سند بانک مرکزی از کم‌توجهی دولت یازدهم به تولید

بر اساس گزارش جدیدی که دیروز بانک مرکزی منتشر کرد، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 10ماهه سال 1394 به بخشهای اقتصادی مبلغ 2984.2هزار میلیارد ریال می‌باشد که در مقایسه با 10ماهه سال گذشته مبلغ 282.1هزار میلیارد ریال (معادل 10.4 درصد) افزایش داشته است.

افزایش 10درصدی مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ده‌ماهه امسال در حالی است که تسهیلات پرداختی به بخش بازرگانی 15.5 درصد و خدمات بیش از 14.1 درصد افزایش داشته است، ولی تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن تنها 2.3 درصد افزایش داشته و تسهیلات بانک‌ها به مسکن و ساختمان نیز 2 درصد کاهش داشته است.

همچنین تسهیلات بانک‌ها به بخش کشاورزی با رشد 8هزار میلیارد تومانی، 40 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاهد دیگر بر کم‌توجهی دولت یازدهم به بخش تولید به‌ویژه در صنعت و معدن و مسکن و ساختمان کاهش سهم این دو بخش از تسهیلات بانک‌ها در ده‌ماهه سال جاری است، به‌گونه‌ای که سهم صنعت و معدن از تسهیلات بانکی از 31 درصد در سال 93 به 28.7 درصد در سال 94 کاهش داشته و سهم ساختمان و مسکن هم از 12 درصد به 10.7 درصد رسیده است.

این در حالی است که سهم بخش بازرگانی از کل تسهیلات بانک‌ها از 13.2 درصد در سال 93 به 13.8 درصد در سال جاری افزایش داشته و سهم بخش خدمات هم از 36.5 درصد به 37.8 درصد رسیده است.

 متأسفانه در خبری که روابط عمومی بانک مرکزی از این گزارش منتشر کرده است، تنها به افزایش 2.3درصدی تسهیلات بانک‌ها به بخش صنعت و معدن اشاره شده و بقیه جوانب این گزارش که از جدول زیر استخراج شده، به‌نوعی سانسور شده است که شائبه سیاسی‌کاری دارد و به مقامات بانک مرکزی که همواره بر صداقت در گفتار تأکید می‌کنند، توصیه می‌شود برای انتشار کامل این گونه گزارش‌ها در روابط عمومی برای جلوگیری از شائبه سیاسی‌کاری، موارد را به مدیران روابط عمومی این بانک گوشزد کنند.