گسترش روابط بانکی بین ایران و ترکیه

 محمود واعظی نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور ترکیه و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که برای شرکت در جلسه شورای مشترک اقتصادی ایران و ترکیه به آنکارا سفر کرده در گفت‌وگو با روزنامه «خبرترک» اظهار داشت: ایران قصد دارد در عرض 5 سال 20 میلیارد دلار در زمینه فناوری ارتباطات سرمایه‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه اگر ترکیه بخواهد در این زمینه با ما همکاری داشته باشد، از آن استقبال می‌کنیم، افزود: سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای هم می‌توانند در این زمینه سهمی داشته باشند. ما به کشورهای اسلامی و همسایه‌ها اولویت می‌دهیم. می‌خواهیم شرکت‌های ترکیه‌ای در شرایط یکسان وارد ایران شوند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ایران در زمینه‌های فناوری اطلاعات و فضا کارهای مهمی انجام داده است، تصریح کرد: 2 کشور ایران و ترکیه نیز در این زمینه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

واعظی با بیان اینکه ایران و ترکیه در زمینه اتصالات فیبرهای نوری همکاری دارند، گفت: برای جلوگیری از تداخل فرکانس در مناطق مرزی نیز همکاری مشترکی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین گفت در زمینه‌های دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی نیز امکان همکاری وجود دارد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور ترکیه خاطرنشان کرد: با هم می‌توانیم در زمینه پژوهش و توسعه کارهای نوینی انجام داده و در زمینه فضا هم همکاری داشته باشیم.

واعظی در پایان با اشاره به اینکه در جریان این سفر با بانک مرکزی و زراعت ترکیه نیز دیدارهایی صورت گرفته است، تصریح کرد: روابط در حوزه بانکداری در حال توسعه است. موضوع تاسیس بانک مشترک از سوی 2 کشور در دستورکار قرار دارد. ترکیه هم می‌تواند در ایران یک بانک تاسیس کند.