فروش غیرقانونی زتانخورده در روز روشن

 هر ساله در روزهای پایان سال ، یکی از دغدغه های مردم تهیه اسکناس نو برای سنت شیرین عیدی دادن است اما گاهی اوقات با ایجاد بازار سیاه و دلالی و به وجود آمدن پدیده ای به نام خرید و فروش اسکناس تانخورده ،این شیرینی به کام متقاضیان تلخ می شود.

 

توزیع اسکناس‌های نو یکی از برنامه های پایان سال بانک‌ها برای تامین نیازهای مردم، سازمان‌ها و شرکت‌ها است که براساس برنامه ریزی بانک مرکزی، توزیع اسکناس‌های نو به بازار از طریق شعب منتخب و بانک‌های عامل انجام می شود.

 

بر این اساس با وجود اینکه بانک مرکزی از چند هفته گذشته ،اسامی بانک‌ها و شعب منتخب توزیع کننده اسکناس نو را اعلام کرده بود و قرار است از امروز (شنبه 22 اسفند) عرضه آن آغاز شود اما خرید و فروش پول نو در بازار آزاد از چندین روز پیش شروع شده و رونق خاصی گرفته است.

 

این گزارش حاکیست، مرکز این بازار پرسود در تهران همچون دیگر بازارهای غیررسمی پول و ارز چهارراه استانبول، میدان فردوسی و خیابان منوچهری است.

 

البته عرضه کنندگان پول نو در طول سال نیز فعالیت دارند اما قبل از آغاز سال نو به دلیل افزایش چند برابری تقاضا،بازار پر رونقی دارند و با توجه به اینکه این معاملات از دایره قانون خارج است و برخورد قاطعی از سوی نهادهای زیربط با آن صورت نمی گیرد لذا اسکناس نو در این بازار سیاه با نرخ دلخواه بسته به کشش بازار و میزان تقاضا به فروش می رود.

 

بر اساس مشاهدات خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از بازار آزاد ، هر بسته 100 تایی اسکناس 10 هزار تومانی ، یک میلیون و 20هزار تومان، اسکناس 5هزارتومانی پانصدو بیست هزار تومان، 2هزارتومانی دویست و پانزده هزار تومان و اسکناس هزارتومانی ،صدو پانزده هزار تومان به فروش می رسد.

 

البته به گفته یکی از فروشندگان، این اسکناس ها بسته به اینکه در چه دولتی چاپ شده اند و با امضای کدام وزیر و رئیس بانک مرکزی هستند قیمت  متفاوتی دارند.

 

و اما اسکناس های خرد به دلیل بیشتر بودن تقاضا گران تر خرید و فروش می شوند به طوریکه هر بسته 100تایی اسکناس 50 تومانی به قیمت هشتاد و پنج هزار تومان، اسکناس 100 تومانی به قیمت نود هزار تومان واسکناس 200 تومانی ،نود هزار تومان و اسکناس 500 تومانی نیز به قیمت هفتاد هزار تومان است.

 

این گزارش حاکیست براساس دستور بانک مرکزی به برخی از بانک‌ها و تعیین شعب منتخب از امروز شنبه ۲۲ اسفندماه عرضه اسکناس نو درشعب منتخب بانک‌ها آغاز می شود.

 

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم درباره نحوه توزیع اسکناس نو در کشور به مناسبت سال جدید گفت: امسال با برنامه‌ریزی به موقعی که انجام شده است و با توجه به تجربه موفقی که طی دو سال گذشته در این زمینه داشته‌ایم، جای هیچ نگرانی در مورد اسکناس برای سال نو وجود ندارد.

 

سیف با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی برای خرید و فروش پول‌های نو در بازار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخی از مردم از اینکه بانک‌ها به راحتی و بدون هیچ هزینه اضافی پول نو را در اختیار آنها قرار می‌دهند، اطلاع ندارند، در همین راستا بانک مرکزی حتماً اطلاع رسانی خواهد کرد که مردم برای نو کردن پول‌های خود به بانک‌ها مراجعه کنند.

 

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی امسال عرضه اسکناس در بانک ها بدون محدودیت و بنابه میزان نیاز و خواسته متقاضی می باشد جای این سوال است چرا هنوز بازار چنین مبادلاتی در خیابان های شهر داغ است.