در سال 94 عوامل زیادی همچون اجرای برجام، افزایش سقف تسهیلات مسکن، کاهش نرخ سود بانکی و... وجود داشت که در بازار مسکن دخیل بودند، اما این عوامل آنچنان تاثیری در این بازار ایجاد نکردند که کارشناسان و فعالان بازار رونق را احساس کنند. اما آیا در سال جدید عواملی وجود دارد که بتواند بازار مسکن را از رکود خارج کند؟

 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ، محمود جهانی گفت: اولین عامل اثرگذار، وضعیت رشد اقتصادی و اقتصاد کلان مملکت است، یعنی اگر زمینه و بستر رشد اقتصادی فراهم شود و فضای کسب‌وکار رونق پیدا کند، این یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیرات مثبتی بر رونق بخش مسکن داشته باشد، چون به هر حال الان حداقل سه سال است که ما با روند کاهنده نرخ رشد تولید ناخالص داخلی مواجه هستیم و اکنون این وضعیت را داریم که یکی از عوامل تعیین‌کننده است.

 

او در ادامه بیان کرد: بحث بعدی تداوم رونقی است که الان در بورس شروع شده، این یکی‌دیگر از عوامل تعیین کننده است، اگر رونق بازار سهام تداوم پیدا کند می‌تواند تاثیری مثبت داشته باشد که این خودش یکی از نشانه‌های بهبود فضای اقتصادی است؛ البته موارد زیاد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در بازار مسکن اثرگذار باشد.

 

این کارشناس بازار مسکن در رابطه با اثرگذاری وام مسکن بر این بازار نیز بیان کرد: وام به طور کلی، تقاضای واقعی را تحریک می‌کند، یعنی تقاضا را برای آنهایی که نیازمندان واقعی به مسکن هستند ایجاد می‌کند و تنها این نوع تقاضا را می‌تواند افزایش دهد که این هم خیلی محدود و اثرگذاری آن بسیار پایین است.

 

در همین مورد، عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن هم درباره عوامل اثرگذار بر بازار مسکن گفت: با توجه به گزارشاتی که چند روز پیش اعلام شد، ورود پول از طریق سیستم بانکی به خانه اولی‌ها با ارقامی که در نظر گرفته شده، احتمال ایجاد رونق در بازار مسکن را به وجود آورده است.

 

او در ادامه بیان کرد: البته اثرگذاری این وام به تعداد وام‌هایی که می‌دهند نیز بستگی دارد، برای مثال اگر این وام را به هزار نفر دهند، مسلماً تاثیر زیادی نمی‌گذارد، اما اگر یک روند دایمی یکی دو ساله داشته باشد، قطعاً تاثیر خوبی در بازار واحدهای مسکونی کوچک و متوسط خواهد داشت و فکر می‌کنم که همه از آن استقبال کنند، البته اقساط وام کمی سنگین است و برای یک زوج جوان پرداخت ماهی دو میلیون تومان بسیار سخت است، اما به هر حال با توجه به اینکه خانه بزرگ‌ترین خرید زندگی آدم‌هاست، بنابراین حاضر هستند که سختی‌ها را تحمل کنند و این کار را انجام دهند، بنابراین از نظر من این احتمال وجود دارد که وام 160میلیون تومانی بر بازار مسکن اثر بگذارد اما به غیر از وام مسکن آیتم تحریک‌کننده دیگری در بازار احساس نمی‌کنم، زیرا شما برای تحریک بازار احتیاج به سرمایه‌گذاری دارید، یعنی باید پول‌هایی باشد که به این بازار ورود پیدا کند، معاملات ایجاد کند، تحریک ایجاد کند تا شما به واسطه آن رونق را ببینید، اگر این سرمایه‌گذاری از بیرون یا حداقل منابع مالی خارج از منابع موجود نباشد، بعید می‌دانم که شما در معاملات مسکن رونق ببینید و حداقل در دو سه سال اخیر این اتفاق نخواهد افتاد.