جنگ نفتی عربستان سعودی علیه ایران

تردد نفتکش‌های عربستانی به مقصد چین در فوریه سال جاری 36 درصد افزایش داشته که بالاترین رقم دست‌کم در سه سال گذشته است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی ان ان»، شرکت اطلاع رسانی «کلیپر دیتا» با اعلام این مطلب عنوان داشته که واردات نفتی چین از عربستان در ژانویه افزایش 75 درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، چین مشتری شماره یک نفت ایران، یعنی دشمن عربستان به شمار می‌رود و با وجودی‌که عربستان خواهان نگهداری سطح تولید نفت اعضای اوپک به میزان ماه ژانویه شده است، اما این رقابت در بازارهای نفتی نیز شدت گرفته است.

 ایران در مقابل نیز ادعای عربستانی‌ها در زمینه درخواست برای  نگهداری سطح تولید نفت به میزان ماه ژانویه را شبیه به «لطیفه» دانسته است . یکی از مقام‌های این این کشور به سی‌ان‌ان گفته است که حال با رفع تحریم‌ها کشورش خواهان افزایش سقف تولید نفت خام است.

 تحلیلگران بر این باورند که ارسال محموله‌های نفتی عربستان به چین بیشتر با انگیزه‌های سیاسی تا اقتصادی صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی هیچ علاقه‌ای به بازگشت پیروزمندانه ایران به بازارهای نفتی ندارد زیرا درآمدهای جدید نفتی موضع ایران را به عنوان قدرت در حال رشد منطقه‌ای تقویت می‌‌دهد و البته باعث سرازیر شدن منابع مالی برای جنگ‌های نیابتی این کشور  علیه عربستان در یمن خواهد شد.

شرکت کلیپردیتا مدعی شده است با وجودی‌که عربستان سعودی درحال فروش نفت ارزان به بزرگترین مشتریان نفتی ایران است اما مدارکی دال بر موفقیت ایران در افزایش تولید نفت خام هنوز رویت نشده است.