به گزارش ایران اکونومیست به گفته فعالان بازار، برخی خودروهای داخلی مانند سمند کاهش قیمت را تجربه کردند و برخی دیگر نیز افزایش قیمت را به خود دیدند، که در این بین ميتوان به پژو ۲۰۷ دنده معمولی اشاره کرد.

به گفته فعالان بازار، برخی خودروهای داخلی مانند سمند کاهش قیمت را تجربه کردند و برخی دیگر نیز افزایش قیمت را به خود دیدند، که در این بین می‌توان به پژو ۲۰۷ دنده معمولی اشاره کرد.
همچنین برخی خودروهای وارداتی نیز از نوسان قیمتی در امان نماندند، که جهش چهار میلیونی کیاموهاوی شاخص‌ترین این نوسان به حساب می‌آید.
۲۰۷ گران شد
در هفته ای که پژو ۲۰۶ روزهای آرامی را سپری کرد و با ثبات قیمت روبه‌رو بود، این بار یک پژویی دیگر سر به گرانی گذاشت. «پژو ۲۰۷ آی» که از تیراژ پایینی برخوردار است، طی هفته جاری در مدل دنده ای خود ۳۰۰ هزار تومان گران شد و قیمت آن به ۱۹ میلیون تومان رسید.
با این حال، مدل اتومات ۲۰۷ با همان قیمت ۲۲ میلیون تومان قبلی خرید و فروش شد. در بین دیگر اعضای خانواده پژو، ۲۰۶‌ها به خلاف هفته‌های گذشته با نوسان مواجه نشدند. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، ۲۰۶ تیپ ۲ هم اکنون ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و تیپ ۳ نیز ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین تیپ ۵ این خودرو نیز در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. آن طور که خبر می‌رسد ۲۰۶ تیپ ۶ نیز که طی یکی دو ماه گذشته با رشد قیمت زیادی روبه‌رو شد، هم اکنون ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. V۹ نیز به عنوان مدل صندوقدار ۲۰۶ با همین قیمت به فروش می‌رسد. از ۲۰۶ بگذریم و سری به سایر محصولات ایران خودرو بزنیم. در حال حاضر سمند LX مالتی پلاکس با توجه به افت قیمت ۱۵۰ هزار تومانی که تجربه کرد، ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد و سورن ELX هم ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ظاهرا این محصول در بازار کمیاب است. این هفته همچنین سوزوکی گرندویتارا که با کمبود عرضه به بازار روبه‌رو است در مدل اتومات و کلاس ۸ خود ۵۷ میلیون تومان قیمت داشت. این در شرایطی است که ویتارا در نمایندگی‌ها ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
افت قیمت ریو
به سراغ سایپا برویم و ببینیم اوضاع قیمت آنها در بازار به چه شکل است. آن طور که خبر می‌رسد، ریو با افتی ۲۰۰ هزار تومانی هم اکنون ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول فقط تا پایان امسال میهمان سایپا خواهد بود. به جز ریو دو محصول دیگر سایپا نیز این هفته را با نوسان قیمتی پشت سر گذاشتند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پراید ۱۳۲ قیمتی برابر با هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد، که این موضوع از کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی ۱۳۲ حکایت دارد. مروارید یا همان پراید‌هاچ بک نیز ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار تیبا نیز خبر می‌رسد که این محصول طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان گران شده و قیمت آن به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.
اما آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در بین محصولات پارس خودرو، به جز مگان و تندر - ۹۰ سایر خودروهای این شرکت هفته با ثباتی را پشت سر گذاشتند. مگان اتومات که فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید، این هفته گران شد و هم اکنون ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین تندر - ۹۰ مدل E۱ نیز قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان دارد و E۲ هم ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. E۲ در این هفته ۱۰۰ هزار تومان گران شده است. این در شرایطی است که تندر ایران خودرو ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر خرید و فروش می‌شود. از میان دیگر محصولات پارس خودرو، در حال حاضر نیسان ماکسیمای اتومات قیمتی برابر با ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد و برای خرید مدل دنده‌ای آن نیز باید ۳۹ میلیون تومان هزینه کرد. نیسان قشقایی نیز که طی چهار ماه ابتدایی امسال هیچ تولیدی در پارس خودرو نداشته، تا مرز ۶۱ میلیون تومان نیز قیمت دارد. تینا نیز ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. پارس خودرو در جلسه پیشین کمیته خودرو، پیشنهاد افزایش قیمت ماکسیما، تینا، مگان و تندر - ۹۰ را ارائه کرده است.
موهاوی، ۸۰ میلیونی شد!
در بین خودروهای وارداتی، این هفته کیاموهاوی رکورد زد و قیمت آن با جهشی سه میلیونی به ۸۰ میلیون تومان رسید. در بین دیگر وارداتی‌ها، قیمت تویوتا اوریون با کاهشی یک میلیون تومانی، به ۷۰ میلیون تومان رسید و تویوتا لندکروز نیز ۱۳۰ میلیون تومان معامله شد. همچنین هیوندای آزرا نیز ۶۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و قیمت سوناتا هم به ۶۶ میلیون تومان رسیده است. هیوندای i۳۰ نیز در مدل اتومات خود ۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
سه‌شنبه گذشته در حالی کمیته قیمت‌گذاری خودرو جهت بررسی درخواست خودروسازان مبنی برافزایش قیمت برخی از محصولات تولیدی تشکیل جلسه داد که به گفته برخی از منابع آگاه نتایج حاصله از این جلسه طی سه چهار روز آینده اعلام خواهد شد.
سه شنبه بعدازظهر نمایندگان دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، جهت توجیه اعضای کمیته قیمت‌گذاری برای افزایش قیمت برخی از خودروهای تولیدی که به گفته آنها ضررده است، در جلسه حضور پیدا کردند این در حالی است که اعضای کمیته قرار است بعد از بررسی اسناد و مدارک ارائه‌شده از سوی خودروسازان، نسبت به افزایش قیمت رای دهند.
در همین زمینه محسن صالحی نیا مدیرکل دفتر ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید کرده که بیشترین درخواست‌ها برای افزایش قیمت مربوط به دو خودروساز سایپا و ایران خودرو بوده است. وی همچنین عنوان کرده که کمیته قیمت‌گذاری با روش‌های کارشناسی درخواست‌ها را بررسی و سپس تصمیم‌گیری خواهد کرد.
اما منابع آگاه از درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش ۳ تا ۴ درصدی قیمت خودروها خبر می‌دهد، این در حالی است که ظاهرا یکی از شرکت‌های خودروساز، درخواست افزایش قیمت ۸ درصدی برای یکی از خودروهای مونتاژی خود را به کمیته قیمت‌گذاری ارائه کرده است. عرضه این خودرو از سوی نمایندگی‌ها هم اکنون کاهش یافته و فاصله قیمتی آن با بازار به ۱۳ میلیون تومان رسیده است.
از سوی دیگر، خودروی تندر - ۹۰ یکی دیگر از خودروهایی است که دو شرکت خودروساز درخواست افزایش قیمت آن را به کمیته خودرو داده‌اند.
این شرکتها از زمان تولید این خودرو تا به امروز مدعی بودهاند که ضرر ناشی از تولید یک دستگاه تندر ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان براي خودروساز است.