حذف کارت سوخت زمینه‌ساز تشدید قاچاق

وزیر نفت در آخرین نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه  موافق ادامه استفاده از کارتهای سوخت در بخش بنزین نیستم،گفت: با این وجود کارت سوخت در بخش گازوئیل می‌تواند ادامه یابد.

زنگنه با بیان این که برخی دوستان معتقدند کارتهای سوخت بنزین باید فعال باشند، زیرا دولت می تواند از اطلاعات تولیدی آنها استفاده کند، افزود: «با این حال به اعتقاد من طی هفت تا هشت سال گذشته هیچ استفاده ای از اطلاعات مندرج در کارتهای سوخت نشده است و زمانی که سهمیه بندی وجود ندارد با چه ابزاری می‌توان مردم را به استفاده از کارتهای سوخت ترغیب کرد، با این حال از معاون اول رئیس جمهوری درخواست کرده‌ام تا این مسئله را بررسی و دیدگاه های خود را به ما اعلام کنند».

پس از اظهارات وزیر نفت، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز درباره سرنوشت کارت سوخت بنزین، گفت: استفاده از کارت سوخت بنزین همچنان ادامه دارد و تا زمانی که دولت مصوبه‌ای برای کنار گذاشتن این کارت ابلاغ نکند، کاربرد آن ادامه می یابد.

با این حال هفته گذشته جلسه ای با حضور برخی از مسئولان صنعت نفت و انجمن صنفی جایگاه داران با موضوع سرنوشت کارت سوخت برگزار شد که ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران با اشاره به نتیجه این جلسه به خبرنگار فارس گفت:تنها 10 درصد از مصرف کنندگان از کارت سوخت شخصی استفاده می کنند به همین دلیل پیشنهاد توقف عرضه بنزین با کارت سوخت از سال 95 را به مسئولان شرکت پخش دادیم اما هنوز تاریخ دقیقی برای انجام این کار در نظر گرفته نشده است.

وی گفت در این جلسه برای بار مجدد پیشنهاد توقف عرضه بنزین با کارت را ارائه کردیم،از گذشته نیز بارها این موضوع را مطرح کرده‌ام که پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین اکثر مصرف کنندگان دیگر از کارت سوخت خود استفاده نمی‌کنند و همواره برای سوخت‌گیری از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌شود.

این گزارش حاکی است با وجود افت شدید قیمت جهانی نفت هنوز قیمت بنزین کشور به مراتب کمتر از قیمت این فرآورده نفتی در بسیاری از کشورهای همسایه است که در نتیجه قاچاق این فراورده هنوز صرفه اقتصادی دارد، در این شرایط، حذف کارت سوخت که به معنای کاهش شفافیت در توزیع بنزین است، نوعی زمینه‌سازی برای افزایش قاچاق بنزین محسوب می شود و هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد تحمیل می‌کند.

از طرف دیگر مدیران سابق و فعلی ستاد بارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بر نقش موثر و کلیدی استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت در کاهش قاچاق بنزین در سال‌های اخیر تاکید دارند و نگران تشدید قاچاق این فرآورده نفتی در صورت عدم استفاده از این کارت ها هستند.

 

حتی مرکز پژوهش های مجلس هم اوایل مردادماه سال جاری با انتشار گزارشی به صورت جدی به دولت هشدار داد که حذف کارت سوخت اشتباه بزرگ و غیرقابل جبرانی است.