خط قرمز خاموشی‌‌های تابستانی تعیین شد

با افزایش دمای هوا در اکثر استان‌های کشور پیک مصرف به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است، این در حالی است که مصرف بیش از ۵۴ هزار مگوات خط قرمز خاموشی تابستانی تعیین شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق ایران روز گذشته شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۵ حدود ۳۲ هزار و ۳۹۱ مگاوات بوده که در ساعت ۲۰:۳۶ شامگاه به ثبت رسیده است.

با این وجود هم اکنون ذخیره برق نیروگاه های کشور در وضعیت مطلوبی قراردارد و با ذخیره بیش از ۹ هزار و ۷۷۴ مگاوات، حاشیه امن برای شبکه انتقال و توزیع کشور وجود دارد.

نکته قابل توجه منفی شدن تراز تجارت برق ایران در طول چند روز گذشته بوده به طوری که روز گذشته کل مبادلات برق کشور حدود ۸۰۲ مگاوات بوده که از این میران حدود ۶۰۶ مگاوات برق وارد و ۱۴۲ مگا. ات برق توسط ایران به کشورهای همسایه صادر شده است.

علاوه بر این، روز گذشته حدود سه هزار و ۷۴۱ مگاوات برق در صنایع عمده و بزرگ کشور مصرف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجه ای نداشته است.

خط قرمز خاموشی‌‌های تابستانی تعیین شد

به گزارش مهر، هم اکنون ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۴ هزار مگاوات رسیده است که پیش بینی می شود تا پیش از آغاز گرمای طاقت فرسای تابستانی، این ظرفیت به حدود ۷۶ هزار مگاوات افزایش یابد.

در این بین حمید چیت چیان وزیر نیرو خط قرمز پیک مصرف برق تابستانی را تعیین کرده و یادآور شده است: پیک مصرف برق در تابستان در مرز ۵۴ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و در صورتی‌ که مصرف برق از این مرز عبور کند خاموشی خواهیم داشت.

از سوی دیگر در حالی پیک مصرف برق برای تابستان امسال حدود ۵۴ هزار مگاوات تعیین شده که تابستان سال گذشته با مصرف حدود ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات، رکورد جدیدی در پیک مصرف این حامل انرژی پاک به ثبت رسیده بود.

در همین حال، عبدالرسول پیشاهنگ معاون هماهنگی و نظارت بر بهره‌برداری توانیر با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین پایدار و مطمئن برق مشترکان به ویژه در روزهای پیک مصرف تابستان ۱۳۹۵، بیان کرده است: سال گذشته انجام حدود ۷۸ هزار مگاوات عملیات تعمیراتی در نیروگاه‌های برق در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مطابق با برنامه زمان‌بندی تعمیرات تمامی نیروگاه‌های برق تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به پایان می‌رسد، تاکید کرد: با تعمیر دوره تعمیرات، پایداری شبکه تولید برق کشور به میزان قابل توجه‌‌ای افزایش می‌یابد.

 کارشناسان معتقدند در روزهای گرم سال و در دماهای بالا به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۴۰۰ مگاوات مصرف برق شبکه افزایش می‌یابد.