کشف 1000 تن میوه قاچاق به تهران

 در پی افزایش واردات بی رویه میوه از مرزها به داخل کشور، برخی از منتقدان ورود این حجم از میوه در میادین تره ‌بار را متوجه گمرک دانسته که به صورت رسمی به داخل کشور می‌آید.

در همین راستا گمرک ایران ضمن رد این شائبه‌ها جزئیاتی از کشف و قاچاق میوه را در اختیار ما قرار داده که تاکنون بنا به ملاحظاتی قصد رسانه‌ای شدن آن را نداشته است.

گمرک از کشف مافیای قاچاق 1000 تنی میوه به تازگی خبر داده و عنوان می کند علیه این متهمان اعلام جرم شده است.

در این گزارش آمده است: نیروهای گمرک ایران با رصد اطلاعات دریافتی به کمک سامانه جامع گمرکی، اعمال کنترل و با همکاری نیروی انتظامی توانستند، از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 50 کانتینر انواع میوه قاچاق کشف کرده و علیه متخلفان در مراجع قضایی اعلام جرم کنند.

بنابراین گزارش، مافیای قاچاق میوه پس از ناکامی در مبادی گمرکی سناریویی از پیش طراحی شده را پیاده کرد و با انتقال بخشی از میوه های قاچاق از مرزها به کمک اتوبوس و کامیون توانست مقداری از میوه های قاچاق را وارد بازار کند که این اقدام به دلیل وجود برخی رویه های فرعی مبادلات تجاری که بعضا این رویه ها در هیج جای جهان شناخته شده نیست، صورت گرفته است.

این گزارش تصریح کرده است، شناسایی عوامل توزیع و شبکه های اصلی قاچاق این میوه ها به سادگی امکان پذیر است و گمرک ایران امادگی دارد، تا در این باره با نیروی انتظامی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری نماید که خوشبختانه همکاری این دستگاه ها در شرایط فعلی در بهترین سطح قرار دارد و دستاوردهای قابل توجهی به دنبال داشته است.

تلاش و همت مردم و دستگاههای اطلاعاتی موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران یک مسیر امن برای ترانزیت کالا برای فعالان اقتصادی کشورهای همجوار محسوب شود و مشاهده می کنیم که سالانه حدود 15 میلیون تن کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همجوار ترانزیت می شود که بخشی از این کالاهای ترانزیتی به انواع میوه اختصاص دارد به نحوی که، از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 260 هزار تن انواع میوه از طریق کشورمان به دیگر کشورها ترانزیت شده است.

متاسفانه برخی متخلفان با سو استفاده از تسهیلات گمرکی و فک پلمپ تعداد 50 کانتینر سعی داشتند، تا مقدار 1000 تن میوه را به شکل قاچاق در تهران و برخی شهرها توزیع کنند، اما با هوشیاری ماموران گمرک شناسایی شدند.

این گزارش حاکی است، نباید به دلیل تخلف عده ای به اقتصاد ترانزیت لطمه وارد کنیم و یا برای تجارت سالم در رویه های مختلف گمرکی موانعی ایجاد نماییم.

امید است با اعمال استانداردهای جهانی در رویه های تجاری از سو استفاده مافیای قاچاق از مرزنشینان جلوگیری نماییم و تلاش کنیم، تا با توجه به افزایش مبادلات تجاری و ورود و خروج انبوه کالاها از مبادی گمرکی گمرکات کشور را به تجهیزات کنترلی پیشرفته مجهز نماییم.