رحمت‌الله مه‌آبادی در مراسم افتتاح فاز اول مدیریت آسمان ایران‌شهر، اظهار داشت: براساس ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه موظفیم ناوبری ماهواره‌ای در فضای کشور را اجرایی کرده و گسترش دهیم؛ در این زمینه امروز برای اولین بار، 15 راه هوایی با قابلیت استفاده از استانداردهای بین المللی به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد:‌ براین اساس در حوزه ساختاری فضا یا همان راه‌های هوایی 6 مسیر بین‌المللی بر مبنای RNAV1 و 9 مسیر داخلی و بین‌المللی بر مبنای RNAV5 به بهره‌برداری رسید که به این ترتیب 7 هزار کیلومتر به مسیرهای هوایی ایران افزوده شد و این مسیرها به 77 هزار و 100 کیلومتر افزایش یافت.

مه‌آبادی با بیان اینکه افزایش سکتورهای مرکز کنترل از 7 به 11 و افتتاح دو سکتور (مناطق هوایی) دیگر از جمله طر‌ح‌های شرکت فرودگاه‌ها برای افزایش دالان‌های هوایی ایران است، افزود:‌ در حوزه تجهیزات نیز سی و چهارمین ترمینال VSAT به بهره‌برداری رسید.

وی برقراری ارتباط OLDI بین مرکز کنترل تهران و مرکز کنترل آنکارا، ایجاد و راه‌اندازی سیمولاتور دو بعدی برج مراقبت پرواز برای آموزش کنترلرهای ترافیک هوایی و افزایش تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزایس سیستم سوئیچینگ و اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور را از دیگر طرح‌های افتتاح شده در حوزه تجهیزات فرودگاهی اعلام کرد.

مدیرکل فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: براساس بررسی صورت گرفته در خصوص 5 مسیر هوایی داخلی با راه‌اندازی پروژه مدیریت آسمان ایران‌شهر سالانه 40 میلیارد تومان صرفه‌جویی برای ایرلاین‌ها حاصل می‌شود.

مه‌آبادی در پایان میزان اعتبار هزینه شده برای بهره‌برداری از فاز اول مدیریت آسمان ایران را حدود 10 میلیارد تومان اعلام کرد.