اگر «مذاکره برای خرید 118 فروند ایرباس» را که آنهم با اما و اگرهایی مواجه است از پرونده کاری وزیر راه و شهرسازی فاکتور بگیریم، عباس آخوندی در سی و چهار ماه منتهی فروردین ماه امسال دوران پُر از وعده و عیدی را پشت سرنهاده است.

 

در روز معارفه، وی وعده تکمیل آزادراه تهران-شمال را تا پایان دولت یازدهم داد: «مهم‌ترین بحث این پروژه مباحث مربوط به ساختارهای مدیریتی و سرمایه‌گذاری است. آزادراه تهران-شمال جزو پروژه‌هایی خواهد بود که به آن توجه می‌کنم و در دوران مسئولیتم این پروژه افتتاح خواهد شد.»

وعده‌ای که حدود دو هفته بعد در محل آزادراه 360 درجه تغییر کرد:‌ «اعلام زمان ساخت و بهره برداری از آزادراه تهران-شمال وعده‌ای بی پشتوانه خواهد بود.  از نظر فنی انجام پروژه تا چهار سال آینده امکان پذیر است، اما مسئله مهم حل مسائل مالی و تامین آن است. منتظر گزارش کارشناسان و مشاوران هستیم و این گزارش مبنای تصمیم‌گیری در خصوص آینده آزادراه تهران-شمال خواهد بود و پس از آن می‌توانم حرف درستی در این رابطه بزنم. تا وضعیت مسائل مالی و حقوقی بین دولت و بنیاد مستضعفان روشن نشود شروع قطعات 2 و 3 تعمیق مشکل کنونی آزادراه خواهد بود.»

آخوندی اواخر آبانماه سال گذشته در بازدید از آزادراه واژه جدیدی را به ادبیات گفتاری خود اضافه کرد که شاید پس از حقوق شهروندی در نوع خود جالب توجه بود. وزیر راه در این بازدید با اشاره به این‌که ساخت آزادراه تهران- شمال از زمان دولت دوم آقای هاشمی مورد توجه بوده، گفت: با توجه به گران قیمت بودن، این پروژه سه دوره حیات داشته است که امروز برای بار سوم این پروژه با رستاخیز جدید مواجه شده است.

اما مهم‌ترین وعده‌ وی که حتی پیش از کارزار انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری بر آن تاکید می‌کرد تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر بود.

آخوندی چند روز پیش از بررسی صلاحیتش توسط نمایندگان مجلس در خصوص پروژه‌های مسکن مهر یا به تعبیر وی " کانون بحران‌های اجتماعی در آینده" گفته بود: «قاعدتاً برای حل مشکلات پروژه‌های نیمه‌تمام باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد. برای پروژه‌های خارج از محدوده شهر  نیز به‌فکر ایجاد شهرداری‌های جدید هستم تا به‌نحوی به نهادهای خدمات شهری وصل شوند. امکان این‌که خدمات حدود 2 میلیون واحد مسکونی را دولت تأمین کند وجود ندارد و مسکن ناپایدار خواهد بود. بنابراین باید به‌نحوی تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه‌های مسکن مهر را تأمین کنیم.»

این در حالی است که از مردادماه سال 92 تا امروز پروژه‌های مسکن مهر گرفتار کمبود منابع مالی هستند و هیچکدام از وعده‌های "نماینده پسند آخوندی" تاکنون محقق نشده است.

در این بین علی‌رغم تاکیدهای پیاپی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر، شرکت‌های عمران شهرهای جدید به هر بهانه‌ای و البته بدون هیچ استناد قانونی قیمت‌ها را افزایش داده بدون این‌که اتفاق امیدوارکننده در تکمیل واحدهای مسکن مهر روی دهد.

گذشته از این مسائل یکی از تامل‌برانگیزترین عدم حضور عباس آخوندی طی سه سال اخیر در حتی یک افتتاح پروژه‌های مسکن مهر است.

وی در سفرهای متعددی که به استان‌های مختلف داشته یا از واحدهای مسکن مهر و روند ساخت آنها بازدید نکرده یا این‌که از پشت شیشه لندکروزش نیم‌نگاهی آنهم از چند کیلومتری به واحدهای مسکن مهر انداخته است.

این در حالی است که علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی بنا بر آمار وزارت راه و شهرسازی در دوران وزارتش 470 سفر استانی داست که در 270 مورد آن با حضور رئیس‌جمهوری سابق پروژه‌های مختلف در حوزه‌های راه و شهرسازی افتتاح شد. نکته جالب توجه این‌که نیکزاد شخصا در 120 افتتاح واحدهای مسکن مهر حضور داشته، اما آخوندی تاکنون هیچ حضوری در افتتاح واحدهای این طرح نداشته است.

احتمالا عدم افتتاح مسکن مهر توسط آخوندی در آینده‌ای نه چندان دور به‌عنوان یکی از بخش‌های بارز روزمه کاری از سوی وزیر راه و شهرسازی کنونی معرفی خواهد شد.

دور از ذهن نیست در آینده نه چندان دور (پس از دولت یازدهم) آخوندی با اشاره به "طرح مزخرف مسکن مهر" از قهر 4 ساله خود با این طرح به‌عنوان یکی از شاهکارهای دوران مسئولیتش یاد می‌کند.

مسکن مهر از دید عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید علاوه بر مزخرف بودن، واژهخانمان‌برانداز را نیز یدک می‌کشد.

همه این اتفاقات برای طرح مسکن مهر در حالی روی می‌دهد که مقامات عالی‌رتبه نظام بر تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر با تمام کم و کاستی‌ها تاکید کرده‌اند.