غول‌های نفت چشم به بازار ایران دوخته‌اند

  وبسایت «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: ایران، چهارمین تولیدکننده نفت خام و دومین کشور دارای ذخایر گازی در جهان است. لغو تحریم‌های بین‌المللی برای ایران و شرکت‌های بین‌المللی نفتی فرصت‌های بیشماری را فراهم کرده است. اما در حال حاضر بهای نفت نیز به پایین ترین سطح در دهه گذشته رسیده است. با وجود اینکه هر لحظه احتمال دارد بهای نفت به سطح اولیه خود بازگردد، کارشناسان این حوزه معتقدند وقوع چنین اتفاقی به مدتها زمان نیاز دارد.

شرکت‌های بین‌المللی نفتی در این میان با کاهش تولیدات خود مجبور به تقلیل نیروی کار شده اند و در پی آن سود سهام این شرکت‌ها به شدت افت کرده است. در این شرایط شرکتها به دنبال اکتشافات جدید و سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور نفت هستند. ایران یکی از بازارهای پرسود نفتی پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی است. هزینه تولید نفت در ایران 12 دلار است که در مقایسه با نفت آمریکا و انگلیس، سود سرشاری برای سرمایه گذاران به همراه دارد.

پس از لغو تحریمها، شرکت‌های بین‌المللی نفتی از ایران به عنوان یک فرصت استثنایی یاد می‌کنند. این در حالی است که از نظر آنها سرمایه‌گذاری در ایران تا حدی پرخطر است؛ چراکه با اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایران ممکن است با شکست مواجه شود. با این وجود مقامات ایرانی اظهار امیدواری کرده اند تا سال 2020 نزدیک به 50 پروژه نفت و گاز در ایران به بهره‌برداری برسد که ارزش آن بیش از 185 میلیارد دلار است.

البته مقامات ایرانی نیز تا حدودی نسبت به ورود سرمایه‌های خارجی در حوزه نفت و گاز نگران هستند. تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث شده است این کشور فرصت بروز رسانی زیرساختهای کهنه و فرسوده نفت و گاز را از دست بدهد. این روند به یکی از دغدغه های ایران در افزایش تولید تبدیل شده است. سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی بین‌المللی در ایران می تواند در سطح گسترده‌ای به ارتقا و بروز رسانی زیرساختهای نفتی ایران کمک کند.

با وجود تمامی مسائل «بیژن زنگنه،» وزیر نفت ایران چندی پیش اعلام کرد با وجود تداوم روند نزولی بهای نفت، این کشور از تولید طلای سیاه و رقابت در بازارهای جهانی کنار نمی‌کشد.

در حال حاضر ایران روزانه 2 میلیون و 850 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که این رقم تا پایان سال 2016 به روزانه 4 میلیون و200 هزار بشکه خواهد رسید.