بنزین‌های غیر استاندارد وارداتی برگشت خوردند

نیره پیروزبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تشریح جزئیات آخرین وضعیت پایش بنزین در کشور گفت: امسال نمونه برداری از کلان شهرها را شروع کرده ایم و آزمایشگاه تست کیفیت بنزین را در هرمزگان افتتاح کردیم که بر این اساس بنزین‌های وارداتی و داخلی را آزمایش می‌کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: بر این اساس از ۸ کلانشهر کشور شامل تبریز، مشهد، تهران، اراک، البرز، اهواز، شیراز و اصفهان نمونه برداری هایی صورت گرفته و سه هفته قبل هم نظارت بر انجام آزمون‌های بنزین صورت گرفته است.

پیروزبخت تصریح کرد: انجام آزمون‌های بنزین زمان‌بر است و به صورت دقیق باید آزمایش شود اما از کلان شهرها نیز نمونه برداری بنزین سوپر، معمولی و یورو ۴ صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در ۸ کلانشهر مذکور بیش از ۱۰۰ نمونه در دی و بهمن سال جاری صورت گرفته و کار به صورت دقیق در حال انجام است اما به نظر می رسد گزارش بنزین تا انتهای امسال به خاطر همین دقت اعلام رسمی نشود.

گزارش جدید کیفیت بنزین، محرمانه نیست

پیروزبخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این گزارش به صورت محرمانه به دولت ارائه خواهد شد؟ گفت: گزارش کیفیت بنزین هیچگاه محرمانه نبود و تا پیش از این به دلیل اینکه برنامه ریزی برای چگونگی تست آن به تصویب دولت نرسیده بود، مراحل به صورت محرمانه برای دولت تشریح شده بود.

وی ادامه داد: در این گزارش محرمانه عنوان شده بود که چطور با چه روشی از چه زمانی و از چه شهرهایی قرار است نمونه برداری صورت گیرد اما نتایج آزمون محرمانه نیست و زمانی که نهایی شود، اعلام عمومی خواهیم کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: در نمونه برداری اخیر نیز تلاش شده از همان جایگاه‌های قبلی نمونه برداری صورت گیرد تا بتوانیم در پایان یک گزارش جمع بندی شده از میزان ارتقای کیفیت بنزین طی یک سال اخیر ارائه کنیم اما از سال آینده تعداد نمونه ها بیشتر شده و شهرها نیز متنوع تر خواهند شد، ضمن اینکه تعداد جایگاه‌های بیشتری تحت نمونه برداری قرار می گیرند.

پیروزبخت ادامه داد: تا روز آخر اعلام نتایج، هیچ فردی اعم از وزارت نفت، جایگاهداران یا نمونه برداران نمی‌دانستند که هر نمونه متعلق به کدام جایگاه است یا اینکه نمونه ها از کدام جایگاه ها برداشته شده است بلکه به هر یک از نمونه ها یک کد مشخص داده می‌شود و حتی نمونه گیر نیز نمی‌دانست که نمونه متعلق به کدام جایگاه است.

بنزین‌های غیر استاندارد، مرجوع شدند

پیروزبخت در خصوص بنزین‌های وارداتی نیز خاطرنشان کرد: محموله های بنزین وارداتی از شمال و جنوب کشور با دقت کنترل شدند که بر این اساس، مشخص شد محموله هایی که از بنادر شمالی در حال ورود به کشور بودند، انطباقی با استانداردهای ایران ندارند، بنابراین مرجوع شدند و هم اکنون واردات بنزین از شمال کشور با تفاهم صورت گرفته با وزارت نفت متوقف است.

وی تصریح کرد: سه تا چهار محموله مشکل داشت که البته معضل حادی در آلودگی شدید هوای کشور ایجاد نمی‌کرد اما از آنجا که ما موظف به کنترل استانداردهای بنزین وارداتی هستیم، کوچک ترین موارد عدم انطباق را به جلوگیری از ورود محموله به کشور ختم می‌کنیم و هم اکنون هیچ مشکلی در بنزین های وارداتی وجود ندارد.

ورود سازمان ملی استاندارد به قرارداد ایران خودرو و پژو

پیروزبخت در ادامه از ورود نظارتی سازمان ملی استاندارد به قرارداد ایران خودرو و پژو خبر داد و گفت: اگرچه این سازمان در مذاکرات اولیه قرارداد پژو حضور نداشت اما بعد از سفر فرانسه و امضای توافق نامه بلافاصله هماهنگی هایی با این سازمان آغاز شد تا استانداردها و مقرراتی که از نظر سازمان ملی استاندارد الزامی است، رعایت شود و به اطلاع پژو برسد که باید تمام این مقررات را رعایت کند.

وی ادامه داد: قرار است کارگروهی بین بخشی میان سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت معدن و تجارت، ایران خودرو و پژو تشکیل شود تا کیفیت و استانداردهای خودروهای جدید به دقت مورد کنترل قرار گیرد.

افزایش استانداردهای تولید خودرو

رئیس سازمان ملی استاندارد از آغاز تجدیدنظر در استانداردهای تولید خودرو خبر داد و گفت: قرار است این استانداردها با توجه به استانداردهای اتحادیه اروپا بازنگری شود که بر این اساس، تعداد استانداردهای ۵۵ گانه که البته ۴ مورد از آنها مرتبط با آلایندگی است، مورد بازنگری قرار گرفته و در تجدیدنظر به ۸۲ استاندارد که ورژن اتحادیه اروپا است، ارتقا یابد.

پیروزبخت ابراز امیدواری کرد تعداد ۳۰ استاندارد در سال ۹۵ نهایی شود و گفت: به طور قطع در سال ۹۵ بخشی از این استانداردها قابلیت اجرا خواهد داشت و البته باید در شورای عالی استاندارد به تصویب نهایی رسد.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای این استانداردها نباید روی قیمت خودرو اثرگذار باشد و البته حرف نهایی را شورای رقابت می‌زند.

جزئیات طرح ارتقای استاندارد کالاهای وارداتی

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسشیبا بیان اینکه با پیشنهاد ارائه شده از سوی این سازمان به وزارت صنعت معدن و تجارت قرار است عرضه هر کالا یا خدمتی در بازار با یک پیوست استاندارد باشد، اظهارداشت: قطعاً این موضوع باید در تمام قراردادهای خارجی که از این پس به امضا می رسد، لحاظ شود.

وی گفت: این طرح به کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد شده که در صورت تصویب، سازمان ملی استاندارد در قراردادهای امضا شده میان شرکت‌های ایرانی با همتایان خارجی حضور خواهد داشت.

پیروزبخت ادامه داد: واردات براساس قانون مشمول استاندارد اجباری است و اگر کالاها مشمول استاندارد اجباری باشند، حتماً باید گواهی انطباق سازمان ملی استاندارد را در تولیدات داخل و واردات لحاظ شود.

وی ادامه داد: این موضوع باید برای تصویب در دولت مطرح شود و حتی اگر کالای داخلی استاندارد نبوده و یا کالای وارداتی نتواند تائیدیه انطباق استاندارد را دریافت کند، اجازه تبلیغات نخواهد داشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه سه رویکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بند ۳۰ سیاست‌های برنامه ششم توسعه و مصوبه اخیر مجلس برای ارتقای جایگاه سازمان ملی استاندارد را از جمله برنامه های سال ۹۵ این سازمان عنوان کرد و گفت: سال ۹۴ برای سازمان ملی استاندارد سال سختی بود اما در هفته اخیر با مصوبه دولت برای ارتقای جایگاه سازمان ملی استاندارد، اندکی از این سختی به شیرینی تبدیل شد، ضمن اینکه وظایف شورای عالی استاندارد مطابق این قانون نیز ارتقا یافته و اعضای جدیدی به آن اضافه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب رئیس سازمان با پیشنهاد شخص رئیس جمهور یا معاون اول و حکم رئیس جمهور صورت خواهد گرفت و رئیس سازمان، همتراز با معاون رئیس جمهور در قانون خدمات کشوری خواهد بود.