به گزارش ايسنا، رييس جمهور كشورمان كه امروز - پنجشنبه - براي رونمايي از ۳۲ دستاورد موسسه تحقيقات كشاورزي كلان شهر استان البرز به اين استان سفر كرده بود در اين مراسم با تقدير و تشكر از دست اندركاران اين موسسه گفت: كشاورزي مهمترين بخش اقتصادي ماست. بدون كشاورزي هرگز نميتوان زندگي كرد. بر همين اساس توسعه بخش كشاورزي در اولويت اول قرار دارد، و در كشورمان ۴ اقليم داريم و دهها نوع خاك و با اين حساب ميتوانيم صدها شرايط رشد را براي گياهان و كشور ايجاد كنيم و در اين زمينه كارهاي خوبي انجام شده است.

رییس جمهور گفت: زمانی بود که برخی در کشور خیال می‌کردند که اشتغال در بخش صنعت بسیار بیشتر از کشاورزی ایجاد می‌شود اما باید پرسید که توجه زیاد به بخش صنعت توانست مشکل بیکاری ما را حل کند؟ در صنعت کارهای خوبی شده است، و کشور ما از نظر صنعتی پیشرو می‌باشد اما اگر از میزان بودجه و امکاناتی که در اختیار بخش صنعت قرار گرفت یک پنجم آن دربخش کشاورزی قرار می‌گرفت کشاورزی به همان میزان می‌توانست اشتغال ایجاد کند. زمانی برخی تصور می‌کردند که کشاورزی از رده خارج شده است و به آن توجه نکردند. کاش در بخش صنعت به صنعت فراوری محصولات کشاورزی هم توجه می‌شد چرا که اشتغال بالا و ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان به ارمغان می‌آورد. ما باید به این بخش‌ها توجه بیشتری کنیم.

رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: با وجود این‌که ما در کشورمان آب کم داریم مصرف آب در کشور چندبرابر متوسط مصرف جهانی است که باید این مسئله را اصلاح کنیم. در این صورت می‌توان با همین مقدار آب میزان تولیدات کشاورزی را سه برابر کرد. بیایید به کمک هم و با اراده و همت شیوه‌های آبیاری را اصلاح کنیم و مصرف آب را در کشور مدیریت کنیم.

رییس جمهور گفت: حتی برای حفظ سطح تولید فعلی کشاورزی نیز باید به سمت اصلاح شیوه‌های آبیاری برویم و صنایع تبدیلی را نیز تقویت کنیم. باور من این است که هر محصولی که در دنیا تولید می‌شود می‌توان آن را در ایران تولید کرد.

رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به توانمندی‌های کشورمان در عرصه‌های کشاورزی و شیلات گفت: ما دو هزار کیلومتر در جنوب و ۱۷۰۰ کیلومتر در شمال ساحل داریم. اما میزان محصولات شیلاتی ما درحدود ۶۶۰ هزار تن است که رقم پایینی است. سهم ما از محصولات کشاورزی در دنیا کمتر از یک درصد است در حالی که حتی اگر بخواهیم نسبت به جمعیت کشورمان محصولات کشاورزی تولید کنیم این رقم باید ۱.۵ برابر بیشتر شود.

رییس جمهور کشورمان با تاکید بر این‌که باید ایران را بسازیم، گفت: این وظیفه و ماموریت ماست و آیندگان از ما انتظار دارند که کشور را بسازیم. من معتقدم سهم تولیدات کشاورزی ما در جهان باید به اندازه سهم استعدادهای خدادادی فرهنگ و تمدن ما باشد. همه مورخان و تمدن شناسان بالاتفاق اذعان دارند که اگر فرهنگ و تمدن ایران را از جهان برداریم دیگر چیز قابل توجهی نمی‌ماند و ما باید کشورمان را به آن عظمت برسانیم چرا که ایران کشوری است که پرچم اهل بیت را به دوش می‌کشد.

رییس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از روحیاتی که نگاه‌شان تا جلوی پایشان را می‌بیند خوشم نمی‌آید. برخی وقتی سخن از افق‌های بلند به زبان می‌آوریم فلسفه بافی منفی می‌کنند. ما اعلام کردیم که می‌خواهیم ۲.۵ میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم و دائما می‌گویند نمی‌شوند. شما بگویید که چقدر می‌توان شغل ایجاد کرد و بیایید کمک کنید تا هرچه بیشتر اشتغال ایجاد کنیم.

احمد‌ی نژاد گفت: حیف است استعدادهایی در کشور باشد که فرصت شکوفایی پیدا نکنند. چه برسد به این‌که ما در کشور شاهد فقر و تبعیض و بی‌عدالتی و ظلم باشیم. من فرض می‌کنم چنین چیزهایی درکشور وجود ندارد و می‌پرسم استعدادهای ما کجاست ما باید به جایی برسیم که هرکجای دنیا برویم کالای ایرانی خود را نشان دهد و این شدنی است.

احمدی نژاد در پایان گفت: با همت و انگیزه و شناخت استعدادهایی در زمین و ملتمان دست به دست هم دهیم و کشور را بسازیم.

پيش از سخنان رييس جمهور خليليان وزير كشاورزي از اهداف اين وزارتخانه را تكميل و توسعه زنجيره توليد در صنعت كشاورزي و افزايش ارزش افزوده براي كشاورزان دانست و درباره بازارهاي هدف بخش كشاورزي گفت: ما در وهله اول توجهمان به مصرف كنندگان داخلي و در مرحله دوم به توسعه صادرات فكر ميكنيم.