آمادگی برزیل برای استفاده از یورو در معاملات با ایران

«آرماندو مونتیرو» وزیر تجارت برزیل می‌گوید این کشور حاضر است برای معامله با ایران و به منظور جلوگیری از درگیر شدن در تحریم‌های یکجانبه آمریکا، به جای دلار، از یورو یا دیگر ارزها در معاملات خود با ایران استفاده کند.

وی که با خبرگزاری رویترز مصاحبه می‌کرد، همچنین از احتمال سفر «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل به ایران، در سال جاری میلادی خبر داد.

مونتیرو اولین مقام برزیلی است که تائید می‌کند این کشور حاضر در صورت صادرات به ایران، از تهران ارزی به جز دلار دریافت کند. 

 

ایران و گروه موسوم به 1+5 23 تیر ماه امسال به توافق دست یافتند که بر اساس آن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران رفع شد. با وجود رفع تحریم‌های هسته‌ای، ایران بر اساس تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، همچنان از استفاده از سیستم مالی آمریکا منع شده و همین امر انجام معامله با دلار از سوی ایران را بسیار دشوار کرده است. 

پتانسیل بالای بازار ایران موجب شده تا بسیاری از کشورها برای از دست ندادن فرصت به وجود آمده برای حضور در تهران، حاضر به معامله با ارزهای جایگزین شوند.

مونتیرو می‌گوید: «همه برای رسیدن به ایران با هم در رقابت هستند... پتانسیل تجاری بسیار بزرگی وجود دارد. ما راه‌هایی برای تسویه پرداخت‌ها پیدا خواهیم کرد، چه از منظر پرداخت و چه از لحاظ واحد پولی.»

به گفته مونتیرو، برزیل که اکنون در آستانه ورود به رکودی است که می‌تواند بدترین رکود این کشور در یک قرن گذشته باشد، قصد دارد تا سال 2019، حجم مبادلات خود با ایران را به افزایش سه برابری، به 5 میلیارد دلار در سال برساند.

روسف هفته گذشته در دیدار با سفیر ایران در برازیلیا رسما تحریم‌ها اعمال شده علیه ایران را رفع کرده و ابراز امیدواری کرد که میزان معاملات دو کشور افزایش یابد. 

به گفته مونتیرو، دولت ایران با کارخانه هواپیماسازی «امبرائر» برزیل برای خرید هواپیماهای مسافربری تماس گرفته است. 

امبرائر که سومین تولیدکننده بزرگ هواپیماهای مسافربری در جهان به شمار می‌آید، تائید کرده است که تهران مایل به خرید هواپیما از این شرکت است. به گفته سخنگوی این شرکت، ایران به دلیل هزینه پائین نگهداری هواپیماهای این شرکت، علاقمند به خرید 4 مدل از خانواده E1 شرکت امبرائر است. 

سخنگوی امبرائر می‌گوید: «ایران بازار بسیار جالبی است، چراکه تقاضای زیادی در آن وجود دارد و کشور بزرگی است، به همین جهت می‌تواند پتانسیل بزرگی برای هوانوردی منطقه‌ای باشد.»

به گفته مونتیرو، ایران به خودروها و کامیون‌های برزیلی و همچنین ماشین‌آلات این کشور هم برای نوسازی شبکه پالایشگاهی خود علاقمند است. 

مونتیرو که سال گذشته میلادی به همراه یک هیئت اقتصادی به تهران آمده بود، می‌گوید: «تمرکز اصلی ما، توسعه مشارکت در تولید است. این اولین چیزی است که روی میز است.»

وی همچنین می‌گوید برازیلیا به واردات گاز مایع طبیعی از ایران علاقمند است.