دردسرهای عرضه بنزین در شب عید

 متوسط مصرف بنزین ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز بوده است که همزمان با آغاز شمارش معکوس برای فرا رسیدن مسافرت و رفت و آمدهای مرسوم پایان اسفند ماه و ایام نوروز پیش بینی می‌شود در روزهای پایانی سال بار دیگر مصرف این فرآورده نفتی با ثبت یک رکورد جدید سه رقمی شود.

برای نخستین بار نوروز سال ۱۳۹۳ متوسط مصرف بنزین ایران از مرز یکصد میلیون لیتر در روز گذشت و در دوازدهمین روز فروردین متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی در محدوده ۱۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز جاخوش کرد.

نوروز سال جاری برای دومین سال متوالی متوسط مصرف بنزین ایران رکوردشکن شد و همچون سال قبل در دوازدهمین روز فروردین ماه سال جاری متوسط مصرف کشور به بیش از ۱۰۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در روز رسید.

از سوی دیگر در حالی که در طول چند هفته گذشته متوسط مصرف بنزین کشور همواره در محدوده کمتر از ۷۰ میلیون لیتر در روز بوده است که در برخی از روزهای هفته به ویژه پنج شنبه‌ها متوسط مصرف بنزین از محدوده ۸۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده که می‌توان پیش بینی کرد که در روزهای پایانی سال جاری و ایام نوروز ۱۳۹۵ یک رکورد جدید برای مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به ثبت برسد.

در این بین در حالی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برنامه‌ریزی‌هایی برای ذخیره‌سازی، تامین و توزیع بنزین مردم در روزهای پایانی اسفند ماه و نوروز را در دستور کار قرار داده اند که توقف تخصیص سهمیه‌ها و عدم استفاده مردم از کارت سوخت جایگاهداران به جای کارت‌های شخصی به چالش جدی عرضه بنزین در آستانه نوروز تبدیل شده است.

صف‌ آرایی نوروزی مردم در پمپ بنزین‌ها

 در طول چند ماه گذشته ادامه و یا توقف عرضه کارتی بنزین با واکنش‌های متعددی همراه بوده به طوری که بیژن زنگنه وزیر نفت خدود یک ماه قبل با تاکید بر اینکه «به دنبال توقف عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌ها هستیم»، تاکید کرد: «برای نهایی کردن این موضوع مذاکرات با دولت آغاز شده است.»

مشاهدات از سطح جایگاه‌های سوخت در سطح کلانشهر تهران نشان می دهد که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مردم از کارت جایگاهداران به جای کارت شخصی برای خرید بنزین آزاد استفاده می کنند و عملا با حذف سهمیه ها، کارت‌های بنزین برای مردم بی اعتبار شده است.

از سوی دیگر گزارش‌های منتشر شده از سوی سامانه هوشمند سوخت هم حاکی از آن است که مراجعه مردم برای صدور کارت المثنی بنزین حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته و در مجموع با قطع سهمیه‌ها، مردم استفاده از کارت جایگاه‌داران به جای کارت شخصی برای خرید بنزین را ترجیح می‌دهند.

ناصر رئیسی فرد هفته گذشته با اشاره به محدودیت‌های استفاده از کارت جایگاه‌داران برای خرید بنزین توسط مردم، گفت: «هر کارت سوخت جایگاه‌داران در طول شبانه‌روز تنها برای انجام ۲۵۰ عملیات سوخت‌گیری طراحی شده است.»

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های سوخت با بیان اینکه هم‌اکنون به ازای هر نازل در جایگاه‌‌های سوخت، یک کارت نصب شده است، تاکید کرد: با توجه به محدودیت ۲۵۰ بار سوخت‌گیری در طول شبانه‌روز، پس از انجام این عملیات، عملاً کارت سوخت از چرخه مصرف خارج می‌شود و به دنبال آن نازل جایگاه هم از مدار بهره‌برداری خارج خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه با توجه به محدودیت‌های خرید بنزین با استفاده از کارت‌های سوخت جایگاهداران در برخی از جایگاه‌های سوخت، شاهد افزایش مدت زمان سوخت‌گیری و شکل‌گیری صف‌های نسبتاً طولانی هستیم، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در روزهای پایانی سال و ایام نوروز که پیک مصرف بنزین کشور اتفاق می‌افتد، عملاً مدت زمان سوخت‌گیری خودروها در جایگاه‌ها با افزایش بیشتری همراه شود.

۳ جهش نوروزی مصرف بنزین

به گزارش مهر، همزمان با چالش و دردسرهای جدید عرضه کارتی بنزین، با ورود به هفته پایانی سال به طور سنتی سه سه دوره پیک مصرف بنزین اتفاق خواهد افتاد.

از این رو پیک اول در روزهای ۲۷ تا ۲۹ اسفند و همزمان با آغاز سفرهای نوروزی در کشور آغاز خواهد شد ضمن آنکه جهش دوم پنجم و ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۵ و با به پایان رسیدن تعطیلات رسمی کلید می‌خورد و در نهایت جهش سوم مصرف بنزین ۱۳ تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده به وقوع خواهد پیوست.

این جهش مصرف بنزین در حالی در این سه بازه زمانی شکل خواهد گرفت که در کنار چالش‌های خرید بنزین آزاد در جایگاه‌ها، سید ناصر سجادی با اشاره به ذخیره سازی مطلوب بنزین برای ایام نوروز، گفت: هم اکنون اعزام گروه‌های گلگشت بازرسی از وضعیت جایگاه‌های بنزین و گازوئیل در کل کشور و به ویژه مسیرهای پر رفت و آمد سیاحتی و زیارتی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این پرسش مهر که آیا برای ایام نوروز آغاز سال جدید احتمال توقف عرضه کارتی بنزین در کشور وجود دارد؟ توضیح داد: «در شرایط فعلی هیچ گونه برنامه جدیدی برای توقف عرضه کارتی و یا افزایش قیمت بنزین به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نشده است.»

عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم تاکید کرده است: «هرگونه توقف عرضه کارتی بنزین در گروی ابلاغ مصوبه هیات دولت خواهد بود.»

در این بین با توجه به افزایش زمان سوخت گیری در جایگاه‌ها در آستانه نوروز، مسئولان وزارت نفت پیشنهاد می‌کنند مردم با استفاده از کارت شخصی، می‌توانند به دور از محدودیت‌های استفاده از کارت جایگاهداران در مدت زمان کوتاه تری بنزین خریداری کنند که استمرار این رفتار منجر به کاهش زمان سوخت گیری در پمپ بنزین‌ها در ایام نوروز خواهد شد.