توافق جدید خودرویی ایران-عمان

محمدرضا نعمت زاده در دیدار با وزرای صنعت و تجارت و امور خارجه عمان گفت: عمان همیشه در شرایط سخت، همراه ایران بوده و روابط دو کشور استراتژیک، صمیمانه و سابقه تاریخی زیادی دارد و سطح همکاری های دو کشور باید به دو برابر فعلی برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت:‌ سطح همکاری‌های سیاسی دو کشور در سطح بسیار بالایی است و باید تلاش کنیم در بخش‌های دیگر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روابط را ارتقا دهیم.

وی بر سرمایه گذاری‌های مشترک بالاخص در زمینه های ریلی، دریایی و هوایی، همکاری در بخش نفت و گاز و رفع نیاز دو کشور به کالا و خدمات تاکید کرد و افزود: علاقه‌مند هستیم همکاری های دو کشور به دو برابر فعلی برسد و برای توسعه روابط اقتصادی باید هر چه زودتر روابط بانکی مان را توسعه ببخشیم.

نعمت زاده از فعالیت یک شرکت خودروسازی ایرانی در عمان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: توافقات انجام شده و آماده هستیم در صنایع دیگر مانند صنایع فلزی، فولاد، پتروشیمی و سایر زمینه ها نیز اینکار را انجام دهیم.

وی با ابراز تشکر از تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان ایرانی از سوی دولت عمان، اضافه کرد: ما یک نظام مطمئن را برای این موضوع با اتاق بازرگانی تنظیم می کنیم تا به خوبی از آن استفاده شود و امیدوارم در آینده صدور روادید دو کشور برای تجار، بازرگانان و کارآفرینان برای همیشه برداشته شود.

در این دیدار همچنین وزیر امور خارجه عمان با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی سرمایه گذاری جهانی در تهران یا مسقط در آینده نزدیک گفت: برای این رویداد مهم، اکتبر سال جاری را در نظر گرفته ایم و از آنجا که این اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار بوده بهتر است نماینده ای از طرف شما و ما، مسئولیت تهیه دستور کار اجلاس را بر عهده بگیرند.

«یوسف بن علوی» تصریح کرد: تسهیل در صدور روادید فقط مخصوص بازرگانان ایرانی است و با توجه به برنامه ای که داریم می توانیم دو هزار بازرگان را در سال جاری پذیرا باشیم. حتی شرکت های رسمی و دولتی ایران و با معرفی شما می توانند به اتاق بازرگانی معرفی شوند و می توانیم ۲۴ ساعته این روادید را صادر کنیم.

وی با اشاره به ۴ طرح استراتژیک عمان افزود: درباره ۴ طرح خط لوله گاز، مرکز نفت خام، ایجاد پالایشگاه های نفت خام و شرکت هواپیمایی بین المللی قرار شده دیدارهای دو جانبه ای را با مسئولین انجام دهیم و پس از تشکیل گروه های کاری اصولی را که برای اجرای این پروژه ها کمک می کنند را تبیین کنیم.

همچنین در ادامه نشست وزیر صنعت و تجارت عمان از جدی بودن تصمیم مقامات کشور متبوع خود برای تحکیم روابط دو جانبه خبر داد. «علی السنیدی» از برداشتن موانع سر راه توسعه روابط دو کشور ایران و عمان به عنوان مهم ترین محور پیش رو نام برد و افزود: تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی، بازرگانان و صنعتگران، ایجاد ارتباطات تنگاتنگ ازطریق بنادرو سرمایه گذاری مشترک در زمینه صندوق سرمایه گذاری حاکمیتی از دیگر زمینه های همکاری است.

وی از صدور مس ایران به عمان و فرآوری در آن کشور به عنوان یکی دیگر از زمینه های همکاری و علاقمندی کشورش نام برد و افزود: همچنین امیدواریم بتوانیم از ایران گاز وارد و پروژه هایی را هم در زمینه پتروشیمی اجرا کنیم.

السنیدی با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی از سوی عمان گفت: فکر می کنم این اجلاس بدون همکاری ایران و اتاق بازرگانی موفق نخواهد بود. تردیدی ندارم که کمیسیون مشترک اقتصادی برای نزدیک شدن روابط بسیار مفید خواهد بود.