امسال در تولید گندم خودکفا می‌شویم

محمود حجتی امروز در همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه چند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به موضوع کشاورزی می‌پردازند، اظهار داشت: پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش سهم تولید، صادرات محصولات، رشد بهره‌وری، توانمندسازی نیروی کار، افزایش تولید کالاهای اساسی، تأمین امنیت غذایی و افزایش کمی و کیفی مواد اولیه و کالا از جمله این محورهاست.

وی افزود: یکی از برنامه‌های میان‌مدت وزارت جهاد کشاورزی ایجاد تعادل در تراز غذایی کشور است. در سال 92 تراز غذایی منهای 8 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 93 به 5.4 میلیارد دلار و در سال 94 پیش‌بینی می‌کنیم به منفی 3.2 میلیارد دلار رسیده است.

وزیر جهاد و کشاورزی با بیان اینکه هدف ما در میان مدت رساندن تراز منفی غذایی به صفر است، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی داریم که می‌تواند ضریب خودکفایی محصولات اساسی را ارتقاء دهد.

به گفته وی، در چارچوب اقتصاد مقاومتی و در حوزه 10 طرح محوری تلاش می‌کنیم در سال 95 به خودکفایی گندم دست یابیم. البته در 2 سال گذشته 5 تا 6 میلیون تن واردات گندم داشته‌ایم.

حجتی درباره تولید شکر و نیشکر گفت: تولید چغندر در 2 سال اخیر 60 درصد افزایش داشته است، به نحوی که 350 تا 360 هزار تن افزایش تولید شکر متأثر از تولید چغندر بوده است.

وی با اشاره به وابستگی بالای کشور به تولید دانه‌های روغنی اظهار داشت: ضریب خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی 6 تا 7 درصد است که با برنامه‌ریزی انجام شده می‌توانیم میزان خودکفایی در تولید این محصول را به 70 درصد برسانیم. امکانات و ساز و کار حمایت از افزایش تولید دانه‌های روغنی کاملاً طراحی و آماده شده است.

وی همچنین به تولید ذرت دانه‌ای اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش تقاضا در بخش طیور و صادرات، امکان افزایش تولید ذرت دانه‌ای وجود دارد و در همین راستا طرح افزایش سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای تدوین شده است.

حجتی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی اراضی بر مکانیزاسیون یکی از طرح‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در سالهای اخیر هیچ مشکلی بابت تامین اعتبار تسهیلات خرید ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی نداشتیم و حمایت‌های بسیار خوبی از ناحیه دولت و سیستم بانکی در این زمینه انجام شد.

وی با اشاره به وضعیت تولید گلخانه‌ای، گفت: کشور ترکیه با وجود منابع آبی مناسب‌ 57 هزار هکتار گلخانه دارد، اما در ایران با وجود مشکلات آبی و همه تلاش‌های انجام شده 9 هزار هکتار گلخانه فعال است که این رقم بسیار پایین است.

وی ادامه داد: اگر تولید خیار در بخش خارج از گلخانه به کشت گلخانه‌ای تبدیل شود یک میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد و این صرفه‌جویی در تولید گوجه یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است. تولید محصولات کشاورزی در گلخانه 8 تا 10 درصد 90 تا 92 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب دارد.

وزیر جهاد و کشاورزی با اشاره به اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی با نرخ سود 16 درصد، گفت: دولت به دنبال کاهش بیشتر این نرخ است.

حجتی میزان کشت تولید در قفس را تا سال گذشته 100 تن عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید کشت در قفس در ایران یک میلیون تن است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گفته وی، در تولید و صید ماهی با وجود صید 900 هزار تن در سال یک میلیون تن دیگر ظرفیت صید وجود دارد.

حجتی با تاکید بر اینکه همه طرح‌های بخش کشاورزی در چارچوب بخش اقتصاد مقاومتی و بر مبنای افزایش بهره‌وری است، اظهارداشت: خشکسالی یا ترسالی چندان مد نظر من نیست، زیرا با توجه به اقلیم ایران در طول تاریخ، وضعیت آبی ایران به همین شکل بوده و تغییر اقلیم خاصی نداشته است.

حجتی افزود: ایرانیان در طول تاریخ آبرومندانه زندگی کردند و دستشان دراز نشده است و معتقدم امکانات و ظرفیت‌هایی که دانش امروز در اختیار ما قرار داده به مراتب بیش از افزایش تقاضا است.