حال و هوای بازار داغ میوه شب عید

 این روزها با شنیدن صدای پای بهار، بازار در تب و تاب خرید مردم حسابی گرم شده و در بین تمامی صنوف ،میوه فروشی از جمله بازارهایی است که سهم قابل توجهی از بازار شب عید را به خود اختصاص می دهد.

حال اگرچه مسئولان دم از ثبات یا کاهش قیمت ها می زنند اما برخی اقلام به گفته فعالان بازار روند صعودی خود را حفظ کرده تا از قافله گرانی ها عقب نماند و با این وجود قشر کارمند و کارگر دست به چرتکه شده تا دخل و خرجشان را باهم جور کنند.

این امر در حالیست که دلالان در این ماه با هم قرار می گذارند تا رکود فروش خود در  ماههای قبل را جبران کنند و به عبارتی اقدام به توزیع و عرضه محصولات با قیمت دلخواه کنند.

نا گفته نماند که حال و هوای این روزها و گرد و خاک به راه انداخته در بازارمیوه را شاید بتوان  در فرصت طلبی برخی مغازه داران جست و جو کرد.

برهمین اساس گزارش میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو پرتقال تامسون 3 هزار و 500 تومان، والنسیا جنوب 3 هزار و 950 تومان، موز 4 هزار و 100 تومان، نارنگی بندرعباس 23 هزار تومان، خیار گلخانه3 هزارتومان، سیب مراغه 4 هزار و 800 تومان، کیوی 4 هزار و 500 تومان در بازار به فروش می رسد.

در این راستا حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی اظهار داشت: با توجه به روزهای پایانی سال بازار میوه کساد بوده و در برخی اقلام نیز با کاهش قیمت مواجه شده است.

وی با اشاره به کاهش قیمت پرتقال گفت: قیمت پرتقال به سبب گرمی هوا در شمال و افزایش تلفات و آفات کاهش یافته است.

مهاجران در خصوص قیمت میوه بازار شب عید بیان کرد: بازار شب عید غیر قابل پیش بینی است اما ناگفته نماند که تعاون روستایی سیب و پرتقال را به اندازه کافی ذخیره سازی کرده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به انواع نرخ میوه یادآور شد: در حال حاضر قیمت هر کیلو پرتقال تامسون هزار و 500 الی 2 هزار تومان، موز 3 هزار و 500 الی 3 هزار و 700 تومان، خیار رسمی و بوته ای 3 هزار تومان، خیار گلخانه 2 هزارو 500 تومان، کیوی هزار و 500 الی 4 هزار تومان و نارنگی بندرعباس 11 الی 15 هزارتومان به فروش می رسد.

همچنین مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه  باغداران  گفت: کاهش قیمت میوه در روزهای پایانی سال بیانگر افزایش عرضه محصول در بازاراست به طوریکه با افزایش عرضه مرکبات در سطح مغازه های میوه فروشی و وانت بارها رنگ شهر نارنجی شده است.

وی با اشاره به توزیع میوه های رنگارنگ قاچاق گفت: با توجه به فراوانی انواع و اقسام میوه ضرورتی به میوه های خارجی رنگارنگ نیست چرا که عرصه این میوه ها در سطح شهر ممکن است بیماری و آفاتی را با خود به کشور وارد کند که منجر به نابودی تولید شود.

بعد از پشت سر گذاشتن فصل برگ ریزان و سرمای زمستان نوبت به بهار وآیین دیرینه ایرانیان رسیده که در این راستا با قدم زدن در سطح شهر داستان یک بام و دوهوای قیمت ها کاملا محسوس است.

با وجود افزایش تقاضا در شب عید چه برسر قیمت و جیب مردم خواهد آمد.

علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران بیان کرد: با توجه به فراوانی و ذخیره میوه در سردخانه ها باید گفت که هیچ کمبودی در بازارشب عید وجود ندارد و جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به قیمت میوه در روزهای پایانی سال و آستانه نوروز گفت: افزایش تولید میوه در سال جاری و وفور آن در بازار، پیش بینی می شود که افزایش قیمتی در بازار شب عید شاهد نخواهیم بود.

 بر این اساس لازم است که با  اعمال نظارت های بیشتر در این ایام  از سودجویی برخی فرصت طلبان که تمام توجه خود را به این روزها معطوف کردند جلوگیری نماییم.