دولت یازدهم معالجه رکود تورمی را خوب شروع نکرد

گروه اقتصادی-محمد خوشچهره در گفت‌وگو با «افکارنیوز» اظهار داشت: خیلی از مسوولان در اجرا، سلایق شخصی، باورها و ایده‌های خود را متاسفانه مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌دهند؛ بدون این‌که این ایده در یک فرآیند کار کارشناسی قرار گرفته باشد و تایید علمی پیدا کرده باشد.

 

وی افزود: در حال حاضر درست است که دولت یازدهم وارث شرایط سختی است، اما معالجه را در مورد تولید ملی خوب شروع نکرده است؛ یعنی رکود تورمی را.

 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران عنوان کرد: با این عینکی که زده شده و این روش، شک نداشته باشید که اقتصاد ما همان فضای رو به شیب پایین را کماکان خواهد داشت.

خوشچهره با بیان این‌که در 15، 20 سال گذشته پیش‌بینی‌ای نداشتم که درست نباشد، تصریح کرد: در این فضا اگر پوپولیستی و شعارزدگی بخواهد حاکم شود، مشکل ایجاد خواهد شد.

وی راه علاج اقتصاد ایران را عنوان کرده و متذکر شد: عینکی که تاکنون بوده، باید عوض شود. یعنی رویکرد و نگرش اگر مبتنی بر تقویت تولید ملی نباشد، جای اختلال دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مقاوم‌سازی اقتصاد ملی مبتنی بر این است که یک تولید پررونق و شکوفا داشته باشیم. تولید زمانی شکوفا می‌شود که موانع در سر راه تولید ملی تشخیص داده شود.

خوشچهره گفت: بخشی از موانع تولید ساختاری است و به نحوه مدیریت تولید برمی‌گردد. بخشی از موانع تولید نیز به رقابت‌های ناسالم بر سر راه تولید و واردات بی‌رویه و قاچاق برمی‌گردد. بخشی نیز به مباحث سیاست‌های نامناسب اقتصادی مربوط می‌شود.

وی افزود: ضعف نظارت، کنترل بر استانداردها و کیفیت نیز از جمله مشکلات امروز بخش تولید کشور است.  

استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دولت یازدهم اگر دقت کند، یک تولید مستمری اتفاق خواهد افتاد که دولت در دوره بعدی خود منتفع خواهد شد.