الزام ایرلاین‌ها به تسویه‌ بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی

معصومه ابراهیمی ‌درباره تعیین‌تکلیف بدهی شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: اکنون بیشتر شرکت‌های هواپیمایی بابت دریافت خدمات فرودگاهی به شرکت فرودگاه‌های کشور بدهکار هستند.

وی طلب شرکت فرودگاه‌های کشور از ایرلاین‌ها را 700 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در یکی‌-دو ماه اخیر با ورود جدی دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‌ها به حوزه وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور از ایرلاین‌ها، تصمیمات جدی اتخاذ شد.

ابراهیمی اضافه کرد: قبل از اجرای این تصمیمات از ایرلاین‌ها دعوت کردیم که به همراه متولیان حقوقی و مالی در جلسات ما شرکت کنند و سپس موضوع کاملاً برای آنها تبیین شد و ضمن ارائه مستندات قانونی مربوط به ایجاد این بدهی‌ها که ناشی از ارائه خدمات پروازی و فرودگاهی به ایرلاین‌ها و نیز عوارض مسافر است، موضوع مطالبات شرکت نیز بررسی شد.

مدیرکل حقوقی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور افزود: شرکت‌های هواپیمایی هم بنا به ملاحظاتی تاکنون نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام نکرده‌اند که یا به ادعای خودشان در توان آنها نبوده است و یا اینکه توانایی پرداخت و تسویه بدهی‌های خود را داشته‌اند، اما عمل نکرده‌اند.

ابراهیمی بیان کرد: با اقداماتی که در دو ماه اخیر به‌صورت فشرده انجام شد، پس از تبیین موضوع به شرکت‌های هواپیمایی، به آنها اعلام شد که تا روز سه‌شنبه، 18 اسفندماه نسبت به تسویه کامل بدهی‌ خود اقدام کنند.

مدیرکل حقوقی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور افزود: ‌تاریخ 18 اسفند‌ماه تعیین شد تا شرکت‌های هواپیمایی تا این تاریخ بدهی‌های خود را به شرکت‌های فرودگاهی تسویه کنند.

وی ادامه داد: حتی در جلسه‌ای که روز یکشنبه، 9 اسفند با ایرلاین‌ها برگزار شد، به شرکت‌های هواپیمایی تأکید شد که در این بازه زمانی، مکلف به تسویه بدهی‌های خود هستند و در صورت عدم پرداخت، شرکت فرودگاه‌های کشور اقدامات قانونی خود را انجام می‌دهد.

مدیرکل حقوقی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور تأکید کرد: ماندگاری این مطالبات‌ نزد ایرلاین‌ها در حکم تصرف غیرقانونی است و این یک جرم محسوب می‌شود، بنابراین ازاین‌پس به‌هیچ‌عنوان در دریافت مطالبات هیچ تعللی نخواهیم داشت، ضمن آنکه از نظر حقوقی و قانونی نیز امکان گذشتن از این طلب‌ها وجود ندارد، چون در حکم وجوه بیت‌المال و دولت محسوب می‌شود.