نظرات موافقان و مخالفان بودجه 95 در صحن علنی مجلس

اولین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه 1395 کل‌کشور امروز یکشنبه (22فروردین ماه 95) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 196 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 91 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور دستور کار نشست علنی امروز پارلمان بود.

وکلای ملت امروز در 2 نوبت صبح و عصر جلسه علنی دارند تا رسیدگی به کلیات بودجه 95 به پایان برسد و بررسی جزئیات آن را آغاز کنند.

*بررسی کلیات بودجه 95 در صحن علنی مجلس آغاز شد

بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور در مجلس شورای اسلامی صبح امروز آغاز شد.

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سالانه کل‌کشور، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گزارش خود را ارائه می‌دهد، سپس حداکثر 10 ‌نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون تلفیق و 10 نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر 10 دقیقه صحبت می‌کنند.

پس از آن نماینده دولت به مدت 20 دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون تلفیق صحبت می‌کنند. مجموع زمان صحبت سخنگوی کمیسیون 30 دقیقه است.

در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهاى مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگى مى‏‌گردد.

در جلسه علنى، تنها پیشنهادهایى که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ها در زمان مقرر دریافت شده و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح مى‏‌باشد. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک‌ بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف 72 ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه نماید.

جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى 4 ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‏‌تواند مطرح باشد، مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت.

اگر مطالب فورى و فوتى اعم از طرح‌ها و لوایح دو فوریتى و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران‌‏ناپذیرى باشد، در این صورت براى طرح و تصویب آن زمان مشخصى معین مى‌شود.

موسوی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95:

*بودجه سال 95 عملیاتی نیست

حجت الاسلام میرقسمت موسوی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی مجلس و به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1395 به عدم تحقق موارد مشابه در بودجه سال 94 اشاره کرد و یکی از نقص‌های بودجه سال 95 را عملیاتی نبودن مواد آن جهت حل مشکل بیکاری که همه خانواده‌های ما درگیر آن هستند برشمرد.

وی با طرح این سوال که چه ملاحظاتی در لایحه بودجه 95 برای کمک به واحدهای تولیدی که قادر به فعالیت در حد ظرفیت خود نیستند شده است گفت: چگونه می‌خواهیم در امر تولید با دنیا رقابت کنیم در حالی که بسیاری از مدیران واحدهای تولیدی یا ورشکسته‌اند یا فراری و زندانی.

موسوی با اشاره به اینکه از سال 94 ریالی از بودجه مربوط به موضوع توازن منطقه‌ای به مناطق محروم اختصاص داده نشده است تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 95 نیز این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

سبحانی‌فر در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95:

*حمایت از صندوق توسعه ملی و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از ویژگی های بودجه 95 است

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 در صحن علنی مجلس توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه در عرصه انرژی و اقتصاد مقاومتی و اقشار کم درآمد را از جمله ویژگی‌های بودجه سال جاری خواند و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس و ارائه تسهیلات به بخش خصوصی جهت ورود به عرصه تولید از جمله نقاط مثبت لایحه بودجه سال 95 است.

وی از حمایت از صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه بانک‌ها به ویژه بانک مسکن به منظور رونق دادن به بخش مسکن که می‌تواند سایر بخش‌های تولیدی را به حرکت درآورد به عنوان دیگر نقاط قوت بودجه سال 95 نام برد و اظهارداشت: لایحه بودجه سال 95 به ارائه تسهیلات بخش کشاورزی از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی توجه دارد.

سبحانی فر به حذف یارانه دهک‌های بالا و اختصاص منابع ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها به اشتغال و رونق در کشور در لایحه بودجه سال 95 اشاره کرد و گفت: در این لایحه بر استفاده از میادین مشترک نفت و گاز که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده همسایگان قرار گرفته است اشاره شده است.

وی توجه به تقویت فناوری‌های نوین و پرداخت مطالبات دولت به بانک مرکزی را از جمله مزایای بودجه سال 95 عنوان کرد و افزود: استفاده از 50 میلیون دلار فاینانس برای سرمایه گذاری خارجی که می‌تواند در طرح‌های فولادی و معدنی به کار گرفته شود نقطه قوت بودجه سال 95 است و چون این سرمایه به صورت نقدی وارد چرخه اقتصاد کشور نمی‌شود تورم‌ زا نیست.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 500 میلیون دلار برای آبرسانی به روستاها و 2 میلیون تن قیر رایگان و نیز گازرسانی به روستاها و تامین برق شهرک‌های صنعتی در لایحه بودجه سال 95 گفت: از این ظرفیت می‌توان برای اشتغال در مناطق روستایی بهره گرفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه سال 95 را توجه به استفاده از اوراق مشارکت به همراه فاینانس برای اشتغال و تولید در کشور خواند.

میرمحمدی در مخالفت با کلیات بودجه 95:

*بودجه‌های سالیانه باید هر سال تکاملی باشند نه تکرار مکررات/کمیسیون تلفیق بر اثر فشار روانی بودجه را سریع‌تر به تصویب رساند

همچنین سیدمحمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس طی سخنانی به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت:‌بودجه تقدیمی دولت متأسفانه عملیاتی نیست و بر اساس شاخص‌های بودجه سال 94 نوشته شده است. صرف‌نظر از آنکه چقدر از بودجه سال قبل عملیاتی شده است.

وی افزود: پیش‌بینی ما باید به گونه‌ای باشد که بودجه امکان عملیاتی شدن داشته باشد، تکرار مکررات بدون اجرایی شدن آن درست نیست.

میرمحمدی با بیان اینکه بودجه‌های سالیانه باید تکاملی باشند نه تکرار مکررات، تصریح کرد: آیا بودجه 95 بر مبنای سال اقتصاد مقاومتی تدوین شده است؟ چه مقدار در این بودجه به تولید، صنعت، کشاورزی و اشتغالزایی توجه شده است؟ متأسفانه نقاط قوت بودجه سال قبل در بودجه 95 نیامده است.

نماینده گلپایگان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در هدفمندی یارانه‌ها سال قبل قرار بود دولت یارانه ثروتمندان را حذف کند اما انجام نشد و امسال دوباره در بودجه مطرح شده است، امسال سال اقدام و عمل است. آیا رویکرد بودجه 95 بر همین مبنا است؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت لایحه بودجه را با تأخیر تقدیم مجلس کرده است و کمیسیون تلفیق نیز بر اثر فشار روانی سعی کرد این بودجه را سریع‌تر به تصویب برساند، عمده بودجه 95 با عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نبودنش تدوین شده لذا کلیات آن باید رد شود.

جلیلی در موافقت با کلیات بودجه 95:‌

*منابع و اعتبارات در بودجه 95 بر اساس نیازها توزیع شده است

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس در ادامه طی سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت:‌ وضعیت امروز کشور ما در شرایط پسابرجام قرار دارد لذا چه در تأمین منابع و چه مدیریت منابع باید با در نظر گرفتن این شرایط اقدام کنیم.

وی افزود: اکثر مخالفت‌ها با کلیات بودجه به خاطر عدم اطمینان نمایندگان از تحقق منابع است، در اکثر منابع و ردیف‌ها در بودجه 95 شاهد کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هستیم و این لایحه بیانگر همتی است که مجلس و دولت برای آن گذاشته‌اند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: آنچه امروز پیش روی ماست مصوبه کمیسیون تلفیق است نه پیشنهاد دولت، نگاه کمیسیون تلفیق جهت‌دار کردن قانون یارانه‌ها در بودجه 95 بوده که امر مثبتی است.به دلیل شرایط اجتماعی و انتظارات جامعه دریافت‌کننده یارانه نقدی، کمیسیون تلفیق تلاش کرده این منابع را هدف‌دار و جهت‌دار کند.

وی در پایان با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت تحرک‌بخشی در تولید و اقتصاد در بودجه 95 بوده است، گفت: در این لایحه منابع و اعتبارات بر اساس نیازهای کشور توزیع شده و شاهد توازن در توزیع منابع هستیم، همچنین سهم درآمدهای نفتی نیز در لایحه بودجه 95 کاهش یافته که با سیاست‌های کلی نظام همخوانی دارد.

قاضی‌پور در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95:

لایحه بودجه 95 فقط به پایداری تورم و افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 با تاکید بر اینکه منابع پیش‌بینی شده در بودجه تامین نمی‌شود، گفت: عدم تامین منابع بودجه به زیان کشور است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی فعلی در بودجه 95 فقط به پایداری تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بودجه 95 را بی‌ارتباط با اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: در بودجه سال 95 باید به مؤلفه‌هایی مانند بودجه و اقتصاد مقاومتی، بودجه و تورم، بودجه و تولید ملی، بودجه و اشتغال، بودجه و توسعه و همچنین بودجه و افزایش قدرت خرید مردم توجه می‌شد.

قاضی‌پور بر عدم اتکاء به نفت تاکید کرد و اظهار داشت:‌ما باید یاد بگیریم کشور را بدون نفت اداره کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزاری جشنواره‌ها و سمینارها را عاملی برای هدر رفت منابع دانست و تصریح کرد که این قبیل اقدامات دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

قاضی‌پور به نام‌گذاری سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد و افزود: اولین درس اقتصاد مقاومتی این بود که در اول سال بودجه را بر اساس آن تدوین کنیم اما هیچ رد پایی از اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید در بودجه 95 دیده نمی‌شود.

وی خواستار این شد که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه و دولت به این پرسش پاسخ دهند که چه پیش‌بینی برای حمایت از تولید در بودجه شده است.

پیرمؤذن در موافقت با کلیات بودجه سال 95

دولت در دوره پساتحریم مقاوم‌سازی اقتصاد را در دستور کار دارد

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: لایحه بودجه مهمترین سند مالی است که هر ساله توسط دولت‌ها تدوین و توسط مجلس به تصویب می‌رسد.

وی تدوین بودجه در سال 95 را دارای سختی‌هایی توصیف کرد و گفت: ابهام در قیمت نفت از مهمترین چالش‌های تدوین بودجه در سال 95 بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در تدوین بودجه سال 95 به نیازهای مردم توجه شده است، اظهار داشت: با توجه به بدهی‌ها و پروژه‌های باقیمانده از دولت قبل تدوین بودجه و تعیین مسیر هزینه‌کرد اعتبارها با مخاطراتی مواجه است.

پیرمؤذن با بیان اینکه در دوره پساتحریم، دولت مقاوم‌سازی اقتصاد ایران را دنبال می‌کند، گفت: در تدوین بودجه دولت به منافع ملی توجه کرده نه منافع جناحی.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: توجه به مشکلات عدیده پروژه‌هایی مانند مسکن مهر و سایر پروژه‌های اجرا شده در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار بودجه سال 95 است.

وی توجه به اجرای اقتصاد مقاومتی، توسعه علم و فناوری، افزایش تولید و مقابله با تورم را از جمله رویکردهای بودجه سال 95 توصیف کرد و خواستار رای مثبت همکارانش کلیات لایحه مذکور شد.

رستمیان در مخالفت با بودجه سال 95

ایرادات زیادی به لایحه بودجه وارد است/دولت بسیاری از پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند

عبدالرحمان رستمیان در مخالفت با  کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس (22 فروردین 95) گفت: مخالفت من به این معنا نیست که رای مخالف به کلیات لایحه بودجه خواهم داد بلکه مخالفت من به خاطر اشکالات زیادی است که در لایحه بودجه وجود دارد و این ایرادات باید برطرف شود.

وی افزود: من هم شاید رای موافق به لایحه بودجه بدهم اما دولت باید بگوید که این نواقص را برطرف خواهد کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از اتفاقات مثبت امسال کاهش سهم نفت در درآمدها بود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سهم نفت هر چقدر که هست باید در بخش سرمایه گذاری هزینه شود و در پروژه‌هایی که محرک توسعه کشور هستند، هزینه شود.

رستمیان خاطرنشان کرد: مواردی را در سال گذشته داشتیم که می‌توانستیم امسال درآمدهای بیشتری را داشته باشیم اما کوتاهی کردیم. این کوتاهی‌ها باید جبران شود. در برخی از بخش‌ها مالیات‌های هدفمند را گذاشتیم که از جمله آن مالیات بر کالاهای آسیب رسان بود که 150 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌کرد اما متاسفانه جلسات آن تشکیل نشد، وزرای صنعت و اقتصاد به جلسه نیامدند.

وی افزود: متاسفانه از سال 93 تا سال 95 حتی درآمدهای مالیاتی از بخش مالیات بر کالاهای آسیب رسان کاهش داده شده. سال 93 ، 300 میلیارد تومان از این بخش درآمد کسب کردیم. اما در سال 95 ، 12 میلیارد تومان برای آن پیش بینی کرده‌ایم این ها ضعف‌های بودجه سال 95 است که باید برطرف شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرارهای مالیاتی اظهار داشت: متاسفانه مالیات بر درآمد و سود در کشور سیستماتیک نیست. مالیات بر حقوق و عوارض آب و برق وجود دارد اما مالیات بر درآمد و سود سیستمی ندارد و اینکه مالیات ما پلکانی نیست اگر مالیات ما پلکانی باشد تبعیض‌های حقوقی برطرف خواهد شد.

رستمیان خاطرنشان کرد: هر پولی که مبادله می‌شود باید رصد شود و در این صورت است که ما فرار مالیاتی و دزدی‌های بانک‌ها را نخواهیم داشت. اگر مالیات در کشور پلکانی شود ما تعادل بخشی درآمدها و حقوق ها را کشور خواهیم داشت.

وی افزود: ما بر جریمه‌ها هدفمند مالیات نبسته‌ایم، ما زیر 5 درصد قاچاق را کشف می‌کنیم اما جریمه‌ای که کردیم دو برابر است وقتی زیر 5 درصد قاچاق کشف می‌شود باید 20 برابر جریمه بر قاچاق داشته باشیم تا قاچاق سودآوری نداشته باشد. متاسفانه در شرایط فعلی قاچاق 90 درصد سودآوری دارد و این از مواردی که باید اصلاح شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه برخی از جریمه‌ها که می‌تواند به اصلاح امور کمک کند به روزرسانی نشده که از جمله آن می‌توان به جریمه‌ها در بخش غذا و دارو اشاره کرد و به روز شدن جریمه‌ها در این بخش می‌تواند از یک سو موجب کاهش آسیب‌ها و هم افزایش درآمد دولت را در پی داشته باشد.

رستمیان خاطرنشان کرد: حقوق ورودی کالاهای خارجی باید افزایش پیدا کند تا یک درصد عوارض بر کالاهای مصرفی خارجی 3 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد ایجاد می‌کند. این هم از کوتاهی‌هایی بود که علیرغم پیشنهادهای ارائه شده اجرایی نشد.

وی افزود: امروزه در استان‌های ما هر وزارتخانه سه مدیرکل دارد آموزش و پرورش سه مدیر کل دارد. وزارت نیرو پنج مدیرکل دارد. وزارت جهاد کشاورزی چندین مدیرکل دارد و به همین تناسب و تناظر در شهرستان‌ها ادارات آن‌ها را داریم. اگر گفته می‌شود که حجم دولت باید کوچک شود آیا نمی‌توان این بخش‌ها را کوچک کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت علوم دانشجو در رشته‌هایی پذیرش می‌کند که اشباع شده است. وزارت آموزش و پرورش افراد را از مقطع دیپلم بورس می‌کند و برای دانشگاه فرهنگیان نیرو می‌گیرد و این‌ها هزینه‌های اضافی برای آموزش و پرورش است.

رستمیان خاطرنشان کرد: متاسفانه مناطق آزاد تجاری ما دارای تراز منفی برای صادرات هستند و در این شرایط معافیت‌های وارداتی را به مرزنشینان می‌دهیم که باید معافیت‌های صادراتی به آن‌ها داده شود که کوتاهی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: ما باید چه سیاستی داشته باشیم که بودجه‌هایمان را هدایت کنیم. اقتصاد مقاومتی به این معناست که هر سال 10 یا 20 درصد واردات کاهش پیدا کند و صادرات افزایش یابد اما چنین تکلیفی به دولت نشده است.

وی در پایان گفت: بسیاری از پروژه‌ها را دولت در اختیار گرفته و به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند.

علیمردانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95:

بودجه 95 به حوزه کشاورزی و اشتغال صدمه بسیاری وارد می‌کند

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین ماه 95) طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 اظهار داشت: بودجه سال 95 قطعا معایب و محاسن بسیاری دارد، ولی متأسفانه معایب بودجه، اصلاح و برطرف نشده است.

وی افزود: از معایب بودجه امسال، متأسفانه این است که می‌بینیم هزینه‌ها افزایش پیدا کرده ولی درآمدها متناسب با افزایش هزینه‌ها نیست؛ در کمیسیون تلفیق نیز 25 هزار میلیارد تومان مجدد این هزینه‌ها را افزایش دادند که بخش قابل‌توجه منابع معمولا تحقق پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بهتر بود کمیسیون تلفیق و دولت گزارش می‌داد که جمع کل منابع عمومی دولت در سال گذشته چه میزان عملکرد داشته و بعد از آن متوجه می‌شدیم به چه میزان با بودجه 95 مغایرت دارد، به ویژه زمانی که مغایرت بیش از 20 درصد باشد، بودجه‌نویسی دیگر اصلا اثربخش نیست و باعث نابسامانی در هزینه‌ها می‌شود. هزینه جاری بالای 200 هزار تومان امسال نه تنها در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه هم مغایر برنامه و هم مغایر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است؛‌ چراکه باید هم با فروش دارایی از جمله نفت این منابع را تهیه کنیم و با عدد آورده‌شده.

علیمردانی بر همین اساس اضافه کرد: متأسفانه هم فروش دارایی کشور را داریم و هم چیزی برای بودجه و اعتبارات عمرانی نگذاشته‌اند، این نوع بودجه‌نویسی اصلا نباید مورد قبول نمایندگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این نوع بودجه نویسی همچنین باعث نابسامانی در بازار ارزی و پولی شده و انضباط مالی را در گذشته شاهد بودیم که چقدر کاهش داشت و دلالی در این زمینه به کارآفرینی و تولید صدمه زد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را بر این اساس نام‌گذاری کردند، ولی متأسفانه در کمیسیون تلفیق این مسئله تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است. در قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده به منظور استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، دولت موظف است تا پایان سال دوم برنامه، به تدریج زمینه‌های لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در کلیه دستگاه‌های اجرایی فراهم آورد به نحوی که لایحه بودجه سال سوم برنامه، تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی اضافه کرد: بررسی بودجه سال 94 و سال قبل نیز اخطار داده شد که بودجه باید به روش عملیاتی باشد که متأسفانه چنین اقدامی از سوی دولت انجام نگرفته است. همچنین به موجب برنامه پنجم توسعه افزایش اعتبار هزینه‌های دولت باید سالانه 2 درصد کمتر از نرخ تورم باشد که به این موضوع اصلا توجه نشده و کاملا بحث برنامه و اقدام به آن به فراموشی سپرده شده است.

علیمردانی در خاتمه تصریح کرد: هر سال ما می‌دیدیم که بحث طرح‌های آبیاری تحت فشار به بخش‌های خصوصی تعاونی حداقل به صورت بلاعوض اعطا می‌شد که امسال متأسفانه کمیسیون این موضوع را به غلط اصلاح کرده که امیدوارم موردتوجه قرار بگیرد. متأسفانه در خصوص کشاورزی و اشتغال در این حوزه بسیار صدمه وارد می‌کند و به نوعی هدررفت آب در بخش کشاورزی که می‌توانست با کمک به آبیاری تحت فشار به بخش‌های خصوصی و تعاونی مورد توجه قرار بگیرد و باعث اصلاح در کشور شود،‌ این مسئله باعث صدمه به بحث اصلاح آبیاری در حوزه کشاورزی می‌شود. با توجه به معایبی که لایحه بودجه سال 95 دارد، نمایندگان رأی منفی به این لایحه بدهند.

قربانی در موافقت با لایحه بودجه 95:

برای ایجاد اشتغال راهی جز تسهیلات سرمایه در گردش نداریم

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان، طی سخنانی به عنوان موافق با کلیات لایحه بودجه سال 95 کشور، اظهار داشت: یکی از مزایای بسیار خوب بودجه سال 95، شفافیت بودجه است که در آن از هر زدوبند بین انسان‌های صاحب‌نفوذ چه در مجلس و چه در دولت و به دور از جریانات سیاسی و مبتنی بر واقعیت‌ها و نیازهای کشور بود.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای بودجه سال 95 را عدم تعارض با قوانین داخلی عنوان کرد و افزود: در سنوات گذشته به دلیل تعارض بودجه با قوانین و حتی اسناد بالادستی، ما با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدیم. بودجه امسال از عدم تعارض برخوردار است و تعارضی با قوانین داخلی و اسناد بالادستی کمتر می‌بینیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: این لایحه بر اساس سیاست‌های حفظ سیاست‌های کلی نظام است که حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های دفاعی، مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی همچنین اختصاص اعتبار برای فاینانس طرح‌های عمرانی، افزایش سرمایه بانک‌ها، را از دیگر مزایای لایحه بودجه سال 95 برشمرد و خاطرنشان کرد: نزدیک 60 درصد صنعت کشور امروز دچار بحران شده است و اشتغال یکی از نیازهای جامعه است. ما اگر می‌خواهیم بحث اشتغال و تولید را موردتوجه قرار دهیم، راهی جز تسهیلات سرمایه در گردش و در اختیار قرار دادن صنعت نداریم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه صندوق نوآوری و شکوفایی برای طرح‌های دانش‌بنیان را از دیگر مزایای لایحه بودجه سال 95 عنوان کرد و گفت: این مسئله می‌تواند بحث تحقیقات را موردتوجه قرار دهد.

وی در خصوص کشاورزی عنوان کرد: در این لایحه، 500 میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شده است. ما قرار است براساس اقتصاد مقاومتی گام برداریم. سال 95 نیز بر این اساس نامگذاری شده است، آیا ما جز تولید داخل چاره دیگری داریم؟ توجه به کشاورزی، خودکفایی در زمینه تولید گندم و محصولات کشاورزی راه دیگری نداریم که برای این کار دولت از صندوق توسعه مبلغ قابل‌توجهی وام دریافت می‌کند و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: تأمین اعتبار برای جذب 30 هزار نیرو در حوزه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش از مزایای دیگر این لایحه است که باید توجه داشته باشیم در سال گذشته یکی از مشکلات کمبود نیرو در حوزه آموزش و پرورش بود. امروز بسیاری از بیمارستان‌های ما که افتتاح شده است، به علت نیرو را نمی‌توانیم افتتاح کنیم. ما طرح تحول سلامت را شاهد هستیم که در حال اجرا است، ولی به علت کمبود نیرو، قدرت افتتاح بیمارستان‌های مربوطه را نداریم. یکی از اعتباراتی که در این زمینه موردتوجه قرار گرفت، جذب نیرو در این زمینه بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: افزایش بودجه سلامت یکی از دغدغه‌های ما بود که گام بسیار اساسی ما در این زمینه برداشتیم و بارقه امیدی در دل مردم به وجود آمد. امروز پرداختی از جیب مردم به شدت کاهش پیدا کرده است. ما اگر نتوانیم کسری بودجه را در حوزه سلامت جبران کنیم، زیان‌هایی متوجه این نظام خواهد شد. پاداش بازنشستگان نیز که از سال‌های گذشته باقی مانده بود، از دیگر مزایای این لایحه است.

وی در خاتمه ساماندهی به اعتبارات متفرقه بودجه سال‌های گذشته را یکی دیگر از مزایای لایحه بودجه 95 عنوان کرد و گفت: تأمین اعتبارات لازم برای اعطای جوایز صادراتی نیز از دیگر مزایای این طرح است.

لاهوتی در مخالفت با کلیات بودجه سال 95:

مبلغ واگذاری‌ها در بودجه در حقیقت اقساط واگذاری‌های سال قبل است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 22 فروردین در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 به افزایش 50 درصدی مالیات ارزش افزوده نسبت به سال گذشته در این لایحه اضافه کرد و گفت: هر چند یکی از راه‌های برون رفت از وابستگی به درآمدهای نفتی، افزایش درآمدهای مالیاتی است اما در کشور عدم شفافیت درآمدی و مالیاتی داریم.

وی بودجه سال 95 را انبساطی خواند و تصریح کرد: متوسط فروش نفت در بودجه 30 دلار در نظر گرفته شده است و اکنون 3 میلیون بشکه بیش از ظرفیت اوپک نفت فروخته می‌شود.

لاهوتی از عدم کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال 95 به عنوان یکی از نقایص آن نام برد و با اشاره به اینکه بخشی از این بودجه نظارت قوه مقننه را نیز مخدوش کرده است، گفت: در سال‌های اخیر شوک‌های متعددی اعم از شوک نفتی و تحریم‌های اقتصادی به کشور وارد شده است.

وی به پیش‌بینی کاهش نرخ رشد کشور در سال جاری به رغم رشد 3 درصدی در سال 94 اشاره کرد و اظهار داشت: آثار خصوصی‌سازی دولت باید در واگذاری‌ها مشهود باشد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: عمده مبلغی که دولت برای واگذاری‌ها در نظر گرفته است اقساط واگذاری‌های سال قبل است و انتظار این بود که دولت در بودجه سال 95 خصوصی‌سازی را پررنگ‌تر کند.

مصری در موافقت با کلیات بودجه سال 95

هیچکدام از ارکان نظام موافق نظام بودجه‌ریزی کنونی نیستند

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) 22 فروردین در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 در صحن علنی با تأکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بر اساس اختیارات قانونی و محدودیت منابع بودجه سال جاری را تدوین کند،‌گفت: فاصله میان منابع و انتظارات معنادار است و ده‌‌ها بودجه دیگر نیز نمی‌تواند شکاف موجود را ترمیم کند.

وی موافقت و مخالفات با بودجه را بی‌معنا خواند و با ذکر این نکته که آیین‌نامه مجلس باید در این باره اصلاح شود، اظهار داشت: نمایندگان مجلس اختیار دارند تمامی رقم‌ها و ردیف‌های بودجه را تغییر دهند.لذا ما باید کلیات بودجه را پذیرفته و بعد در جزئیات به اصلاح آن بپردازیم.

مصری با تأکید بر اینکه هیچکدام از ارکان نظام موافق نظام بودجه‌ریزی کنونی نیستند، گفت: نظام بودجه‌ریزی ما یک نظام نخ‌نما شده پوسیده 50-40 ساله است که هر سال صرفا یک مجموعه ترمیماتی در آن صورت می‌گیرد.

وی نیاز امروز کشور را تغییر نظام بودجه‌ریزی برشمرد و با اشاره به اینکه انتظار اصلاح اقتصاد کشور از بودجه اشتباه است، خاطرنشان کرد: بودجه صرفا دخل و خرج  کشور را درست می‌کند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی فقدان نظام برنامه‌ریزی صحیح را منجر به وجود فاصله توسعه یافتگی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور خواند و گفت: ده‌ها هزار پروژه نیمه‌تمام به حال خود رها شدند و اکنون ما انتظار داریم با یک بودجه یک ساله همه آنها را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: 80 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود. چگونه با 20 درصد باقیمانده می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم.

مصری با هشدار نسبت به هرگونه فشار مضاعف بر اصناف کشور که دچار مشکل شده‌اند، گفت: برای افزایش درآمد مالیاتی باید به سراغ کسانی برویم که فرار مالیاتی دارند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رسیدگی به مشکلات رزمندگان، مربیان فنی و حرفه‌ای، کشاورزانی که قادر به وصول مطالبات خود نیستند و ... تأکید کرد.

سلیمی در مخالفت با کلیات بودجه 95:

افزایش قیمت آب و برق بیش از میزان تورم جای دفاع ندارد/ در سال 95 با کسری واقعی بودجه مواجه می‌شویم

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ) پارلمان طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت: بودجه دارای نقاط قوتی است اما ضعف‌هایی هم دارد که می‌توانیم نقایص آن را جبران کنیم، قطعاً از زحمات وزیر نفت تشکر می‌کنیم اما واقعیت این است که پیش‌بینی فروش نفت 40 دلاری آن هم روزانه 2.5 میلیون بشکه، قطعاً در بودجه 95 قابل دست یافتن نیست.

وی افزود: امسال حدود 30 دلار نفت را می‌فروختیم، اما حالا در بودجه 40 دلار پیش‌بینی شده است که نتیجه این مصوبه کسری بودجه خواهد بود، این کسری بودجه یا از طریق انتشار اسکناس، یعنی پول پرقدرت که منشأ تورم می‌شود، جبران خواهد شد و یا از طرق دیگر.

سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه رقمی بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است، در حالی که سال قبل این رقم 20 هزار میلیارد تومان تحقق یافته است، این بدان معناست که در بودجه 95، اعتبارات عمرانی 3 برابر شده است و معلوم است که دست‌یافتنی نیست، لذا بودجه سال 95 قابلیت عملکرد ندارد.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در لایحه 95 در بخش هزینه‌ای دولت 197 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود، اما در تلفیق این رقم به 208 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این مصوبه با سیاست چابک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌ها در مغایرت است، البته ناگفته نماند این رقم نسبت به سال قبل 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

سلیمی تأکید کرد: کمیسیون تلفیق در قانون هدفمندی یارانه‌ها، اقدام خوبی انجام داد، ولی ما نیاز به مصوبه نداشتیم، چون دست دولت در این زمینه باز بود و می‌توانست نسبت به حذف 3 دهک جامعه اقدام کند، ولی متأسفانه بانک اطلاعاتی نداریم و ناچاریم رندمی نسبت به حذف یارانه‌بگیران اقدام کنیم که این نگرانی را مانند سال قبل به وجود می‌آورد که افراد نیازمند از دریافت یارانه نقدی ممکن است حذف شوند.

وی بر همین اساس متذکر شد: هم‌اکنون مطالبات معلمان روی زمین مانده و معلمان حق‌التدریسی نیز مدت مدیدی است که حق‌التدریس خود را دریافت نکرده‌اند، متأسفانه میزان افزایش بودجه فرهنگی کشور، 4 درصد در لایحه 95 نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بوده است. در پاره‌ای از موارد افزایش بودجه‌های فرهنگی صفر بوده است و برخی ردیف‌های فرهنگی و انقلابی در لایحه 95، رشد نزدیک به صفر دارند.

نماینده محلات و دلیجان در مجلس تأکید کرد: دولت در کنترل تورم کارهای خوبی انجام داد، ولی تورم موجود ما 4 برابر نرخ متوسط جهانی و 2 برابر نرخ خاورمیانه است، از طرفی نرخ رشد اقتصادی امسال منفی بوده است و رکود نیز روز به روز در حال افزایش است، اگر 29 هزار میلیارد تومان سقف بودجه را بالا بردیم، به معنای آن است که دولت باید بیشتر قرض کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما با کسری واقعی بودجه در سال 95 مواجه خواهیم بود، به همین دلیل بانک مرکزی مجبور می‌شود نسبت به چاپ اسکناس که هم اثر رکودی دارد و هم اثر تورمی اقدام کند، افزایش قیمت آب و برق بیش از مقدار تورم، واقعاً جای دفاع ندارد و دولت باید تدبیری در این زمینه بیندیشد.

توکلی در موافقت با کلیات بودجه 95:

حرف رئیس‌جمهور درباره دخالت نکردن در حساب‌های بانکی افراد درست نبود/ بودجه 95 جلوی دست‌اندازی‌ها به صندوق ذخیره ارزی را می‌گیرد

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان طی سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت: دفاع بنده از گزارش کمیسیون تلفیق به معنای موافقت با نظام بودجه‌ریزی کشور نیست.

وی افزود: اگر قواعد علمی در بودجه‌ریزی کشور رعایت نشود نتیجه آن رشد بی‌انضباطی مالی و کمک به رکود و تورم خواهد بود.

احمد توکلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کمیسیون تلفیق وقت کافی و خوبی برای بررسی جداول و ردیف‌های لایحه بودجه 95 صرف کرد، گفت: یک سوم وقت کمیسیون تلفیق صرف تدوین جداول بودجه 95 شد، بودجه برنامه مالی یکساله دولت است و باید با انضباط بالایی تدوین شود.

وی اضافه کرد: سیاستگذاری مالی باید طبق قانون و بر اساس قواعد علمی باشد که اگر غیر از این شود، نتیجه آن اتلاف منابع، فساد و تهدید ثبات کشور، کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش رکود و تورم است.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: پرهیز از قانون‌نویسی در کمیسیون تلفیق از نکات مثبت این کمیسیون بود، در این کمیسیون توانستیم فرصت کافی برای بررسی جداول و ارقام را داشته باشیم. همچنین از سیاستگذاری پولی در بودجه پرهیز شد، چرا که این امر به عهده شورای پول و اعتبار است که البته باید هماهنگ با سیاستگذاری های مالی در دولت و مجلس باشد.

توکلی تصریح کرد: در لایحه بودجه 95 به دولت اجازه داده شده 50 میلیارد دلار تأمین مالی از خارج از کشور داشته باشد که بتواند از محل آن 150 هزار میلیارد تومان تامین اعتبار داخلی کند.

وی با بیان اینکه بودجه متفرقه 41 درصد است که مشخص نیست کجا هزینه می‌شود، یادآور شد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده دولت به افراد غیرنیازمند یارانه ندهد، از این رو ریسک کرده تا 14 میلیون نفر غیرمستحق طی ساز و کاری حذف شوند که بر اساس آن باید به حساب‌های بانکی سرکشی شود.

احمد توکلی ادامه داد: به نظرم حرف آقای رئیس‌جمهور درباره سرکشی به حساب‌های بانکی افراد درست نبود،‌آقای رئیس‌جمهور این کار را دخالت در حریم خصوصی مردم عنوان کرده بود، درست است که حساب‌های بانکی افراد حریم خصوصی آنان است اما برخی افراد مانند دادستان، قاضی و مأمور محاسبه مالی نامحرم نیستند و محرم هستند.

وی تصریح کرد: اجلاس جهانی برای شفافیت اطلاعات برای مبارزه با مفاسد مالی شکل گرفته که 110 کشور عضو آن هستند، به این معنا که اطلاعات بانکی بین کشورها رد و بدل می‌شود تا فرار مالیاتی نداشته باشند، لذا اگر بانک مرکزی سرکشی به حساب‌ها داشته باشد، هم افراد مستحق شناسایی می‌شوند و هم دریافت مالیات افزایش پیدا می‌کند، این اقدام موجب جلوگیری از فرار مالیاتی و هدر رفتن پول بیت‌المال می‌شود.

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش حذف تبصره 19 در کمیسیون تلفیق را از دیگر نکات مثبت بوجه 95 دانست و گفت: در تیرماه 92 یعنی اواخر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بود که وی برای تسویه حساب بدهی دولت درخواست 74 هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی را داشت، ما در مجلس بعد از مراجعه به شورای پول و اعتبار و عدم نتیجه‌گیری به دیوان عدالت اداری مراجعه کردیم که قاضی‌های دیوان حق را به ما دادند چرا که «ارز» دارایی خصوصی بانک مرکزی نیست که دولتی آن را برای تسویه بدهی خود استفاده کند بلکه ابزار سیاستگذاری است.

وی متذکر شد: در آن زمان مجلس قانونی تصویب کرد که هم جلوی این کار احمدی‌نژاد گرفته شود و هم دولت‌های بعدی وسوسه نشوند، اما روحانی 3 بار این کار را تکرار کرد که به وزیر اقتصاد تذکر دادیم، این کار آثار منفی اقتصادی دارد و اگر تاکنون ارز را برای افزایش بودجه گران می‌کردند، حال دارند برای تسویه بدهی دولت این کار را می‌کنند که کمیسیون تلفیق با حذف تبصره 19 جلوی این کار را گرفت.

نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: دولت محترم اول «فکر موش کند بعد فکر گندم»، چرا که نظام بانکی ما در حال حاضر فساد دارد و خرج‌های اضافی و هزینه‌های گزافی به دولت تحمیل می‌شود.

احمد توکلی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی در دولت قبل 150 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تهیه دارو قرض گرفته شد، اما صرفاً 45 هزار میلیارد تومان آن را پس دادند و بقیه را صرف خرید ساختمان و قرض دادن به برخی نهادهای دولتی کردند و مقداری را نیز صرف امور رفاهی کارکنان کرد، از این رو در بودجه 95 جلوی دست‌اندازی‌ها به صندوق ذخیره ارزی را گرفتیم.

کامران در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95

ما خودمان را با بودجه سرگرم کرده‌ایم/ چیزی که تصویب شده بودجه نیست

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95 خطاب به مسئولان گفت: اگر می‌خواهید اقتصاد مقاومتی را اجرا کنید اول باید آن را در زندگی‌تان پیاده کنید.

وی بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی راه حل درمان مشکل امروز کشور است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس به کارکردهای مناطق آزاد اشاره کرد و اظهارداشت: اگر ما در مناطق آزاد درست عمل می‌کردیم این مناطق تبدیل به معبری برای صادرات می‌شد نه مانند امروز که تبدیل به مکانی برای واردات شده است.

کامران در ادامه از محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که در نشست علنی امروز به مجلس حضور یافته بود، خواست به این سؤال پاسخ دهد که در مناطق آزاد چه اتفاقی افتاده است که امروز عملکرد آنها به این وضع افتاده است.

وی به جداول و ردیف‌های بودجه اشاره کرد وگفت: بیمه مداحان را آوردند اما بیمه قالیبافان را قطع کردند؛ چرا در بحث جداول به هنرمندان و خبرنگاران و سختی کارشان توجه نشده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی مناطق نسبت به حوزه‌های اقتصادی غفلت‌هایی صورت گرفته، تصریح کرد: از این طرف نسبت به ظرفیت‌های اقتصادی غفلت می‌شود و از آن طرف می‌گویند مالیات بدهید.

کامران با بیان اینکه ما امروز خودمان را با بودجه سرگرم کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در زمان بررسی بودجه نه زمان کافی برای بررسی جداول وجود دارد و نه ردیف‌ها. آیا این چیزی که تصویب می‌شود بودجه است؟

وی همچنین به مشکلات مردم در حوزه بیمه اشاره کرد و خواستار این شد که با رفع این مسائل دغدغه مردم در این حوزه کاهش یابد.

امیرآبادی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 مطرح کرد

دغدعه کمیسیون تلفیق برای رفع مشکلات مردم

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه پارلمان در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 اظهارداشت: در زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق زحمات زیادی کشیده شد و افراد زیادی در این مدت با کمیسیون همکاری کردند.

وی اضافه کرد: بنده با برخی بخش‌های بودجه مخالفم اما در مجموع در کمیسیون اقدامات مثبتی در این زمینه انجام شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به روش‌های جلوگیری از تورم اشاره کرد و افزود: در کمیسیون تلفیق به راه‌های جلوگیری از تورم توجه شد و اعضا در این زمینه دغدغه داشتند.

امیرآبادی ادامه داد:‌ دوستان در هیأت رئیسه تلفیق به این نتیجه رسیدند که ردیف‌های افزایش یافته به بخش‌های خود اضافه شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در زمان بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق رقمی برای بحث امنیت داخلی در نظر گرفته شد که بخشی از آن نیز به برقراری امنیت اجتماعی اختصاص یافت.

وی به احساس نگرانی مردم از وضعیت بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: مردم در این حوزه دغدغه‌هایی داشتند که تلاش شد تا آنها مرتفع شود.

حیدرپور در مخالفت با کلیات بودجه سال 95:

پیشنهادات کمیسیون امنیت ملی در خصوص بودجه دفاعی لحاظ نشده است

[پیشنهادات کمیسیون امنیت ملی در خصوص بودجه دفاعی لحاظ نشده است]

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادات کمیسیون امنیت ملی در خصوص بودجه دفاعی در بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق لحاظ نشده و پیشنهاد می‌شود در بررسی بودجه به بودجه دفاعی کشور توجه بیشتری صورت پذیرد.

 عوض حیدرپور در مخالفت با کلیات بودجه سال 95 در جلسه علنی امروز مجلس 22 فروردین 95 اظهارداشت: طبق بررسی‌هایی که در خصوص بودجه دفاعی سال 95 صورت گرفته و پیشنهاداتی که در کمیسیون امنیت ملی انجام و به کمیسیون تلفیق نیز ارائه شده در لایحه بودجه عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد:‌ بنا به شرایط خاص منطقه و وضعیت موجود پیشنهاد می‌شود که در بررسی جزئیات بودجه به بنیه دفاعی و پیشنهادات کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: افزایش 30 هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها و عدم تأمین یک منبع موثق و مطمئن برای این 30 هزار میلیارد تومان از مواردی است که در ساختار بودجه مشاهده می‌شود که ما را با وضعیتی روبه‌رو می‌کند که کمبود بودجه و کسری بودجه مشهودی را ایجاد می‌کند و علی‌القاعده دولت برای رفع هزینه‌های جاری موظف است که پول چاپ کند و این خود با اصل بالا رفتن نقدینگی ورود پول هنگفت به چرخه اقتصاد کشور،‌افزایش تورم لجام‌ گسیخته و فشار بر مردم همراه است.

حیدرپور خاطرنشان کرد: کمبود هزینه‌ها در بودجه به نفع ملت و در راستای کاهش فشارها در زندگی مردم است که نمونه بارز این هزینه‌ها مالیات بر ارزش افزوده است که در حال حاضر که عامل نارضایتی همه اصناف بوده و آنچه که در سال‌های گذشته به ویژه در سال 94 محقق شده 50 درصد آن چیزی است که ما در قانون گذرانده‌ایم. اگر این موضوع باز در بودجه امسال ملاحظه شود در صورت محقق شدن هم نارضایتی مردم را در پی دارد که در اصل ما با رضایت همین مردم می‌خواهیم کشور را اداره کنیم.

وی افزود: تغییرات وسیعی در جداول درآمدها و هزینه‌ها ایجاد شده که این تغییرات وسیع دست دولت را برای اداره خوب کشور خواهد بست.

وی افزود: در لایحه بودجه در خصوص حوزه‌های مشترک نفتی که وزارت نفت باید آنها را توسعه دهد حواله نسیه شده و گفته شده که وزارت نفت خود اوراقی را به فروش برساند و درآمدی را از بخش خصوصی کسب کند که بتواند از حوزه‌های مشترک نفتی به خوبی بهره‌برداری کند که به نظر می‌رسد این منبع مطمئنی نیست.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای نجات منابع مشترک خودمان که در خلیج فارس و بین ما و عراق قرار دارد باید راهکار اساسی و محکم‌تری برای وزارت نفت پیدا شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق هدفمندی یارانه‌ها باز هم مغفول مانده است و با توجه به اینکه زمان این قانون هم در حال اتمام است لازم است به پیشنهاداتی که در خصوص ترمیم قانون هدفمندی یارانه‌ها و به سامان رساندن آن است رسیدگی شود.

وی در پایان گفت: علت اصلی مخالفت من با کلیات لایحه بودجه تغییرات وسیعی است که کمیسیون تلفیق در لایحه ایجاد کرده که دست دولت را بسته است و اگر کلیات لایحه بودجه در مجلس رأی آورد نمایندگان در بررسی جزئیات ایراداتی که از سوی کمیسیون به لایحه وارد شده مرتفع کنند و دولت را مکلف کنند تا وظایفی را که در قانون بر عهده آن گذاشته شده است انجام دهد.