نظر 9 صاحب نظر اقتصادی درخصوص اقتصاد سال 95

گروه اقتصادی-بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران اقتصاد معتقدند که همچنان عامل یا اثری که باعث خروج اقتصاد از رکود شود، دیده نمی‌شود. برخی نیز عنوان می‌کنند سال 95، سال ایستایی اقتصاد خواهد بود؛ اگرچه تولید نفت افزایش می‌یابد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که 2.5 درصد از رشد اقتصادی کشور را بخش نفت تامین کند، اما در سایر بخش‌ها تحولی اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش افکارنیوز، اما با این حال، در مجموع نظرات از میان 9 اقتصاددان و صاحب‌نظر اقتصادی، اغلب معتقد بودند که اگر صنایعی هم پیش‌رو در خروج از رکود در آینده باشد، مسکن خواهد بود. غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق ایران و چین، ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران، محمدمهدی راسخ، دبیرکل سابق اتاق بازرگانی تهران، اصغر سمیعی، نایب رییس کانون صرافان، احمد حاتمی‌یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، مرتضی ایمانی‌راد، تحلیلگر اقتصادی، مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی، مجید سلیمی‌بروجنی، کارشناس اقتصادی، صاحب‌نظرانی بودند که به تحلیل خروج از رکود پرداختند و به این سوال پاسخ دادند که کدام‌یک از صنایع و بخش‌های اقتصاد در خروج از رکود پیش‌رو خواهند بود.

مرتضی ایمانی‌راد، تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل معتقد است که در سال 95 در شرایط ایستایی اقتصادی هستیم؛ اگرچه تولید نفت افزایش می یابد و انتظار بر این است که 2.5 درصد از رشد اقتصادی کشور را بخش نفت تامین کند،  اما در سایر بخش ها تحولی رخ نخواهد داد.

احمد حاتمی‌یزدی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات نیز عنوان کرده است که برنامه‌ای دیده نمی‌شود که چشم‌انداز خروج از رکود را نشان دهد؛ به خصوص این‌که بودجه سال 95 هنوز تصویب نشده است.

در عین حال، اصغر سمیعی، نایب رییس شورای عالی کانون صرافان تاکید کرده که متاسفانه امسال را نمی‌توان سال خروج از رکود اقتصادی برآورد کرد.

اگرچه در میان این اظهارنظرها، غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و محمدمهدی راسخ، دبیرکل سابق اتاق بازرگانی تهران عنوان کردند که مسکن در خروج از رکود پیشتاز خواهد بود و خروج از مسکن، منجر به رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

در مقابل، مجید سلیمی‌بروجنی، کارشناس اقتصادی معتقد است که صنعت خودرو از جمله صنایعی است که می‌توان برای آن چشم‌انداز مناسبی را در نظر گرفت.

مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی هم در این نظرسنجی، عنوان کرد که دو دسته از بنگاه‌ها در سال 95 رونق را تجربه خواهند کرد؛ بنگاه‌هایی که توان صادراتی دارند و بنگاه‌هایی وظیفه تامین مواد اولیه کارخانه‌های صنعتی را دارند.

مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق ایران و چین نیز کلید اصلی خروج از رکود را در دست بخش نفت دانست.

گفتنی است؛ در نظرسنجی «افکارنیوز» از میان فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران، صنعت خودرو و مسکن به عنوان صنعت پیش‌رو در خروج از رکود شناخته شد. برخی از فعالان رسانه‌ای نیز صنعت بانکداری و بیمه را پیشتاز در خروج از رکود می‌دانستند.