نحوه خرج دلارهای آزاد شده هم محرمانه شد/ دولت با مردم صادق باشد

گروه اقتصادی- روزهای پایانی دی‌ماه بود که خبر لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام منتشر شد و در همان زمان، دولت سرمست و خوشحال از این بابت که میلیاردها دلار پول بلوکه آزاد می‌شود.

 

به گزارش افکارخبر،البته در طول یکی، دو سال اخیر بارها مسوولان دولتی رقم‌های متعددی درباره پول‌های بلوکه شده عنوان می‌کردند که از 100 تا 180 میلیارد دلار بود، اما در نهایت رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که «مجموع دارایی‌های بلوکه شده ایران که با لغو تحریم‌ها آزاد می‌شود، حدود 32.6 میلیارد دلار است.»

 

به گفته وی، «۲۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از این رقم متعلق به بانک مرکزی و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار متعلق به دولت است.

رییس‌کل بانک مرکزی در سخنان خود عنوان کرده بود که به محض آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، بانک مرکزی از این منابع برای ثبات در بازار ارز، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات استفاده خواهد کرد.

البته این نکته حایز اهمیت است که پس از توافق ژنو نیز بنا به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، ماهانه 700 میلیون دلار از منابع کشور آزاد شد.

با توجه به گفته مقام ارشد بانک مرکزی، در صورتی که 4.5 میلیارد دلار از پول‌های آزاد شده برای دولت باشد، در حال حاضر با توجه به قیمت دلار 3400 تومانی در بازار، ارزش این پول‌ها 15 هزار و 300 میلیارد دلار است.

در عین حال، 32 میلیارد دلار از پول‌های آزاد شده، تقریبا بیش از درآمد یک‌سال صادرات نفت خواهد بود؛ چراکه دولت برای سال آینده درآمد حاصل از صادرات نفت را معادل 25 میلیارد و 40 میلیون دلار در نظر گرفته است.

بر این اساس، با توجه به این اعداد و ارقام انتظار می‌رفت که حداقل در مدت 51 روز گذشته، شاهد تاثیر حداقلی این حجم منابع روی بازار کار و اقتصاد کشور باشیم. اما همچنان بازار و اقتصاد کشور از کسادی رنج می‌برد و واحدهای تولیدی زیر چرخ رکود در حال له شدن هستند.

این در حالی است که دولت تاکنون در مدت 51 روز گذشته صحبت شفاف و صادقانه‌ای درباره هزینه‌کرد منابع آزاد شده نداشته و به مانند محرمانه شدن برخی شاخص‌های اقتصادی همچون رشد اقتصادی یا قرارداد پژو یا ایرباس، نحوه هزینه دلارهای آزاد شده نیز محرمانه مانده است.

به نظر می‌رسد دولت باید حداقل درباره هزینه‌کرد منابع شفاف باشد و بگوید 32 میلیارد دلار پول آزاد شده و 4.5 میلیارد دلار سهم دولت از این پول‌ها تاکنون به چه صورت هزینه شده و یا این‌که برنامه دولت برای این پول‌ها چیست.