علیرضا مناقبی صبح امروز در نشست خبری اظهار امیدواری کرد، تا یک برجام اقتصادی در جهت ساماندهی و رونق برای آحاد مردم اتفاق بیافتد نه برای بخش خاص و در عین حال نیاز به یک اصلاحات ساختاری در سیستم اقتصادی کشور داریم که کوچکتر از برجام سیاسی نخواهد بود.

وی بحث فساد اداری را یکی دیگر از مشکلات پیش رو برشمرد و افزود: این روزها فساد اداری خود عامل رکود شده است، تا حدی که افرادی که کار قانونمند انجام می‌دهند، به مخاطره می‌افتند و توقفی در کار افراد شناسنامه‌دار ایجاد شود، در حالی که فعالان اقتصادی رسمی با پرداخت مالیات بیمه بازوی فعال دولت و همه جا کمک حال نظام هستند.

رئیس مجمع عالی واردات به این نکته اشاره کرد که همه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تنها برای افرادی تدوین می‌شود که فعالیت قانونی انجام می‌دهند و موانع اداری اکنون یکی از مشکلات دست و پا گیر است، چرا که آنهایی که فعالیتهای غیرقانونی و غیرشفاف دارند، اصلاً نیم‌نگاهی هم به این بخشنامه‌ها نمی‌کنند و تنها نظام کسب و کار قانونی مردم را با برقراری قوانین دست و پا گیر مختل می‌کنیم.

مناقبی با بیان اینکه امروزه رقابت ناسالم در کشور برقرار شده، تصریح کرد: باید برای ارائه کالا در جامعه شأن و شخصیت مصرف کننده نیز مد نظر قرار گیرد، چرا که کالای نامرغوب به دست افراد شناسنامه‌دار تولید یا وارد نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با کلمات دستوری برجام قابل اجرا نیست، بلکه مشارکت عمومی را می‌طلبد که برخورد با فساد اداری در اولویت است.

رئیس مجمع عالی واردات در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که گفته می‌شود افزایش واردات به تولید داخل ضربه زده و از طرفی برخی کارشناسان می‌گویند 80 درصد واردات ما مواد واسطه‌ای و مواد اولیه برای تولید است، گفت: این جمله که برخی واردات را در مقابل تولید می‌دانند باید اصلاح کنیم و این طرز تفکر که اگر واردات داریم به تولید ضربه می‌خورد نیز باید اصلاح شود. آیا کشوری را در دنیا داریم که تولید کننده و صادر کننده باشد؟

وی ادامه داد: اما باید وارداتی داشته باشیم که تولید محور باشد و هیچ فرد ملی مسلمان خوشحال نمی‌شود که فقط واردات داشته باشیم و نه تولید.

خبرنگار فارس دوباره پرسید برخی معتقدند واردات تا 300 درصد سود دارد، ولی تولید با موانع مالیاتی و سود بالای نرخ بانکی، سود چندانی ندارد و برای همین بسیاری به میل کالای وارداتی دارند، این گونه پاسخ داد که: تولید باید وضعیت نسبی داشته باشد و هر تولیدی، تولید نیست.

وی گفت: چیزی که به تولید ما ضربه می‌زند واردات از مسیر قانونی است، مطمئن باشید اگر تولیدکننده‌ای می‌دانست واردات 300 درصد سود می‌کند، خود با دست خودش تولیدش را تعطیل می‌کرد. مشکل اینجاست که ما امروز دو نوع تولید کننده داریم یکی صنعتگر و دیگری کارخانه‌دار یعنی صنعتگر عاشق کار خود بوده و مدام داد و فریاد نمی‌کند، ولی برخی از نام کارخانه استفاده می‌کنند به نام تولید وام کم بهره گرفته‌اند، در حالی که یک چهاردیواری می کشند و پول را در جای دیگری خرج می‌کنند.

وی تصریح کرد: سیستم نظارتی کشور واقعاً اگر هم و غمی برای این کار دارد، پیگیر و بررسی کند که تمام وام‌های بالای یک میلیارد تومان به به نام تولید داده شده چقدر به بخش تولید رسیده است.

مناقبی تصریح کرد: اگر قرار است کشور با شعار اداره شود، به جایی نخواهیم رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیمت بالای تمام شده تولید داخل که در برخی موارد با کالای وارداتی قابل رقابت نیست، اشاره کرد و افزود: باید پرسید چرا باید سود بانکی در کشور ما انقدر بالا باشد و آیا واقعاً اینقدر نیاز به بانک و مؤسسات مالی داریم؟ در دنیا بابت صدم درصد سود بانکی مشکلات عدیده‌ای پیش می‌آید و امروز باید بگوییم بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی بسیار خوب برای افراد خاص هستند.

رئیس مجمع عالی واردات با طرح این سوال که در کجای دنیا با بهره 26-27 درصدی تسهیلات به تولید و فعال اقتصادی می‌دهند، اظهار داشت: تازه در پایان کار نرخ این سود به 32 درصد هم می‌رسد و جالب است که باید آخر کار تولید کننده را موظف کنیم که کالا را با این قیمت بفروشی. بازاری که افراد غیر مسئول واردش شده‌اند عواقبش همین است که می‌بینید.

وی ادامه داد: کار اقتصادی در هیچ کجای دنیا دستوری و با بکن نکن و صفر صد انجام نمی‌شود، ما گاهی اوقات پشت در اتاق‌های آقایان گرفتار می‌شویم که تنها حرفمان را بشنوند، نه آنکه حتی عمل کنند.

مناقبی در مورد واردات غیر رسمی میوه که از طریق کانتینرهای یخچال‌دار وارد بازار کشور شده، گفت: اقتصاد ما اقتصاد اقتصادی نیست، بلکه اقتصاد سیاسی است و تا زمانی که سیاسی باشد، خیلی نمی‌توانیم برایش طرح و برنامه داشته باشیم. بحث واردات میوه هم به همین‌گونه است.