بازار شب عید هم به رکود خورد

روزنامه جوان از رکود در بازار خبر داده است: بازار شب عید هم از رکود اقتصادی و بی‌پولی مردم بی‌نصیب نمانده است، زیرا در حالی که چند هفته تا اتمام سال 94 باقی نمانده است اغلب بازار‌ها سوت و کور هستند و به قول برخی از بازاریان، بازار هنوز در خواب زمستانی به سر می‌برد و اگر خریدی هم صورت می‌گیرد همان مایحتاج ضروری مردم است که پیش از نیز وجود داشت.

به گزارش «جوان»، در حالی به هفته‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم که خبری از خریدهای شب عید ایرانی‌ها نیست و به نظر می‌رسد اوضاع نابسامان اغلب خانوارها موجب شده تا از کنار بازار هم رد نشوند، این در حالی است که به گفته کارشناسان افت قدرت خرید مردم موجب شده تا خانوارها درآمد خود را صرف برطرف کردن مایحتاج ضروری خود کرده و از سایر هزینه‌ها چشم‌پوشی کنند.

ضعف تقاضا یکی از دلایل رکود اقتصادی در ایران عنوان می‌شود، این در حالی است که درآمد کارگران و کارمندان کفاف هزینه یک خانوار را نمی‌دهد و نیروی کار به سختی می‌تواند با حقوق یک ماه از پس هزینه‌های خود برآید چه برسد به آنکه بخواهد هزینه‌های شب عید را تأمین کند.

علیرضا ارزانی‌ممقانی، عضو اتحادیه خشکبار در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» بیان داشت: وضعیت بازار آجیل و خشکبار بسیار نامناسب و با رکود بسیار شدیدی مواجه شده است، به طوری که با قاطعیت می‌توانم بگویم که هیچ سالی در چنین زمانی بازار آجیل این چنین بی‌مشتری و بی‌سرو صدا نبوده است.

عضو اتحادیه خشکبار بیان داشت: در حال حاضر این بازار با کاهش 90 درصدی مشتریان مواجه شده که پیش‌بینی ما این است در خوشبینانه‌ترین حالت این رقم با نزدیک شدن به عید به 50 درصد برسد، یعنی در هر صورت نسبت به سال گذشته فروش آجیل 50 درصد کاهش خواهد یافت که دلیل این موضوع نیز این است که مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و درآمد خود را صرف هزینه‌های مهم‌تری می‌کنند.  ارزانی اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر بازار آجیل واردات اقلامی است که مشابه داخلی آن در بازار وجود دارد، از جمله تخمه آفتابگردان و بادام زمینی، من نمی‌دانم چه دلیلی دارد که این اقلام را به صورت رسمی وارد بازار داخلی می‌کنند، اما جلوی واردات بادام هندی را که مشابه داخلی ندارد می‌‌گیرند، این موضوعات برای ما هم سؤال شده است.

از سوی دیگر   در سال‌های گذشته در شب عید و چند هفته به پایان سال، بازار خودرو تب و تاب شدیدی به خود می‌گرفت و داغ می‌شد. مردم نیز شتاب و عجله بیشتری برای خرید خودرو داشتند، اما نمایشگاه‌داران اذعان می‌کنند «با اینکه حدود یک ماه به پایان سال 94 باقی مانده، بازار خرید و فروش هنوز داغ نشده و در رکود کامل به‌سر می‌برد.»