بساط موسسات غیرمجاز را جمع کنید/ خطر در کمین دارایی سپرده‌گذاران فریب خورده

گروه اقتصادی- طهماسب مظاهری درگفتگو با افکارخبر با بیان این‌که این بانک‌ها باید به شبکه بانکی تطبیق پیدا کنند، افزود: هر کدام از این موسسات چند شعبه تاسیس کرده و سپرده‌های مردم را به امانت گرفته‌اند.

 

وی عنوان کرد: هر گونه برخورد خشن و فیزیکی با این موسسات می‌تواند دارایی سرمایه‌گذارانی را که فریب خورده و در این موسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند، به خطر بیاندازد.

 

رییس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: دولت‌ها باید پیش از این از رشد و گسترش این موسسات جلوگیری می‌کردند؛ وقتی گشایش یک مغازه بدون مجوز، با برخورد جدی مسوولان امر مواجه می‌شود، یک موسسه مالی و اعتباری چگونه می‌تواند خودسرانه دایر شود و سپرده‌های مردم را جذب کند؟

مظاهری متذکر شد: موسسه‌ای که در سطح کشور 400 شعبه دارد، طی یک شب این‌ها را تاسیس نکرده است و این کوتاهی دولت و حکومت بوده که مراقبت لازم را در این حوزه نکرده و این موسسات به خود اجازه داده‌اند که این کار را انجام دهند.

وی اظهار داشت: این دسته از موسسات که هنوز فعال هستند و سپرده‌های مردم را در اختیار دارند، باید در دوران پساتحریم اصلاح شوند و بانک مرکزی با یک رفار جدی اما سازنده و بدون برخورد خشن و فیزیکی، برای ساماندهی آنها وارد عمل شود؛ یا از موجودی این موسسات، سپرده‌های مردم را بپردازد و بساط آنها را جمع کند یا هر کدام از آنها که آمادگی دارند، به آنها اجازه دهد خود را با مقررات تطبیق دهند و در چارچوب ضوابط، به یک موسسه مالی و اعتباری مجاز تحت نظارت بانک مرکزی تبدیل شوند.

رییس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به‌هرحال دوران پساتحریم، فرصتی برای توسعه بانک‌هاست که آغاز آن، سال 1395 است.