افشین پروین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: وضعیت مطلوب دولت فعلی در بخش مسکن این است که مردم را به دو گروه پردرامد و کم درآمد تقسیم کند، برای قشر پُردرآمد که عملا دولت کاری انجام نمی‌دهد و وضع آنها در هر شرایطی به هم نمی‌خورد.

وی تصریح کرد: این گروه هر کاری در بازر مسکن انجام می‌دهند و برخی از آنها هزار واحد مسکونی دارد و در واقع در بازار مسکن سوداگری می‌کنند و دولت در برابر آنها فقط سکوت می‌کند و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به این‌که طبقات پُردرآمد هر کاری که می‌خواهند در بازار مسکن انجام می‌دهند، ادامه داد:‌ برنامه دولت برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط استفاده از پس‌انداز گذشته و آینده است، برنامه‌ای که عملا خنده‌دار بوده چراکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و اساسا مردم پس‌اندازی (گذشته) ندارند که بتوانند با آن در قالب برنامه‌های دولت خانه‌دار شوند.

کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری این‌که در دو سال و چند ماه اخیر برای قشر کم‌درآمد به دنبال اجرای طرح مسکن اجتماعی است، گفت: دولت می‌خواهد برای طبقات یک و دو جامعه مسکن اجتماعی بسازد البته وزارت راه و شهرسازی گفته که ما این واحدها را نمی‌سازیم، در ابتدا اعلام کردند که این واحدها را می‌سازند بعد از آن گفتند که پولی برای این کار ندارند.

پروین‌پور تاکید کرد: جمع‌بندی سخنان وزیر راه و شهرسازی و شماری از معاونان وی این است که حالت مطلوب آنها رها کردن بازار مسکن به حال خودش است، وقتی هم بازاری رها شود دلالان و سوداگران در آن جولان می‌دهند.

وی بیان کرد: حتی لیبرال‌ترین دولت‌ها نیز در بازار مسکن با ابزارهای قانونی در راستای جلوگیری از ایجاد انحصار دخالت می‌‌کنند تا طبقات متوسط و ضعیف جامعه دچار دردسر نشوند و بازار منطقب و استاندارد باشد.

وی افزود: در حال حاضر بانک‌های خصوصی در بازار مسکن هرکاری می‌خواهند انجام می‌دهند؛ زمین و واحد مسکونی می‌خرند تا پساز گران شدن آنها را بفروشند. هیچکس هم کاری به این بانک‌ها ندارد و عملا با بی تفاوتیدولت ملک گران می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در بخش مسکن، اظهار کرد: در این وضعیت قشر متوسط جامعه باید یک عمر بدوند تا شاید قبل از مرگ یعنی 40، 50 سال بعد صاحب یک مسکن 20 تا 30 متری در گوشه‌ای شوند.