بی انصافی بانک مسکن در پرداخت وام ۱۶۰ میلیونی

حسن محتشم در نشست خبری در پاسخ به تسینم با اشاره به افزایش سقف وام خانه اولی‌ها به 160 میلیون تومان اظهار کرد: این وام اولا تا زمانی که دوره انتظار به سر نیاید به بازار نمی‌آید، از سوی دیگر متقاضی این وام به نسبت وام 80 میلیونی کمتر خواهد بود. همچنین این وام برای خانه اولی‌ها دیده شده و مشمول همه اقشار جامعه نمی‌شود از این رو با توجه به این محدودیت‌ها تاثیر چشمگیری در بازار مسکن نخواهند داشت.

وی با اشاره به این‌که البته این وام به عنوان یک مُسکن برای بازار عمل می‌کند، تصریح کرد: برخی از شعب بانک مسکن ملک را به قیمت امروز ارزیابی می‌کند اما وام را با احتساب بهره با قیمت روز محاسبه می‌کنند.به عنوان مثال اگر قیمت یک واحد مسکونی 250 میلیون تومان باشد بانک مسکن وام 160 میلیونی را نمی‌دهد و می‌گوید 12 سال بعد قیمت ملک بالای 300 میلیون تومان است و این بی انصافی بانک است .

وی با اشاره به این‌که بازار مسکن وارد چهارمین سال رکود شده و با این چنین مُسکن‌ها از خواب بیدار نمی‌شود، بیان کرد: مسکن تابع اقتصاد کلان کشور است و تا این بخش متحول نشود بخش مسکن از رکود خارج نمی‌شود. دولت باید از منابع و برنامه‌های دیگر در این باره استفاده کند از جمله 1300 میلیارد برای بافت‌های فرسوده پرداخت شود که تاکنون کمتر از 10 درصد آن پرداخت شده است.

وی یادآور شد: تکرار تجربه 12 سال پیش که بانک‌های خصوصی تا 70 درصد مبلغ واحد مسکونی را پرداخت کند که خیلی ها از این طریق خانه‌دار شدند.

وی با اشاره به این‌که تا تابستان آینده هیچ اتفاقی در بازار مسکن روی نمی‌دهد، افزود: پس از آن نیز شاهد غییر خاصی در این حوزه نخواهیم بود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص مسکن قسطی هم گفت: تا آخر سال تفاهمنامه‌ای بین یکی از بانک‌های خصوصی و انجمن انبوه‌سازان با کارمزد 2 درصد امضا شود.

محتشم همچنین با اشاره به برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان مسکن (19 و 20 اسفندماه امسال) اظهار کرد: هدف از برگزاری کنفرانس مذکور این است که تصمیم گرفتیم در جهت حفظ منافع مصرف‌کننده گام برداریم. 

وی بیان کرد: برای این کار انجمن انبوه‌سازان از دانشگاه معتبر داخلی که در بخش ساخت و ساز تخصص علمی دارد، دعوت کرد تا بخش مغفول مانده علمی و اجرایی این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از اهداف ارتقای سطح کیفی ساختمان است در این رابطه امسال شاخص‌های کشورهای پیشرفته بومی‌سازی شده است تا ساختمان ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با بیان این‌که شاخص‌های مذکور در 7 بخش تعریف شده و قرار است پروژه‌های انبوه‌سازان معرفی و در دبیرخانه کنفرانس مورد ارزیابی قرار گیرد، اظهار کرد: معماری، میزان مصرف انرژی، جانمایی ساختمان و... از جمله مواردی است که در صدور گواهی ارزیابی می‌شود.

وی با بیان این‌که در راستای همکاری انجمن با دانشگاه خواجه نصیری تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده است، افزود: این تفاهمنامه با هدف یک دستیابی به یک سری اهداف که می‌تواند در ارتقای سطح کیفیت ساختمان و مسکن کمک کند منعقد شده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر این‌که کار ارزیابی به طور مستقیم در اختیار دانشگاه بوده و انبوه‌سازان دخالتی در آن ندارند، گفت: این کنفرانس با حضور وزرای راه و احتمالا کشور، شهردار تهران و سایر دست‌اندرکاران و مسئولان برگزار می‌شود.

محتشم با  بیان این‌که هزینه صدور گواهی کیفیت ساختمان (سپکا) حدود 2.5 میلیون تومان است، اظهار کرد: مبنای کار برای انجمن انبوه‌سازان و دانشگاه مسائل مالی نیست.

وی با اشاره به این‌که "سپکا" یا همان سیستم پایش کیفیت ابنیه ساختمان برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود، گفت: شاخص‌هایی متعددی در بحث ساخت و ساز که نظام مهندسی نمی‌تواند آنها را ارزریابی کند از سوی دانشگاه‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن به آن گواهی داده می‌شود که خیلی به نفع خریداران است.

وی با بیان این‌که هزینه صدور این گواهی نسبت به قیمت ساختمان یک هزارم هم نیست، افزود: خریداران تخصصی ندارند و نمی‌تواند به تعریف و تمجید مشاوران املاک اطمینان کنند، بر این اساس یک تیم حرفه‌ای دانشگاهی ساختمان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و خریدار می‌توانند به آن اعتماد کنند.

وی با اشاره به این‌که 4 نوع گواهینامه برای ساختمان صادر می‌شود، بیان کرد: برای پروژه‌های با امتیاز 40 تا 49 فقط گواهی صادر شده و رتبه‌ای نخواهد داشت، در واقع این پروژه‌ تنها قابلیت ارزیابی داشته است. برای پروژه‌های با امتیاز 50 تا 59 گواهی نقره، 60 تا 79 گواهی طلایی و امتیاز 80 به بالا  گواهی الماس صادر می‌شود.