قطع پرواز فوق‌العاده ایرلاین‌های بدهکار

 یکشنبه هفته جاری معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها از تشکیل پرونده‌ مطابق قانون برای جبران خسارات ایرلاین‌های بدهکار خبر داده و گفته بود: پیگیری ممنوع‌الخروج کردن مسئولان مقصر مربوطه و توقیف حساب بانکی از جمله اقداماتی است که در راستای استیفای حقوق دولت انجام می‌شود.

امامی با بیان این‌که چنانچه شرکت‌های بدهکاری که در زمان مشخص‌شده برای تعیین تکلیف بدهی خود به شرکت فرودگاه‌های کشور اقدام نکنند، علاوه بر اقدام حقوقی، پرونده‌ای مطابق قانون برای جبران خسارات تشکیل می‌شود، افزود: در حال بررسی برای رده‌بندی ایرلاین‌ها از نظر پایبندی به تعهدات آنها به حقوق مردم و بیت‌المال هستیم و شرکت‌هایی که نسبت به اجرای تعهدات خود پایبندی لازم را داشته باشند، جزو شرکای تجاری متعهد و سایر شرکت­‌ها به عنوان شرکت‌های غیر متعهد در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

وی افزود: طی ما‌ه‌های اخیر پس از ارسال اخطار کتبی، نسبت به طرح دعوی در مراجع قضایی و تشکیل پرونده‌ کیفری برای شرکت‌های هواپیمایی بدهکار با هدف اخذ مطالبات معوقه اقدام شده و درباره برخی شرکت‌ها علاوه بر اقدام کیفری، اقدام حقوقی نیز انجام و تشکیل پرونده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: برای آخرین بار جلساتی با حضور مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و واحدهای مالی و حقوقی تشکیل و مقرر شد تا آنها قبل از تاریخ تعیین شده برای روشن کردن و تسویه‌ مطالبات معوقه، اقدام لازم را به عمل آورند.

وی تاکید کرد: بدیهی است در صورت عدم تعیین تکلیف مطالبات توسط شرکت‌های بدهکار، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان وظیفه و تکلیف قانونی در استیفای حقوق دولت، اقداماتی از جمله پیگیری ممنوع‌الخروج کردن مسئولان مقصر مربوطه، توقیف و بستن حساب‌های بانکی، جلوگیری از انجام پرواز‌های Extra، محدود کردن خدمات در سطح فرودگاه‌ها، معرفی شرکت‌های فاقد تعهد به افکار عمومی و سایر پیگیری‌های قانونی و حقوقی درباره شرکت‌های مذکور به عنوان تصرف غیر قانونی در اموال دولت به عمل می‌آورد.

حال پس از دو روز این بار نوبت به معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت فرودگاه‌ها رسیده تا او نیز با اعلام این‌که امروز (سه‌شنبه) آخرین مهلت ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی است گفت:‌ از فردا (سه شنبه) از پروازهای فوق‌العاده ایرلاین‌های بدهکار جلوگیری به عمل می‌آید.

باقریان با تاکید بر این‌که به هیچ عنوان مهلت دیگری به ایرلاین‌ها داده نمی‌شود چراکه طی 3 تا 4 سال گذشته توافق‌های زیادی بین طرفین صورت گرفته اما ایرلاین‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند، افزود: میزان بدهی‌ایرلاین‌ها به 730 میلیارد تومان رسیده و با وجود برگزاری جلسات مکرر در دو سال گذشته با ایرلاین‌ها بابت پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، آنها هنوز اقدام جدی در راستای پرداخت بدهی خود انجام نداده‌اند.

وی افزود: طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته امروز سه‌شنبه (18 اسفند) آخرین مهلت ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاه‌ها تعیین شد و در صورت عدم پرداخت بدهی، اقدام لازم انجام می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که امروز آخرین مهلت ایرلاین‌ها برای پرداخت بدهی‌هاست، افزود: در صورت عدم وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ایرلاین‌ها قطعا از روز چهارشنبه محدودیت‌های لازم اجرا می‌شود؛ چراکه درآمد شرکت فرودگا‌ه‌ها از حقوق بیت‌المال محسوب می‌شود و موظف هستیم در صورت عدم وصول این مطالبات در مقابل آن اقدامات حقوقی لازم صورت گیرد.

وی با بیان این‌که از دو سال گذشته حساسیت نهادهای نظارتی نسبت به وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها بیشتر شد، یادآور شد: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور به عنوان نهادهای نظارتی از شرکت فرودگاه‌ها پیگیری می‌کنند که چرا حقوق دولت وصول نمی‌شود بنابراین شرکت فرودگاه‌ها هم باید تبعیت کند.

وی یادآور شد: شرکت فرودگاه‌ها به هیچ عنوان خدمات خود را برای پروازهای برنامه‌یی ایرلاین‌ها محدود نمی‌کند اما هیچ مجوزی برای انجام پرواز فوق‌العاده به ایرلاین‌های بدهکار داده نمی‌شود چراکه در این صورت خدمات بیشتری دریافت می‌کنند و در قبال آن بدهی آنها بیش از پیش افزایش می‌یابد.

به گزارش تسنیم، طی سال‌های اخیر هم در دولت دهم و هم یازدهم عدم پرداخت بهای سوخت و عوارض و خدمات فرودگاهی از سوی شرکت‌های هواپیمایی یکی از مسائلی بوده که هرازچندگاهی مطرح شده است.

شهریور ماه سال 92 وزیر راه و شهرسازی از اخطار تلفنی زنگنه وزیر نفت بابت بدهی سوخت یایرلاین‌ها خبر داده و گفته بود:‌ «سه روز پیش آقای زنگنه با بنده تماس گرفت و گفت به این شرکت های هواپیمایی بگو تا پول بنزین هواپیما را بدهند. مگر می شود بنزین مجانی به هواپیمایی خصوصی داد.»

در دو سال نیم اخیر با وجود پیگیری‌ها مستمر وزارت نفت، شرکت‌های هواپیمایی همچنان بدهکاران بزرگ این وزراتخانه به شمار می‌آیند. از سوی دیگر عدم پرداخت طلب بیش از 700 میلیارد تومانی شرکت فرودگاه‌ها از سوی ایرلاین‌ها، برنامه‌های توسعه‌ای این بخش را با چالش اساسی مواجه کرده و مدیران فرودگاهی را در آستانه نوروز وادار کرده تا از مراجع قضایی و قطع پروازهای فوق‌العاده پیگیر این ماجرا شوند.

چند روز پیش مدیرکل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به برداشت غیرمنطقی 140 میلیارد تومانی (اضافه برداشت) وزارت اقتصاد از حساب‌های این شرکت به تسنیم گفته بود:‌به دلیل کمبود منابع مالی تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی فرسوده و طرح‌های توسعه‌ای متوقف شده است.