عربستان قادر به کنترل بهای نفت نیست

 «بیزنس اینسایدر» در گزارشی نوشت: یک اصل کلیدی عربستان را به سوی فروش سهام شرکت «آرامکو،» - بزرگترین تولید کننده نفت جهان - سوق داده است و آن نیاز شدید دولت عربستان به پول طلای سیاه در وانفسای کاهش جهانی بهای نفت است. در حال حاضر عربستان بحران عمیقی را تجربه می کند. ذخایر نفتی عربستان فقط برای مدت زمان محدودی نیازهای این کشور را تامین می کند و ادامه این روند عربستان را با یک چالش مالی مهم مواجه خواهد کرد.

عربستان پیش از این ریاست اوپک را بر عهده داشت و از این طریق حجم تولید و بهای نفت را کنترل می کرد. ولی امروزه از سرگیری این روند به 4 دلیل ممکن نیست.

آمریکا

نفتِ گرانتر از 60 یا 70 دلار به معنای افزایش تولید نفت آمریکا است. آمریکا در حال حاضر تولید کننده شماره یک جهان است. بنابراین اوپک برای کنترل بهای نفت چاره ای جز کاهش تولید ندارد.

فریبکاری اعضای اوپک

به باور نگارنده این گزارش، اعضای اوپک تا جایی که بتوانند در تولید سهمیه خود تقلب می کنند. از آنجایی که بیشتر کشورهای تولید کننده نفت اوپک به درآمد ناشی از آن نیاز دارند، انگیزه برای تقلب و افزایش تولید نفت در میان آن‌ها قوت می گیرد.

توافق هسته ای ایران

لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران به معنای اضافه شدن روزانه یک میلیون بشکه نفت به بازار طلای سیاه است. از سوی دیگر، شرکتهای بین المللی حفاری نفت برای حضور در حوزه نفتی ایران رقابتی تنگاتنگ را آغاز کرده اند. این روند علاوه بر گسترش بهره برداری ایران از میدانهای نفتی، به تولید و صادرات بیشتر طلای سیاه در جهان کمک می کند و به بحران نفت رو به کاهش عربستان نیز دامن می زند.

حجم تولید نفت آمریکا در بازار

اگرچه استفاده از دکل حفاری در صنعت نفت آمریکا تا 75 درصد پایین آمده است، سرعت تولید نفت آمریکا همچنان بالا است. این روند به شدت بر بهای آن تاثیر می گذارد و ارزش نفت آمریکا را بالاتر می برد.

به عقیده کارشناسان بانک مریل لینچ آمریکا، تداوم فروش نفت 30 دلاری علاوه بر کسری بودجه عربستان، پیامد‌های وخیمی برای این کشور به دنبال دارد. حتی در صورت کاهش 25 درصدی بودجه عربستان، اقتصاد این کشور فقط 3 تا 5 سال با نفت 30 دلاری دوام می آورد. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران حوزه نفت بر این باورند که ادامه بحران اقتصادی در کشورهای اروپا و چین باعث می شود بهای طلای سیاه تا پایان سال 2016 به 20 دلار برسد.