رایزنی‌های وزیر نفت عراق با ولایتی
علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در حاشیه دیدارش با عادل المهدی وزیر نفت کشور عراق اظهار داشت: وزیر نفت کشور عراق با هدف گفت و گو با وزرای اوپک و همکاری با این مجموعه درباره قیمت نفت و سهمیه آن به ایران سفر کرده است.

وی با بیان اینکه وزیر نفت عراق از مذاکرات با مقامات عالی رتبه ایرانی راضی بوده است، افزود: هماهنگی های میان عادل المهدی و آقای زنگنه موجب خرسندی طرف عراقی بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گفت و گوهای سیاسی، اقتصادی و همکاری ها در حوزه انرژی با طرف عراقی گفت: مقرر شد تا آقای قاسمی معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص پروژه انتقال خط لوله گاز به عراق که منعقد شده، رایزنی هایی را انجام دهد.

ولایتی اضافه کرد: قرار است که این پروژه در ابتدای راه اندازی، روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز انتقال دهد که این مقدار تا 40 میلیون متر مکعب ظرفیت خواهد داشت.

وی در پایان با اعلام این خبر که این پروژه ظرف یک و نیم تا 2 سال به اتمام خواهد رسید گفت: قرار است جهت تامین نیازمندی های ملت و دولت عراق، شاخه ای از این خط لوله به بصره و شاخه ای دیگر از آن به بغداد کشیده شود.

عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق نیز همچنین در ادامه این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: هرگاه به ایران می آییم و با مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی دیدار می کنیم، احساس می کنیم که در میان خانواده، برادران و هم رزمانمان هستیم.

وی افزود: با پیروزی های امروز ایران و عراق، وضعیت نسبت به آنچه در سه دهه گذشته وجود داشت، تغییر کرد و علی رغم روبه رو شدن با چالش ها و زحمت های زیاد، به پیروزی های بسیاری دست یافته ایم.

وزیر نفت عراق ادامه داد: اگر می خواهیم دستاورد بزرگی داشته باشیم، نباید از مشکلات و چالش ها، هراس داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است هرچه قدر دستاوردها بزرگ تر باشد، دشواری ها هم بزرگ تر خواهد بود.

عبدالمهدی در ادامه با اشاره به حضور گروه های تروریستی در عراق گفت: گروه هایی که در مقابل ما ایستاده اند، در جهان بزرگ و قدرتمند هستند اما ما پیروزی های خود را ادامه می دهیم و پیشرفت وجود دارد.

وزیر نفت کشور عراق خطاب به ولایتی با بیان اینکه همه به توانایی های وی آشنایی دارند اظهار داشت: این افتخار را داریم که امروز با چهره ای مجاهد و با تجربه در عرصه سیاست دیدار می کنیم.

وی با اشاره مسائل مطروح شده در دیدارش با ولایتی گفت: راجع به مسائل منطقه ای و همکاری های سیاسی و اقتصادی و نفت رایزنی های را با ولایتی داشتم. همچنین آقای ولایتی را در جریان مسائل نفتی و ارتباطات و تحولاتی که در منطقه به وقوع پیوسته و در راستای منافع عالیه دو کشور است، در جریان قرار دادم.

وی با اشاره به پروژه های منعقد شده با ایران گفت: درباره پروژه خط لوله گاز و پروژه های دیگری که میلیون ها دلار ارزش گذاری شده است، گفت و گو کردیم.

وزیر نفت عراق همچنین در ادامه سخنان خود گریزی هم به برجام زد و تصریح کرد: ایران امروز در دوران بعد از محاصره و تحریم، مانند دوران پس از جنگ تحمیلی، قوی تر وارد صحنه شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی دارای رهبری آگاه است که ملت ایران با پیروی از ایشان در جهت حمایت از کشور، امروز قوی تر وارد صحنه شده است.

وزیر نفت کشور عراق تصریح کرد: ایران و عراق در سرنوشت خود با هم مشترک هستند و هر دو در مبارزات خود موفق بوده اند.