کشف ۳۱ هزار کیلو میوه قاچاق در مدت بیست روز جستجو!

 "چشم شما" که از شب گذشته اولین برنامه آن از شبکه شما به صورت زنده پخش شد به معضل قاچاق میوه پرداخت. برنامه چالشی «چشم شما» به سردبیری و تهیه کنندگی محمدحسین رنجبران و اجرای عباس طاهریان تولید می شود.

عنایت‌الله بیابانی، فعال حوزه کشاورزی در رابطه با پدیده قاچاق میوه بیان داشت: سالیان سال است که این پدیده شوم معضلات زیادی را برای ما به وجود آورده و از بخش زراعی تا بخش باغی را نیز شامل شده است.

وی تأکید داشت: همین واردات بی رویه باعث شده تا تولید نتواند بر روی پای خود بایستد، گردش مالی سریع در بخش محصولات کشاورزی نیز موجب شده تا عده ای سودجو به دنبال کارهای انحرافی باشند و منافع ملی را نیز در نظر نگیرند.

این کارشناس حوزه کشاورزی افزود: این عده سودجو افرادی خاص هستند که اگر منِ تولیدکننده می دانستم آن کسی که بازار تولید من را بهم می زند چه کسی است قطعا از آن شکایت می کردم اما قدرت آن‌ها بالاتر از این است که با یک تولیدکننده از میدان به در شوند.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی امر تولید است و مسئولیت تنظیم مواد غذایی را بر عهده دارد، لذا اگر جهاد کشاورزی مجوز واردات نداده است لذا هر کالایی که بدون مجوز وارد شود کالای قاچاق خواهد بود. و دستگاه های نظارتی موظف هستند که جلوی کالای قاچاق را بگیرند.

بیابانی گفت: من در تعجبم که با وجود دستگاه‌های نظارتی چرا باید این مقدار میوه به صورت قاچاق وارد کشور شود. ما داریم ذائقه مردم را به گیلاس 130 هزار تومانی عادت می‌دهیم آیا این ها به معنای تهاجم فرهنگ کشورهای دیگر نیست؟

بیابانی عدم نظارت بر مبادی ورودی را دلیل اصلی قاچاق دانست و بیان داشت: با مجوز ورود یک محصول و یا واردات قاچاق کلیات تولید نابود خواهد شد و یکی از دلایل این موضوع ورود آفاتی است که ممکن است باغات میوه ما را آلوده کند.

وی عنوان کرد: زمانی که عارضه قاچاق یک پدیده عادی می‌شود منافع ملی در خطر خواهد افتاد. در صورتی که باید واردات بر اساس تعرفه و گواهی بهداشت و سلامت باشد وقتی این موضوعات رصد نشود تولید داخلی متضرر می‌شود.

بیابانی در پایان خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر بهترین سیب تولید داخل را داریم اما شاهد هستیم که سیب فرانسوی وارد بازار می‌شود.

در ادامه برنامه "چشم شما" علی اکبر پوراحمدنژاد، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: متأسفانه استان تهران مقصد میوه‌های قاچاق شده، البته برحسب شرایطی که فراهم کرده‌ایم این قول را می دهیم که خطرپذیری ورودی را بالا ببریم تا میل واردات به استان تهران از بین برود.

وی تأکید کرد: عرصه قاچاق میوه عمدتا در قالب ترانزیت است، زیرا نیاز به شرایط ویژه برای نگه داری دارد، با بررسی‌هایی که به ویژه در ده روز گذشته و با استفاده از ظرفیت صد در صدی خود انجام داده‌ایم تلاش می کنیم تا در جهت حفظ بازار شب عید تولیدکننده داخلی قدم برداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که نظرتان در مورد سخنان وزیر کشاورزی مبنی بر این که بیان داشتند من مسئول واردات میوه‌های قاچاق نیستم، گفت: ستاد قاچاق کالا و ارزِ ریاست جمهوری و کمیسیون متشکل از 18 دستگاه است، بنابراین کسی نمی‌تواند از زیر این مسئولیت شانه خالی کند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد و سازمان جهاد کشاورزی یکی از اعضا ستاد و کمیسیون استان است. سازمان جهاد کشاورزی وزارت جهاد متولی تنظیم بازار کشاورزی است و مجوز واردات میوه را می دهد اما چون در طی دو سال گذشته مجوز ورود هیچ میوه‌ای به جز 4 میوه صادر نشده است، لذا دستگاهی که مجوز واردات نداده است دیگر متولی ورود نخواهد بود اما در طرح‌های مراقبتی در کنار ما قرار دارد.

پوراحمدنژاد تأکید کرد: نقل آقای وزیر بی ربط نیست، زیرا قضییه قاچاق قضییه ای آشکار نیست بلکه مشکوک و مبهم است، البته در بحث مراقبت و صیانت، سازمان جهاد کشاورزی یکی از اعضا عملیاتی در طرح‌های ما است و برحسب ماده 11 حفظ آفات قانون قاچاق اعلام کرده که جهاد کشاورزی باید آن کالا را مصرف انسانی یا عدم مصرفی بداند.

وی اضافه کرد: قانون قاچاق سال 92 مصوب و سال 93 عملیاتی شد، در قانون قاچاق یک سری تکالیف به دستگاه‌ها داده شده ، در حال حاضر 80 درصد آیین نامه قطعی شده و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است و الان نیز در  معرض عمل قرار گرفته است. بنابراین با این ابلاغ استانداردهایی که لازم است، مهیا می‌شود.

وی در ادامه در رابطه با فعالیت‌های روزهای اخیر ستاد توضیح داد و گفت: تمام تیم‌های گشتی ما در طی سال فعال هستند، حدودا 15 روز است که 8 دستگاه ما با ظرفیت صد در صد نیروهایشان پای کار هستند و سطح تهران را رصد می کنند.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: سؤالی که برای ما مطرح است این است که آیا اتحادیه  مسئولیتی در رابطه با مدیریت محل‌های عرضه خود ندارد، آیا دستگاه‌های دیگر نباید زودتر وارد عمل می‌شدند؟

وی در رابطه با روند ورود میوه قاچاق گفت: غالب محموله‌هایی که ما توانستیم در تهران کشف کنیم معمولا محموله‌های ترانزیتی بودند که برخلاف قانون و ضوابط در انبارهایی که در داخل تهران هستند تغییر ماهیت داده و سپس محموله تخلیه شده، نیسانی وارد و به این ترتیب عرضه شده است.

پوراحمدنژاد گفت: برخی محموله‌ها به عنوان تردد از ایران وارد تهران شده، اما به جای عبور محصولش را در انبار تهران تخلیه کرده و کالای دیگری را به صورت جایگزین بارگیری می‌کند.

وی گفت: در طی سال 94، 12505 پرونده در حوزه قاچاق تشکیل شده که نسبت به سال قبل 28 درصد رشد پرونده‌ای داشته ایم اما در برخورد با هیچ یک از این‌ها ردی از سازمان دهی دولتی ندیدیم.

وی تصریح داشت: ما بر اساس فعالیت 20 روز اخیر، 31 هزار کیلو میوه قاچاق را کشف کردیم که چهارشنبه قرار است 31800 کیلو میوه قاچاق امحا شود و این امحا با توجه به ضرورت حفظ سلامت جامعه است.

پوراحمدنژاد عنوان کرد: بدون شک قاچاق میوه خارج از دایره دلالی اتفاق نخواهد افتاد و دقیقا در این رابطه مستنداتی را به دست بیاوریم آن را اطلاع خواهیم داد. البته الان نیز گردش کاری را در جهت شناخت این دلالان آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: این دلال‌ها لینک به خارج هستند و مرکز استقرارشان نیز تهران است..

وی تأکید داشت: الان کار را فراتر برده و در جهت شناسایی انبارها و سردخانه‌هایی در تلاش هستیم که اطراف استان تهران است و میوه قاچاق را نگه می دارند

اسماعیل کریم زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در ارتباطی تلفنی در رابطه با حجم بالای قاچاق بیان داشت: عدم نظارت بر مبادی ورودی دلیل اصلی واردات میوه قاچاق است و این در حالی است که کیفیت میوه تولیدی داخل خوب است.

وی اضافه کرد: قاچاق از مبادی ورودی هم مرز با آذرباجان غربی صورت نمی گیرد، معمولا میوه‌های قاچاق از پاکستان بوده و بیشتر نیز از مرزهای جنوب وارد کشور می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر این که آیا این احتمال وجود دارد که از بدنه دولت در امر قاچاق دخیل باشند، گفت: خیر، قاچاق در دست دولت نیست.

در ادامه و با تأکید مجری بر این که آقای وزیر نیز تلویحا بیان کردند که از بدنه دولت در این ماجرا تأثیرگذار هستند، اظهار داشت: ما نیز این صحبت را شنیدیم و لذا باید این مطلب هم بررسی شود.

کریم زاده در رابطه با تولید سیب با کیفیت در داخل کشور که از سوی بیابانی مطرح شده بود، گفت: در حال حاضر 200 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ها داریم و می توانیم برای کل کشور سیب ارسال کنیم.

در میان برنامه نیز نظرسنجی با طرح این سؤال که آیا به نظر شما مهم ترین علت افزایش قاچاق میوه در کشور کدام عامل است؟ مطرح شد که در بین 4 گزینه 1- زد و بندهای پشت پرده دلالان، 2- پایین بودن کیفیت میوه‌های داخلی، 3- نبود نظارت کافی و 4 فساد در شبکه توزیع داخلی نتیجه نهایی گزینه نبود نظارت کافی از سوی بینندگان این برنامه انتخاب شد.

لازم به ذکر است که از این پس برنامه "چشم شما" به صورت زنده روی آنتن شبکه شما خواهد رفت تا مشکلات و معضلات کلان استانها و شهرستانها را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

برنامه چالشی «چشم شما» که به سردبیری و تهیه کنندگی محمدحسین رنجبران و اجرای عباس طاهریان تولید می شود هر هفته یکشنبه ها از ساعت 19 تا 20:15 با حضور مسئولان و کارشناسان منتقد مسائل و مشکلات مردم در استانها و شهرستانهای مختلف را بررسی و برای آنها راهکار ارائه خواهد کرد.

محمدرضا قنادان زاده مجری طرح و دستیار تهیه «چشم شما» است و مصطفی جهانگیری هم تحقیق برنامه را برعهده دارد و عبدالرضا منزوی هم مدیریت تولید و نسیم اسدپور روابط عمومی برنامه خواهد بود.

تیتراژ  «چشم شما» را علی میرمحمدی خوانده و امید رهبران تنظیم و آهنگسازی آن را برعهده داشته و شعر آن را هم حسین صیامی سروده است.

«چشم شما» از طریق شبکه های اجتماعی با مردم در ارتباط است و تصاویر و عکس های ارسالی آنها از مساءل و مشکلاتشان را منتشر خواهد کرد.