عدم شفافیت باعث ایجاد رانت عجیب در دستگاه‌ها
 سیدمرتضی نبوی امروز در همایش تبیین مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: برای سازوکار و طراحی برنامه براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید چرخه‌ای را برای رسیدن به سیاست‌های کلی و اهداف ترسیم کنیم. 

وی افزود: امروز مسأله دانش‌بنیان در اقتصاد نقش اساسی و ویژه‌ای دارد و سیاست‌های کلی که در قالب برنامه‌های پنج ساله ابلاغ می‌شود، یک چهارم برنامه‌ای است که در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز و هر بودجه سالانه نیز یک پنجم از اهداف برنامه‌ پنج ساله را محقق می‌کند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید اقرار کنیم که ارتباط منطقی بین سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی با برنامه‌های پنج ساله توسعه و بودجه‌های سالانه وجود ندارد و اشکال کلی در نظام تصمیم‌گیری این موضوع بوده و باید در سطح کلان تضیمن کننده آن باشد.

نبوی با بیان اینکه بخش اجرایی (قوه مجریه) مخالف ایجاد دستگاه فراقوه‌ای برای نظارت بر اجرای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی بود، بیان کرد: کشور امروز با چالش وابستگی به درآمدهای نفتی مواجه است که این مشکل از سال 1350 به بعد بیشتر شده و بدترین روش این است که سرمایه خود را فروخته و صرف هزینه‌های جاری کنیم و توسعه نیز به درآمدهای نفتی وابسته خواهد بود. 

وی ادامه داد: اولین هدف و رهنمود اقتصاد مقاومتی عدم وابستگی بودجه به نفت است و سهمی از نفت برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد تا بخشی از منابع در آن ذخیره شوند اما باز هم منابع صندوق توسعه ملی صرف هزینه‌های جاری می‌شود و در این کار مجلس و دولت سهیم هستند. 

نبوی با اشاره به اینکه برای تحقق تاب‌آوری و جبران کسری بودجه اگر همه درآمدهای نفتی نیز صرف شود پاسخگو نخواهد بود، اظهار کرد: روند موجود باید اصلاح شود و تکیه درآمدها باید روی درآمدهای مالیاتی باشد؛ در حالی که به‌صورت سالانه مشاهده کردیم سهم نفت در بودجه به‌خصوص بودجه جاری افزایش یافته و این مسأله همیشه ادامه دارد. 

وی شاخص فضای کسب و کار را یکی ازچالش‌های اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: این شاخص در دست 3 قوه بوده و نیاز است مجلس آن را اصلاح کند. نظام اداری ما روان نیست و دارای دست‌انداز است و وقتی مردم می‌خواهند وارد فعالیت اقتصادی شوند، از اقدام خود پشیمان شده و سرمایه خود را در بازارهای طلا و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عدم شفافیت باعث کاهش سطح فضای کسب و کار شده است، گفت: اینکه نقدینگی موجود در اقتصاد ایران برخی مقاطع نگران کننده می‌شود به همین دلیل است و نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود. 

نبوی تصریح کرد: شفافیت و بهبود فضای کسب و کار عزم سه قوه را می‌طلبد و اکنون رانتی عجیب در این عدم شفافیت در دستگاه‌ها خوابیده که این سیستم‌ها در دولت باشد که فسادآور است.

وی در پایان با بیان اینکه پول‌ها به سمت کارهای دلالی سوق پیدا کرده است، گفت: چهار محور اساسی در اقتصاد دانشَ‌بنیان وجود دارد که یکی مربوط به زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات، نوآوری مقالات، آموزش مهارت و نظام انگیزشی است که اکنون شاخص نظام انگیزشی در کشور براساس استانداردهای جهانی زیر یک است.