روندی که خودروسازان طی می‌کنند، ناکجاآباد است

گروه اقتصادی-مسعود دانشمند در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که برجام چه کمکی به تولید خواهد کرد؟ اظهار داشت: وقتی نگاه برجام به رشد اقتصادی باشد، به تبع باید به تولید توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: بدون تولید، رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست، اما این‌که تا این لحظه برجام تا چه اندازه توانسته به تولید کمک کند، باید این نکته را در نظر بگیریم که هنوز چیزی از برام شروع نشده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: ما حداقل باید یک‌سال زمان بدهیم و بعد به ارزیابی بپردازیم؛ چراکه هنوز تعهداتی که طرفین در مقابل یکدیگر دارند، کامل نشده است؛ به خصوص در زمینه بانکی که مبنای اصلی تجارت بین‌المللی و موتور محرکه رشد اقتصادی و تولید است.

دانشمند عنوان کرد: من توصیه‌ام این است که به جای قضاوت زودهنگام، یک مقدار صبر کنیم تا برجام به توافق طرفین برسد و بعد از توافق طرفین به اجرا برسد.

وی با تاکید بر این‌که باید یک‌سالی به خودمان فرصت دهیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، متذکر شد: حتما برجام می‌تواند به تولید کمک کند؛ البته اگر درست اجرا شود؛ چراکه مشکلات کنونی کشور، عدم اشتغال، عدم رشد تولید ناخالص داخلی عمدتا ناشی از تحریم‌هایی است که حادث شده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات ادامه داد: خیلی از صنایع ما در این فاصله با مشکلات طولانی‌مدت مواجه شد. به عبارتی، بعد از انقلاب مساله 8 سال جنگ را داشتیم. تا آمدیم خودمان را پیدا کنیم  جایگاه خود را در بازار جهانی بیابیم و برنامه‌هایمان را تنظیم کنیم که آیا می‌خواهیم اقتصاد نفت‌محور داشته باشیم یا تولیدمحور، به ماجرا تحریم خوردیم.

دانشمند اظهار داشت: تحریم هم یک جریانی بود که از 10، 12 سال قبل شروع شده و تا یک‌سال قبل تشدید شد. بنابراین فرصت این‌که بخواهیم صنایع را نوسازی و تولید را روزآمد کنیم و برسیم به مرحله‌ای که بتوانیم در بازارهای جایگاه داشته باشیم، نداشتیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات افزود: در همین اوضاع و احوال تحریم، اوایل پیروزی انقلاب که صادرات غیرنفتی‌مان کمتر از 2 میلیارد دلار بود، صادرات غیرنفتی در سال 1393 به 49 میلیارد دلار رسید. یعنی صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کرد.

دانشمند تصریح کرد: البته در سال 1394 صادرات غیرنفتی کاهش پیدا کرد که این کاهش دو دلیل دارد؛ یکی کاهش قیمت‌های جهانی است و دومی، فشار بیش از حد تحریم‌ها بود.

وی عنوان کرد: من تصور می‌کنم که ما در سال 1395 و یا در سال 1396 بتوانیم به یک تعادلی در بازرگانی خارجی برسیم و صادرات غیرنفتی با واردات برابری کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات با انتقاد از این‌که دولت نباید فقط نگاه افزایش تولید نفت را داشته باشد، تصریح کرد: ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که ما باز می‌خواهیم اقتصاد نفت‌محور داشته باشیم یا این‌که اقتصادی باشیم که تولیدمحور است.

دانشمند ادامه داد: پیشنهاد مشخص من این است که پول‌هایی که آزاد می‌شود را نیاییم دوباره در بخش‌هایی مانند خودرو هزینه کنیم. این پول‌ها را باید در صندوق بگذاریم و از این پول‌ها تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط بدهیم تا کار تولیدی و صادراتی انجام دهند. یعنی این پول سر جای خود بماند.

وی تصریح کرد: ما باید به نفت به یک شکل دیگری نگاه کنیم و آنچه را که در حوزه های داخلی است، سعی کنیم برداشت نکنیم و انرژی را در حوزه‌های مشترک بگذاریم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات با انتقاد نسبت به هجوم واردات خودرویی که به کشور وجود دارد، گفت: اگر ورود خودروسازان خارجی منجر به این شود که خودرو کیفی با قیمت رقابتی تولید کنیم و بتوانیم در بازار جهانی بفروشیم، نگاه مثبتی است.

دانشمند عنوان کرد: با توجه به پتانسیلی که در بازار خودرو کشور وجود دارد، دولت باید به این بازار درست نگاه کند و خودروسازان نیز نگاه درستی داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌ها برای واردات خودرو، خاطرنشان کرد: عملا خودروسازان با این شکل به جایی نمی‌رسند و تاکنون نیز نرسیده‌اند و با همین روند هم به جایی نمی‌رسند.