آفت مگس مدیترانه‌ای؛ سوغات ورود میوه‌های ممنوعه

نوذر نگهداری در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت عرضه میوه‌های قاچاق در بازار میوه اظهارداشت: مسئولان قضایی برخورد خوبی با عرضه میوه‌های قاچاق انجام داده‌اند اما مسئله این است که این حجم میوه وارد و توزیع شده است و نمی‌توان تک‌تک این محصولات را از بازار جمع‌آوری کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ کنترل واردات و عرضه میوه‌های قاچاق شدیدتر از سالیان گذشته خواهد بود، افزود: با این وجود نمی‌توانیم ادعا کنیم واردات میوه‌های ممنوعه به صفر خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور تصریح کرد: بزرگترین نگرانی ما در زمینه واردات میوه‌های ممنوعه ورود آفات نباتی به کشور است، ضمن اینکه آفت مگس مدیترانه‌ای سوغات واردات همین میوه‌هاست.

وی، تصمیم دولت درباره افزایش تعرفه واردات موز را تصمیمی بسیار صحیح خواند و گفت: افزایش قیمت موز منجر به کاهش مصرف آن در بازار و بیشتر شدن مصرف میوه‌های داخلی خواهد شد.

نگهداری، قیمت موز را در میادین بین ۴۷۰۰ تا ۵ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: این مسئله باعث شده قیمت سیب و پرتقال مقداری افزایش پیدا کند به طوری که در حال حاضر قیمت پرتقال بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران تصریح کرد: با این وجود نمی‌توان گفت افزایش تعرفه واردات موز منجر به گران شدن میوه‌های داخلی خواهد شد، چرا که نرخ‌های محصولات داخلی به طور صد درصد متاثر از میوه‌های خارجی نیست.

نگهداری درباره خسارت سرمازدگی‌های اخیر به محصولات باغی نیز اظهار داشت: هنوز برآوردهای نهایی در این زمینه اعلام نشده اما بر اساس مشاهدات، سرمازدگی در اکثر نقاط سردسیری خسارت بسیار چشمگیری را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه محصولاتی مانند سیب، میوه‌های سردرختی از جمله زردآلو و برخی میوه‌های دانه‌دار از سرمازدگی آسیب دیده‌اند، افزود: برآوردهای اولیه حاکی از این است که برخی محصولات بین ۳۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران اضافه کرد: در ارومیه که قطب اصلی تولید سیب درختی است، تولید سیب زرد خسارت بسیار جدی (بیشتر از ۶۰ درصد) دیده است، ضمن اینکه ما امیدوار هستیم با گشوده شدن منافذ صادراتی، ارزش افزوده مناسبی برای این محصولات ایجاد شود و کاهش تولید آنها را برای کشاورزان جبران کند.

وی پیش‌بینی کرد میزان تولید سیب درختی امسال در کشور کاهش پیدا کند و افزود: امسال محصول سیب با توجه به افزایش صادرات و کاهش تولید بازار بهتری نسبت به سال ۹۴ خواهد داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که ممکن است کاهش تولید و افزایش صادرات سیب درختی منجر به گران شدن بیش از حد قیمت این محصول در داخل شود، گفت: چنین چیزی نخواهد بود، چرا که در حال حاضر تولید سیب درختی ما ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است و در بدترین حالت، میزان کاهش تولید آن کمتر از یک میلیون تُن خواهد بود، بنابراین این میزان هم جوابگوی مصرف داخلی و هم صادراتی است.

نگهداری با اشاره به اینکه ایران در بخش باغبانی پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد، گفت: ما در بیش از ۲۰ محصول باغی رتبه‌های اول تا هفتم تولید دنیا را داریم. به عنوان مثال، ایران در تولید پسته و زعفران مقام اول، در تولید بادام، گردو، کیوی و گیلاس مقام سوم، در تولید سیب، به و فندق مقام چهارم، در تولید آلبالو، آلو، انجیر و گوجه فرنگی مقام پنجم، در تولید هلو، شلیل و لیمو مقام ششم و همچنین در تولید پرتقال مقام هفتم دنیا را دارد.

وی تصریح کرد: با وجود این همه پتانسیل، رتبه صادراتی ما متناسب با رتبه تولیدمان رشد نکرده و ما امیدوار هستیم بتوانیم جایگاه خود را در این زمینه به دست بیاوریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران، یکی از راه‌های توسعه صادرات را تداوم تامین محصول برای بازارهای هدف عنوان کرد و افزود: ورود تشکل‌ها و اتحادیه‌ها بهترین راه برای این است که تداوم تامین محصول را برای کشورهای هدف تضمین کنیم. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما می‌توانیم به راحتی برنامه‌ای یک‌ساله را به طرف‌های خارجی در زمینه نوع و میزان محصولاتی که می‌توانیم برای آنها تامین کنیم، بدهیم.

نگهداری با بیان اینکه در حال حاضر ورود هیات‌های تجاری خارجی به کشور رشد زیادی دارد، گفت: در بسیاری از این جلسات تنها مقامات دولتی حضور دارند و پیشنهاد ما این است که اتحادیه‌های ملی نیز به جلسات مذکور دعوت شوند تا بتوان همکاری‌های دوجانبه‌ای را با آنان آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه میوه‌های ایرانی از لحاظ طعم و رنگ در دنیا بی‌نظیر هستند، اظهار داشت: مشکل ما بسته‌بندی این محصولات است، چرا که زیرساخت کافی برای این کار ایجاد نکرده‌ایم.

نگهداری با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی در این زمینه وارد شویم، افزود: مشکل تولید ما این است که عرضه‌محور است نه سفارش‌‌محور؛ بنابراین ما باید به سمتی حرکت کنیم که میوه‌های تولیدی‌ کشور سفارش‌محور شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران، ضایعات محصولات باغی کشور را بیش از ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: اگر صنایع تکمیلی مورد نیاز ایجاد شود، این میوه‌ها تبدیل به میوه خشک شده و با قیمت بالاتر به فروش خواهد رفت.

وی، یکی دیگر از مشکلات تولید را جدا بودن دو حلقه توزیع و تولید محصولات باغی از هم عنوان کرد و ادامه داد: کشاورز محصول را تولید و سازمان میادین آن را توزیع می‌کند، در این میان هزینه حمل و نقل، افت قیمت در بازار و ... همه برعهده کشاورزان است.

نگهداری افزود: باید تشکل‌های کشاورزی در این حوزه وارد شوند که این کاری سخت است اما غیرممکن نیست. ضمن اینکه اگر تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی به این حوزه ورود کنند و ۵ درصد بازار را در دست بگیرند، عامل تعیین کننده قیمت‌ها خواهند بود؛ بنابراین وضعیت بازار و نرخ‌های محصولات ساماندهی خواهد شد.