پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت: دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند، گفته است این کشور ممکن است تا بیست میلیارد دلار در صنعت انرژی و بنادر ایران سرمایه گذاری کند و احتمال دارد هند واردات نفت خام از ایران را افزایش دهد. باتوجه به قوانین آمریکا، هند باید شش میلیارد دلار بدهی نفتی ایران را به یوور بپردازد.

 

وزیر نفت هند در سفر خود به تهران گفت شرکت های هندی در حال ارزیابی فرصت ها در بخش گاز طبیعی و نفت، ساخت کارخانه های پتروشیمی و تاسیسات فرآوری گاز و توسعه بنادر از جمله منطقه آزاد جدید صنعتی در بندر چابهار است. براساس یادداشت تفاهمی که به امضا وزرای دو کشور رسید  دو کشور با طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب موافقت کردند که تا اکتبر واگذاری قرارداد آن به یک گروه هندی  مشخص می شود.

 

پران گفت: ما از ایران در روزهای چالش برانگیز مقادیر نفتی خوبی وارد می کردیم و به واردات این مقدار ادامه خواهیم داد. گفتگوهای تجاری با شرکت های ما انجام شد. اگر شرکت های ما شرایط خوبی داشته باشند، واردات خود را افزایش خواهند داد.  

 

ایران پس از لغو تحریم های اقتصادی در ژانویه بدنبال سرمایه‌گذاری خارجی برای احیای صنایع نفت،گاز و پتروشیمی خود است. هند یکی از شش خریداران نفتی بود که براساس محدودیت های آمریکا اجازه خرید نفت ایران به آن داده شد. خریداران به خاطر ممانعت در توانایی نقل و انتقال وجوه و قوانین آمریکا درمورد ممنوعیت استفاده از دلار در خرید نفت از ایران همچنان به ایران به خاطر خرید نفت بدهکار هستند.

 

وزیر نفت هند گفت کشورش برای پرداخت بدهی شش میلیارد دلاری نفتی خود از یورو استفاده خواهد کرد. به گفته وی،شرکت های هندی بدنبال توسعه بندر چابهار در سواحل خلیج عمان در آنسوی تنگه هرمز هستند. حدود یک پنجم نفت مصرفی جهان هر روز از این تنگه می گذرد که خلیج فارس را از خلیج عمان و اقیانوس هند جدا می سازد. وزیر نفت هند تاریخ سرمایه گذاری احتمالی شرکت های هندی در ایران را بیان نکرد.

 

با توجه به گفتگوهای نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در سفر این ماه خود به عربستان سعودی، این کشور علاقمند به سرمایه گذاری هند در بخش پالایشگاهی است. گروه پتروشیمی هندوستان در نظر دارد پالایشگاهها در عربستان سعودی را توسعه دهد.