جایگزین دولت یازدهم برای مسکن مهر

روزنامه همشهری در تیتر اول خود (سقف کاغذی برای کم درآمدها) به نقد سخنان اخیر رئیس جمهور در تخطئه مسکن مهر پرداخت و نوشت: رئیس جمهور در دیدار اعضای شورای مرکزی بنیاد مسکن تأکید کرد تأمین مسکن در داخل شهر یا اطراف آن با مسکن مهر در بیابان فرق دارد. با این حال رئیس جمهور درباره نحوه تأمین بودجه برای مسکن محرومان سخنی به میان نیاورد هر چند از چنین طرح‌هایی حمایت زبانی کرد.

دولت یازدهم از همان روزهای نخست فعالیت خود، طرح مسکن اجتماعی را به عنوان جایگزین مسکن مهر بر سر زبان‌ها انداخت و آن را به عنوان راهکاری برای تأمین مسکن کم‌درآمدها معرفی کرد. با وجود این هنوز این طرح وارد فاز اجرایی نشده است. وزارت راه و شهرسازی در سال نخست فعالیت دولت یازدهم اعلام کرد که در قدم اول باید طرح جامع مسکن مورد بازنگری قرار گیرد تا برنامه‌های بخش مسکن بر مبنای آن پیش برود. تدوین و بازنگری طرح جامع مسکن اما تا تیر ماه سال گذشته ادامه پیدا کردتا عملاً تا این زمان خبری از طرح مسکن کم‌درآمدها نباشد. در طرح جامع مسکن، سرفصلی برای مسکن کم‌درآمدها تعیین شده و به طور کامل چارچوب فعالیت در این بخش معین شده است اما همچنان از اجرای آن خبری نیست. سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی پس از تدوین طرح جامع مسکن اعلام کرد که در افق 1405 وظیفه اصلی ما تأمین مسکن دهک‌های پایین جامعه است.

براساس آنچه در طرح جامع مسکن به عنوان وضع موجود خانواده‌های فاقد مسکن مورد توجه قرار گرفته است، 40 درصد هزینه‌های خانوار در گروه‌های پایین درآمدی صرف مسکن می‌شود در حالی که اندازه متعارف آن در سطح جهانی حدود 25 درصد است. طبق برآوردهای انجام شده، حدود 48 درصد از خانوارهای فاقد مسکن در دهک‌های اول تا چهارم و 29 درصد آنها در دهک‌های 5 تا 7 قرار دارند. با این حساب 2 میلیون و 522 هزار خانوار شهری مستأجر در دهک اول تا چهارم درآمدی قرار دارند که در تأمین مسکن با مشکل جدی مواجه هستند.

سید حسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید دولت برای مسکن محرومان برنامه‌ای ندارد.