جلیقه‌های اجنبی برتن مدیران مدعی

 باید مجلس دهم پیگیر مطالبات مردمی باشد که این موضوع با وجود تحرکات عده‌ای مبنی بر ورود وکیل الدوله‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بنابراین باید پای صندوق‌های رأی حاضر شد و انتخاب اصلح را انجام داد تا نمایندگانی وارد مجلس شوند که خود را سپر مشکلات مردم کنند.

نمایندگان مردم باید مطالبات ملت را با جدیت پیگیری کنند و قدرت انقلاب اسلامی را در پیشبرد اهدافش درک کرده باشند، بنابراین حضور پای صندوق‌های رای از این جنبه بسیار حائز اهمیت است.

مشکل اول توده مردم، بحث بیکاری و رکود است.

این روزها متاسفانه در حالی اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری مورد توجه بخش‌هایی از جامعه قرار دارد که این دغدغه‌ها در رفتار مسئولان اجرایی استان نادیده گرفته می‌شود.

مسئولان با شعار تولید ملی، از مهمانان با میوه خارجی پذیرایی می‌کنند!

نشست‌های مدیران باید الگوی رفتاری و مصرفی مردم باشد و اگر اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی توسط مدیران که اهمیت مصرف تولیدات داخلی را به صورت کارشناسی می‌دانند نقض شود نمی‌شود از دیگران برای اهتمام به این موضوع انتظار داشت.

امروزه پذیرایی با میوه‌های خارجی و وارداتی در مراسم‌های مختلف در استان به رسم تبدیل شده است و متاسفانه ضرورت حمایت از تولید داخلی و بومی استان آذربایجان‌شرقی در باورهای برخی مدیران استان در حد شعار باقی مانده است و پذیرایی با میوه‌های خارجی در مراسم‌های مختلف ادارات از جمله این موارد است.

*اشرافی‌گری علیه اقتصادمقاومتی

این در حالی است که هم اکنون بسیاری از میوه‌های تولیدی استان از جمله سیب این استان خریدار نداشته دسترنج باغداران روی دستشان مانده است.

لازم به یادآوری است میوه‌های این استان روزی علاوه بر اینکه در بازارهای میوه و تره‌بار استان عرضه می‌شد بخشی از این تولیدات راهی بازارهای استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور نیز می‌شود ولی دسترنج باغداران آذربایجانی هنوز جای خود را بر روی میز تصمیم‌گیران حمایت از این تولیدات باز نکرده است.

در کنار این مسئله امروز کمتر خیابانی را می‌توان پیدا کرد که بر شیشه مغازه و فروشگاه نزده باشد پوشاک و محصولات ترک که در واقع غیرمستقیم و مستقیم امروز تبریز به معرفی و محل بازار محصولات ترک تبدیل شده و تضمین‌کننده اشتغال ترکیه در برابر دیدگان مسئولان و بی‌تفاوتی آنان است.

البته پیش از این نیز متاسفانه جولان خودروهای وارداتی پلاک ارس از سوی مسئولان در تبریز در سال اقتصاد مقاومتی مورد تعجب همگان شده بود.

متاسفانه زمانی تبریز در تولید پوشاک و کفش حرف اول را در کشور و حتی منطقه میِ‌زد و امروز پوشیدن کت و شلوارهای خارجی با مارک و برند خاص و کفش خارجی و پیراهن ترک بیش از پیش در مدیران خودنمایی می‌کند.

ای کاش مدیران ارشد استان قدم در منطقه بازار تبریز می‌زدند و می‌دیدند این روزها وضعیت تولیدهای پوشاک بازار تبریز و کفش روز به روز وخیم‌تر شده و ورشکستگی و تعطیلی واحدها را به چشم و به عینه می‌دیدند.

پر واضح است که اگر در سراسر کشور مدیران ارشد استانی در خط مقدم شکوفایی اقتصادی نباشند و سیاست‌های تدوین شده را رعایت نکنند نمی‌توان از عموم مردم انتظار داشت مفاد این سیاست‌های اقتصادی را درک و رعایت کنند.

فراموش نکرده‌ایم زمانی را که مدیران و مسئولان بلندپایه استان به شهید رجایی تأسی کرده و ساده زیستی و زندگی بی‌تکلف را افتخاری برای خود می‌دانستند اما اکنون آنان در زندگی تجملاتی خود که یکی از نمودهای واقعی آن سوار شدن بر خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی و کت و شلوارهای خارجی است برخی ارزش‌ها را نادیده می‌گیرند و به نظر می‌آید آنها برای سوار شدن به خودروهای خارجی با پلاک ارس و پوشیدن لباس‌های خارجی و مارک‌دار و برند خاص خارجی مسابقه گذاشته‌اند.

شواهد نشان می‌دهد مافیای سنگینی بر اقلام مصرفی مردم در جامعه وجود دارد، افرادی که در گلوگاه‌های اقتصادی قرار دارند، نمی‌گذارند تولید کننده رشد کند و تولید کننده ما نیز قدرت رقابت با برخی از این افراد را ندارد این مافیا باید از بین برود تا فضا برای کار تولید کننده ایجاد شود.

تا زمانی که فروشگاه‌های بزرگ بر سر تولید داخلی با پتک می‌زنند و می‌خندند و مسئولان ما شعار اقتصاد مقاومتی را فقط در مسابقه چاپ بیشتر بنرها دانسته و می‌خواهند با یک بنر در جامعه فرهنگ‌سازی کنند، وضع اقتصادی کشور بهبود نخواهد یافت.

در حالی که سال‌هاست مقام معظم رهبری بیشترین سخنان خود را مرتبط با بحث اقتصاد مقاومتی دانسته و از مسئولان کشوری خواسته‌اند تا چارچوب‌ها و شرایط لازم برای این امر فراهم کنند می‌بینیم به غیر از چند تکه بنر که  شعار اقتصاد مقاومتی در آن نقش بسته، دیگر خبری از این موضوع در استان ما نیست؟!

در این میان  شرایط آسان قاچاق از مبادی مرزی کشور در حوزه پوشاک و وسائل تزئینی این فرصت را در اختیار آنانی که علاقه‌مندند یک شبه از نظر مالی خود را بیمه کنند فراهم کرده است، تا بتوانند با اندک پولی که در اختیار دارند و به صورت قاچاق بار خود را یک شبه ببندند. البته قاچاقچیان کوچک و گنده‌های این عرصه کم نیستند و از آسان‌گیری استفاده کرده و چرخه اقتصادی استان را با ایست قلبی مواجه کرده‌اند.

سری به مغازه‌ها شهر و بررسی وضع پوشاک این نکته را مشخص می‌کند البسه‌ای که در سطح شهر وجود دارند در نازل‌ترین کیفیت ممکن و قیمت بالا به نام البسه خارجی تاخت و تاز می‌کنند بدون آنکه از سوی نهاد خاصی مورد بازرسی و بررسی قرار گیرند.

تا زمانی که فروشگاه‌های بزرگی که هر روز به صورت قارچ گونه در سطح شهر شکل گرفته و اجناس خارجی و ترکیه را تبلیغ و می‌فروشند و بر سر تولید داخلی با پتک می‌زنند و می‌خندند، مسئولان ما شعار اقتصاد مقاومتی را فقط در مسابقه چاپ بیشتر بنرها دانسته و می‌خواهند با یک بنر در جامعه فرهنگ‌سازی کنند که «شهروند عزیز جنس ایرانی بخر!»

نکته جالب اینکه امروز مسئولان برای فرار از مسئولیت خود همه چیز را به قاچاق ربط داده و از مسئولیت شانه خالی می‌کنند مشخص نیست مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا مگر با دولت نیست و آیا این همه اجناس از میوه گرفته تا پوشاک و وسائل تزئینی، لوازم خانگی، کفش و ... همه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، آیا قاچاقچیان این همه قدرت پیدا کرده که می‌توانند به راحتی وسائل مردم را تامین و حمل و نقل آن را انجام دهند.

مطمئنا گفتمان اقتصاد مقاومتی زمانی در دل و جان مردم پذیرفته و موثر خواهد بود که دولت و نمایندگان آنها خود عامل به آن باشند وگرنه «رطب خورده کی منع رطب کند !!»

در پایان نگارش این مطلب بودم که مثل همیشه خبری از سوی جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ارسال شد مبنی بر اینکه مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان در جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی گفته است: امسال با شرایط جوی مساعد و تمهیدات وزارت جهادکشاورزی همت و تلاش کشاورزان و باغداران عزیز در اقصی نقاط میهن اسلامی‌مان انواع میوه و محصولات گلخانه‌ای به حد وفور تولید و ذخیره شده است و همه روزه بنا به نیاز روانه بازار می‌شود.

قهرمان‌نژاد مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی در خصوص واردات میوه اشاره کرد و گفته است: با توجه به تولید و وفور انواع میوه و تره بار در بازار در سال‌جاری هیچ نوع میوه‌ای با زمینه تولید داخلی از مجاری قانونی و گمرکات کشور وارد نشده است و واردات میوه فقط در زمینه میوه‌های گرمسیری صورت می‌گیرد که در کشورمان بنا بر شرایط اقلیمی تولید آن محصولات هزینه بالایی دارد و عمدتا شامل محصولات موز و آناناس و انبه بوده است.

مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان بیان نکرده‌اند برای تنظیم بازار سیب و سیب‌زمینی استان که امروز کشاورزان با آن گریبانگیر هستند گزارشی می‌دادند که چه کار کرده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد مسئولان جهادکشاورزی در جلسات استان شرکت نمی‌کنند که ببینند نارنگی پاکستانی از جمله میوه‌های ثابت پذیرایی ادارات شده است.

ای کاش مسئولان این سازمان سری هم به بازار بزنند ببینند میوه‌های خارجی و گیلاس آرژانتینی و میوه‌های آسیایی شرقی چطور در بازار هر روز بیشتر از دیروز می‌شود.

مسئولان امر معتقد هستند این میوه‌ها از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند خوب است مسئولان امر با این قاچاقچیان جلسه‌ای ترتیب بدهند تا از تجربیات آنان در رابطه با حمل میوه‌ها از جمله گیلاس از آرژانتین به کشور استفاده کنند چون یکی از مشکلات کشور ما و استان و ما در تولیدات میوه ضایعات آن است.

اما بهتر آن بود که به جای ورود این میوه‌ها بذر آنها را مدیران با توجه به جایگاه خود وارد کنند و از تولید و کشت آن در ایران لذت ببرند و به جای لذت بردن از پوشیدن لباس‌های خارجی و به اصطلاح ترک به تولید و دوخت و تولید پارچه آنها و اینکه ابتکار تولید آن در شهر اولین ها اتفاق افتاده و بهتر از نوع خارجی آن است لذت ببرند، اما کجاست گوش شنوا و چشم بینا و دلی دلسوز...!