هر یک جفت کفش وارداتی مساوی با بیکاری یک کارگر

در حالی صنعت تولید کفش در کشور قدمت تاریخی دارد که این روز ها پسابرجام نه تنها سبب هجوم ترک ها و چشم بادامی ها به این بازار شده است بلکه ایتالیایی ها و آلمانی ها نیز خیز بلندی برداشته و گوی کار را از 6 هزار کارگر ایرانی ربوده اند.

در حالی در سال های اخیر چشم بامدادی ها پا در کفش صنعت کفش کشور کرده و کفاشان ایرانی را زمین گیر کرده بودند که قرار بود با ابزار تعرفه جلوی واردات کفش های چینی به کشور گرفته شود اما همانطور که آمار رسمی کشور چین نشان می دهد ، با وجود این تعرفه ها در 5 ماهه اول میلادی 110 میلیون دلار به ایران وارد شده است. با این وجود داستان به اینجا ختم نمی شود و این روزها پسابرجام هم دروازه های واردات رابه روی کفش های ایتالیایی ، آلمانی و ترکی گشوده تا 6 هزار و 400 کارگر ایرانی خانه نشین شوند.

یک تولید کننده کفش به یکی از رسانه ها در خصوص کاهش میزان تولید در کشور گفته بود که: تولید ما به دلیل واردات بی رویه محصولات چینی نسبت به سال های 89 و 90 به نصف رسیده است. چین در حالی بازارهای کشور را قبضه کرده که شاهدیم محصولات چینی از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شوند.

هر یک جفت کفش وارداتی مساوی با بیکاری یک کارگر

حسینعلی حاجی‌دلیکانی نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات و قاچاق کفش‌های چینی به ایران، گفت: واردات و قاچاق کفش‌های خارجی به‌ویژه کفش چینی ضربه بزرگی به واحدهای تولیدی داخلی خواهد زد و واردات هر یک جفت کفش مساوی با بیکاری یک کارگر خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئولان باید به چنین معضلی بسیار توجه داشته باشند، اگر چنین وضعیتی ادامه پیدا کند شاهد بیکار شدن کارگران خواهیم بود.

وی تصریح کرد: واردات و قاچاق کالا فقط مختص به صنعت کفش نیست بلکه در دیگر کالاها نیز وضعیت به همین شکل است و شاهد واردات کالاهای خارجی به‌ویژه کالاهای چینی به داخل کشور هستیم.

بی‌توجهی مسئولان به واردات بی‌رویه

نماینده شاهین شهر، در مجلس گفت: به عنوان مثال در حوزه کشاورزی گزارشی ارائه شده است که کشاورزان محصولی را کشت کرده‌اند اما مسئولان به جای تضمین برای خرید محصول کشاورز داخلی، اقدام به واردات بی‌رویه محصول مشابه داخلی کرده‌اند.

حاجی دلیکانی با بیان اینکه واردات و قاچاق کالا کمر تولیدکننده‌های داخلی را خم می‌کند، اضافه کرد: اگر نسبت به این وضعیت بی‌توجه باشیم کارگران زیادی بیکار و سپس این افراد برای امرار معاش به سمت شغل‌های کاذب و کارهایی که در شان شهروندان نیست، سوق پیدا خواهند کرد.

قاچاق نیم‌میلیارد دلار کفش به کشور

رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز با بیان اینکه تولید کفش در کشور بیش از نیاز داخلی است، گفت: با وجود این، در سال گذشته نیم‌میلیارد دلار کفش به کشور قاچاق شده است.

‌ رسول شجری در خبر 21 شبکه 1 سیما گفت: در سال گذشته، شش میلیون و 740 هزار دلار معادل 200 هزار جفت کفش از گمرک ترخیص شده است اما اکنون حدود 20 میلیون جفت کفش در بازار وجود دارد.

رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز افزود: بر اساس سالنامه آمار تجارت خارجی ایران در سال 93 نیم میلیارد دلار کفش به کشور قاچاق شده است.

واردات بی رویه بیش از 6 هزار کارگر را بیکار کرد

وی گفت: برای ساخت هر هزار جفت کفش 400 نفر مشغول به کار هستند اما با واردات بی‌رویه کفش به کشور روزانه شش‌هزار و 400 کارگر بیکار می‌شوند.

شجری با بیان "بیش از نیاز کشور تولید کفش داریم و در پی بازارهای بین المللی هستیم" افزود: سال گذشته 116 میلیون دلار کفش صادر کردیم.

وی گفت: در مواد اولیه و بخش کارگاهی صنعت کفش با مشکل روبه‌رو است.

سیل واردات در حالی صنعت تولید داخلی را فلج کرده است که آمار ها نشان می دهد با اندکی حمایت می توان حدود نیم میلیون جوان را در این حوزه مشغول به کار کرد. حال اگر با توجه به تاکیدات در خصوص اقتصاد مقاومتی، همت جدی در این حوزه صورت بگیرد علاوه بر اشتغال زایی و حمایت از تولید داخلی، بار سنگینی از دوش مسئولین برداشته خواهد شد.