با وجود اینکه رقابت ایران در جبهه های مختلف منطقه بالا گرفته، اما در ریاض، رستوران های محبوب ایرانی همچنان به فعالیت  خود ادامه می دهند و یادآور روزهای خوب روابط دو کشور هستند.

در دهه 1990، سرآشپزهای ایرانی به همتایان سعودی خود یاد می دادند که چگونه برای رستوران های ایرانی زنجیره ای که مالکان سعودی دارند، غذای ایرانی بپزند.  بعد از گذشت حدود 20 سال، غذاهای ایرانی در رستوران های زنجیره ای شیاح بسیار محبوب شده است. این شرکت اکنون 13 شعبه دارد که 11 مورد از آنها در ریاض مستقر است.

به رغم تنش ها در روابط ایران و عربستان، دو کشور ارتباطات تاریخی خود را حفظ کرده اند. برای قرن ها، تجار ادویه و فرش با عبور از خلیج فارس، به ساحل شبه جزیره عربستان می رسیدند و به ترویج فرهنگ ایرانی در میان اعراب می پرداختند.

یک شاهزاده برجسته سعودی این هفته در ابوظبی گفت، تنش های سیاسی اعتقاد مشترک اعراب و ایرانی ها به خدای مشترک، پیامبر مشترک و کتاب مقدس مشترک را تغییر نمی دهد.

شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان گفت: «من فکر نمی کنم خانواده ای در شبه جزیره عربستان به ویژه عربستان وجود داشته باشد که در گذشته به نحوی از انحا با ایران ارتباط نداشته باشد و برعکس.»

در بحرین که شیعیان اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند، بسیاری از روستاها اسم فارسی دارد و بسیاری در خانه به زبان فارسی صحبت می کنند. در کویت، برخی از ثروتمندترین خانواده ها و تجار اصالتا ایرانی هستند. امارات مدتها بهشت تجار ایرانی بوده که در آنجا بیمارستان ایرانی، شورای تجاری و باشگاهی برای خانواده های ایرانی ساکن دوبی ایجاد کرده اند.

برخی سرآشپزهای ایرانی در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 قادر بودند در عربستان زندگی و کار کنند. اما به گفته محمد فرحات، مدیر رستوران های شیاح، اکنون فکر کردن به این موضوع هم امکان پذیر نیست. وی افزود، آخرین مستخدم ایرانی رستوران های شیاح 5 سال قبل عربستان را ترک کرد.