با نشست سه‌شنبه‌شب تا بامداد چهارشنبه شورایعالی کار که با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، حداقل دستمزد سال آینده بیش از ۱۳ میلیون کارگر و مشمول قانون کار ۸۱۲۱۶۴ تومان شد. برای تعیین و تصویب حداقل دستمزد سال آینده، در هفته‌های اخیر نشست‌ها و مذاکرات فراوانی بین گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت انجام شد اما در نهایت ۳ گروه در رقم ۸۱۲ هزار و ۱۶۴ تومانی مزد برای تمام گروه‌ها به صورت یکسان که از ابتدای سال ۹۵ باید از سوی بنگاه‌‌ها و واحدهای تولیدی مشمول قانون کار اجرا شود، به توافق رسیدند. همچنین شورایعالی کار برای افزایش حق بن نقدی سال آینده، سنوات روزانه و حق مسکن به توافق جدیدی دست نیافت. بنابراین حق بن نقدی سال آینده نیز مانند امسال ماهانه ۱۱۰ هزارتومان و سنوات نیز روزانه ۱۰۰۰ تومان خواهد بود. وزارت کار دوباره وعده افزایش حق مسکن از ماهانه ۲۰ هزارتومان به ۴۰ هزارتومان را داده است در حالی که این موضوع قرار بود در دستمزد سال جاری کارگران اعمال شود که یک‌بار تاکنون با مخالفت هیات وزیران مواجه شده است و این‌بار نیز احتمالا چنین خواهد شد. در اسفند 93 حداقل دستمزد سال جاری به میزان ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان تعیین شده بود.

افزایش مزد از تورم پیشی گرفت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با وجود شرایط بد اقتصادی در 3 سال اخیر میزان افزایش مزد از میزان تورم پیشی گرفته است، گفت: با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی به جمع‌بندی مزد رسیدیم. علی ربیعی پس از آخرین جلسه امسال شورایعالی کار گفت: حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۵ با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال ۹۴ معادل ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان تعیین شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نرخ پایه سنوات در سال ۹۵ درباره کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک‌سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، روزانه ۱۰ هزار ریال تعیین شد. وی تصریح کرد: حداقل دریافتی کارگران متاهل دارای 2 اولاد در سال ۹۵ با احتساب ۱۴ درصد افزایش، ۱۱ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۹۲ ریال خواهد بود. ربیعی با بیان اینکه با وجود شرایط بد اقتصادی، در 3 سال اخیر میزان افزایش مزد از میزان تورم پیشی گرفته است، گفت: حداقل دستمزد کارگران را پارسال ۲۵ درصد افزایش داده بودیم که با احتساب سایر افزایش‌ها در مجموع، ‌ مزد برای این سال 5/30 درصد افزایش یافت. ربیعی ادامه داد: دستمزد کارگران را امسال ۱۷ درصد افزایش دادیم که با احتساب سایر افزایش‌ها، این رقم در مجموع به ۲۰ و نیم درصد رسید. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همه نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شناخته‌شده و قانونی کشور در جلسه شورایعالی کار حضور داشتند و پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور به جمع‌بندی رسیدیم. اظهارات وزیر کار در حالی است که کارفرماها در اجرای همین مصوبه افزایش 14 درصدی حقوق مقاومت می‌کنند و بسیاری از مزایا را پرداخت نمی‌کنند.

میزان عیدی ۹۵ کارگران؛ ۲۴۳۶۰۰۰ تومان

با اعلام حداقل دستمزد سال آینده کارگران، میزان عیدی سال آینده حداقل یک میلیون و ۶۲۴ هزارتومان و حداکثر نیز ۲ میلیون و ۴۳۶ هزارتومان خواهد بود. حداکثر عیدی سال ۹۵ نیز بر مبنای ۳ برابر حداقل دستمزد تعیین شده، ۲ میلیون و ۴۳۶ هزار تومان است. البته ارقام دریافتی مشمولان قانون کار در سال آینده به نسبت حقوق پایه متفاوت است ولی نمی‌تواند کمتر از ۲ برابر حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار و همچنین بیشتر از ۳ برابر آن باشد؛ در واقع سقف عیدی پایان سال ۹۵ به میزان ۲ میلیون و ۴۳۶ هزارتومان است. بنابراین کارگرانی که در سال جاری برابر با ۲ پایه حقوق ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومانی مصوب شورایعالی کار یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان عیدی دریافت کرده‌اند در سال آینده به میزان یک میلیون و ۶۲۴ هزار و ۳۲۸ تومان عیدی خواهند گرفت. همچنین گروه‌هایی که به میزان ۳ برابر حداقل دستمزد ۷۱۲ هزار و ۴۳۰ تومانی سال جاری، یعنی 2 میلیون و ۱۳۷ هزار و ۲۷۵ تومان عیدی دریافت کرده‌اند در سال آینده این رقم به ۲ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۴۹۲ تومان افزایش می‌یابد. درباره سایر سطوح مزدی و افرادی که دارای پایه حقوق‌های به مراتب بالاتر از مصوبات شورایعالی کار هستند نیز می‌توانند به همان نسبت عیدی دریافت کنند.