گرگ و میش قیمتی در بازار ارز تهران

بالا آمدن قیمت در 2 روز انتهای هفته، انتظارات اکثر معامله‌گران ارزی را افزایشی کرد،؛ ولی هرقدر به روز شنبه نزدیک شدیم، میزان هیجانات کاهش یافت تا دیدگاه معامله‌گران از حالت قطعیت افزایشی خارج شود. خروج معامله‌گران از این قطعیت ‌وضعیت بازار را بیشتر به حالت گرگ‌و‌میش شبیه کرد؛ وضعیتی که در آن برای معامله‌گران تصویر روشنی از روند قیمتی روز شنبه وجود ندارد.
 پنج‌شنبه، دلار دومین افزایش قیمت متوالی خود را تجربه کرد، ولی این رشد نیز نتوانست آن را از مدار کاهشی هفتگی خارج کند. در ششمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید، با این حال بازدهی آن در هفته گذشته همچنان منفی باقی ماند و به 4/ 0 درصد رسید. به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه، فضای بازار بیشتر تحت تاثیر «افزایشی»‌های بازار قرار داشت و دید کلی معامله‌گران این بود که روند افزایشی این ارز در روز شنبه نیز ادامه پیدا خواهد کرد؛ با این حال، هر چقدر به سمت روز شنبه حرکت کردیم، قطعیت افزایشی‌های بازار کاهش یافت. حتی در ساعات انتهایی روز جمعه، دیدگاه معامله‌گران بیشتر حالت دوگانه داشت که در یکسو افزایشی‌ها و در سوی دیگر کاهشی‌ها قرار داشتند. عدم قطعیت شکل گرفته در میان معامله‌گران موجب شد که تصویر واضح افزایشی مخدوش شود و بازار بیشتر حالت گرگ و میش به خود بگیرد که در آن نمی‌توان اطمینانی از جهت روند حرکتی شاخص ارزی داشت. برخلاف افزایش دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 11 هزار تومان رسید. با این حال، کاهش قیمت ششمین روز هفته نتوانست مانع افزایش 6/ 0 درصدی فلز گران‌بهای داخلی در هفته گذشته شود.

سکه، شنبه گذشته توانسته بود با 8 هزار تومان افزایش در مرز میلیونی افزایش کانالی را تجربه کند و به قیمت یک میلیون و 13هزار تومان برسد. پس از اولین روز هفته، سکه در پنج روز بعدی هفته در دامنه محدود یک میلیون و 11 هزار تومان تا یک میلیون و 16 هزار تومان نوسان کرد و چندان از نوسانات اونس و دلار تاثیر نگرفت. در سومین هفته اسفندماه، نیم سکه و ربع سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. پنج‌شنبه نیم سکه با 3 هزار تومان رشد به قیمت 525 هزار تومان رسید تا میزان افزایش هفتگی آن به 8/ 0 درصد برسد. ربع سکه نیز با وجود کاهش هزار تومانی روز پنج‌شنبه و رسیدن به قیمت 280هزار تومان، توانست رشد هفتگی 7/ 0 درصدی را به ثبت برساند. در این وضعیت، بالا رفتن اونس نسبت به قیمت ساعت 3بعدازظهر روز پنج‌شنبه موجب شده که انتظارات افزایشی در بازار سکه بیش از پیش بالا رود. هر چند تغییرات قیمتی طلای جهانی در ساعات انتهایی روز جمعه ممکن است، انتظارات معامله‌گران را معکوس کند.

 

 

کاهش شدت افت دلار

دلار که در ابتدای هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در دو روز انتهایی هفته در مسیر افزایشی قرار گرفت تا میزان افت آن در هفته گذشته کاهش یابد. در اولین روز هفته گذشته، شاخص ارزی 20 تومان از ارزش خود را از دست داد تا از مرز 3 هزار و 450 تومان پایین بیاید و به قیمت 3 هزار و 440 تومان برسد. این کمترین قیمت شاخص ارزی از 6مهر 94 بود. به گفته فعالان، «افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی»، «پایین بودن ارزش دلار در مناطق مرزی»، «کاهش نرخ حواله درهم» و «افزایش ارز موجود در بازار» 4 عاملی بودند که به شکسته شدن مرز حمایتی دلار کمک کردند. یکشنبه قیمت این ارز با اصلاحی جزئی و 5 تومان افزایش به 3هزار و 445 تومان رسید. با این حال، دلار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بار دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفت و در سومین روز هفته با 15 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 430 تومان و در چهارمین روز هفته با 15 تومان افت دیگر به قیمت 3 هزار و 415 تومان رسید. «عرضه ارز مداخله‌ای از دبی»، «عرضه شرکت‌های تجاری در انتهای سال» و‌ «عرضه ارز توسط معامله‌گران سکه» 3 مسیر فروش ارز بودند که قیمت دلار را در چهارمین روز هفته کاهشی کردند. سه‌شنبه، قیمت شاخص ارزی تا ابتدای کانال 3 هزار و 400 تومان نیز پایین آمد، عاملی که موجب شد، انتظار معامله‌گران برای شکستن مرز حمایتی 3 هزار و 400 تومان بالا رود. برخلاف این انتظار، از روز چهارشنبه جهت قیمت شاخص ارزی تغییر کرد و دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته، دلار با 15 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 430 تومان رسید. به گفته فعالان، «کاهش عرضه حواله درهم» و «قطع ورود ارزهای انباشته‌شده معامله‌گران سکه» دو عاملی بودند که زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند. در کنار این دو، افزایش خرید معامله‌گران ارزی در کف قیمت دیگر عاملی بود که به خروج دلار از فاز کاهشی کمک کرد.

 

 

 

پنج‌شنبه افزایشی

در ادامه روند افزایشی چهارشنبه، دلار روز پنج‌شنبه رشد قیمت را تجربه کرد و با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید. در ششمین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 438 تومان آغاز کرد که افزایشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. به گفته فعالان، ارتعاشات برخی اخبار بیرونی در بازار و جوسازی معامله‌گران پیرامون آن موجب شد که شاخص ارزی با رشد قیمت معاملات خود را آغاز کند. به اعتقاد حاضران در بازار، رشد روز پنج‌شنبه برخلاف انتظار تعداد زیادی از خالی‌فروشان ارزی بود. در نتیجه، بخشی از معامله‌گران، ارز خریداری شده خود را از خالی‌فروشان مطالبه کردند. در این وضعیت، از آنجا که خالی‌فروشان دلاری نداشتند، به ناچار برای تهیه آن به بازار وارد شدند و همین موضوع موجب شد که دلار رشد بیشتری را تجربه کند و نهایتا با قیمت 3 هزار و 445 تومان به‌کار خود پایان دهد، رقمی که 15 تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود.