بانک مرکزی تحولات بازار مسکن در بهمن 94 را منتشر کرد

تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در بهمن ماه سال ١٣٩٤به ١٦٤٣٤ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 0.7 و 5.6 درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، « گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال ١٣٩٤که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.»

تحولات قیمت مسکن

در بهمن ماه سال ١٣٩٤ ، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 39،2 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل 3،0 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل با 1،0 درصد کاهش همراه بوده است.بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 6 (معادل 3،8 درصد)و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 19 (معادل 6،4 درصد)تعلق دارد.

تحولات اجاره بهای مسکن

در بهمن ماه سال ١٣٩٤ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه 10،1 و   11،3

درصد رشد نشان میدهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبًا یک ساله تنظیم می گردند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. خاطر نشان مینماید سهم هزینه مسکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و ٢٨ درصد / ١٣٩٠ ) معادل ٤ = غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (براساس سال پایه ١٠٠است.