کاهش ۱۵ درصدی قیمت آجیل شب عید

مصطفی احمدی در مورد قیمت‌ مصوب اتحادیه برای فروش آجیل در ایام نوروز به این نکته اشاره کرد که این اتحادیه نرخ مصوبی برای آجیل و خشکبار ندارد و به دلیل تنوع فراوان و کیفیت‌های مختلف آجیل، عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند.

وی اضافه کرد: تولید آجیل 20 درصد افزایش داشته و به همین دلیل امسال نه تنها قیمت آجیل افزایش ندارد، بلکه 10 تا 15 درصد پایین‌تر از قیمت سال‌های گذشته عرضه می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: 99 درصد آجیل مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و تنها بادام هندی آن هم به دلیل آنکه با شرایط آب و هوایی کشور سازگار نیست، وارد می‌شود.

احمدی این را هم گفت که در برخی اقلام از جمله بادام درختی، مغز گردو و تخم کدو در برخی موارد با کمبود مواجه می‌شویم که واردات آن هم به صورت موردی انجام می‌شود.

احمدی به تاثیر بارندگی‌ها بر افزایش تولید و بهبود کیفیت آجیل و خشکبار در داخل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته بارندگی وضعیت بهتری داشته و تولید تخمه جابانی (جابان از توابع شهر دماوند است) که برخی به اشتباه آن را ژاپنی عنوان می‌کنند، در استان خراسان افزایش داشته است.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی قیمت فروش آجیل در بازار چه تغییری کرده است؟ گفت: متأسفانه اعضای اتحادیه 11 ماه از سال را با مشکلات سپری می‌کنند، به امید آنکه یک ماه پایان سال فروش خوبی داشته باشند، اما به یک‌باره با برپایی نمایشگاه فصلی که تنها برای 40 تا 50 فروشنده آجیل ظرفیت وجود دارد 1200 نفر از فروش شب عید آجیل محروم می‌شوند.

وی مشکل دیگری این صنف را ورود افراد غیر حرفه‌ای به این حوزه عنوان کرد و افزود: برخی خلق‌الساعه آجیل فروش می‌شوند، غافل از اینکه 1200 عضو اتحادیه هر یک انباری با استانداردهای مشخص برای نگهداری آجیل دارند و کالای سالم به مردم ارائه می‌کنند.

احمدی به مردم توصیه کرد، از خرید آجیل از دستفروشان به شدت خودداری کنند، چرا که فرآوری آجیل دست‌فروشان در مکان‌ها و شرایط کاملاً غیر بهداشتی انجام شده که گرد و خاک خیابان نیز به آن اضافه می‌شود و در نتیجه چیزی جز بیماری‌ گوارشی برای مصرف کننده در پی ندارد.