نوبخت:‌یارانه 3 میلیون نفر در راستای بودجه 94 حذف شد

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در جریان بررسی بحث مربوط به قانون یارانه‌ها در لایحه بودجه 95، طی سخنانی اظهار داشت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف یکسری از یارانه‌بگیران اگرچه در جهت هدایت منابع حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها به سمت تولید و اشتغال است اما قابلیت اجرایی ندارد.

وی افزود: دوستان کمیسیون تلفیق پیش از این در مصاحبه‌هایی گفته‌اند با تائید مصوبه کمیسیون تلفیق، 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران کشور که مستحق دریافت یارانه نیستند، حذف خواهند شد.

نوبخت ادامه داد: همه مواردی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای اجرای قانون بودجه 94 برای حذف یارانه‌بگیران انجام داد، حدود 3 میلیون نفر را حذف کرد که همه جزء همین گروه‌های مطرح شده در پیشنهاد امروز کمیسیون تلفیق بودند، آنچه از این افراد تحت عنوان صاحبان مشاغل آزاد و تجار بیان شده، تعدادی حذف شده و باقیمانده این افراد در حد 38 هزار و 562 نفر هستند، در خصوص پزشکان و نمایندگان مجلس هم 15 هزار و 826 نفر هستند، عمده افرادی که حقوق بالای 35 میلیون تومان در سال دریافت می‌کنند هم 2 میلیون و 694 هزار و 747 نفر هستند، تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز 23 هزار و 718 نفر هستند چرا که قبلاً یک بار برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه نقدی حذف شدند، مجموعاً 7 میلیون و 56 هزار و 52 نفر می‌شوند اما اینکه در پیشنهاد کمیسیون تلفیق بیان می‌شود 24 میلیون نفر قرار است از دریافت یارانه حذف شوند، درست نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: صرف‌نظر از استرسی که با بیان اینگونه اخبار در جامعه مطرح می‌شود، باید بگویم اولین کسانی که از بیان این مطالب در کشور نگران می‌شوند، همان افراد کم درآمدی هستند که این یارانه نقدی در زندگی‌شان مؤثر است.

وی با بیان اینکه 24 میلیون نفر عدد واقعی و محاسباتی نیست، تصریح کرد: باید دید با حذف این موارد چه مقدار منابع به دست می‌آوریم، ما ناگزیریم یک پیشنهاد جامع و کاملی که اجرایی باشد را مطرح کنیم اما باید بگویم پیشنهاد کمیسیون تلفیق جامع و کامل نیست.

نوبخت ادامه داد: با همه احترامی که به کمیسیون تلفیق قائلم، تقاضا می‌کنم با پیشنهاد این کمیسیون مخالفت شود، آنچه که مجلس در تبصره 20 بودجه 94 برای دولت تعیین تکلیف کرد، ما در آن راستا اقدام کردیم و مرتبا آقای وزیر کار هم گزارش دادند و یک بار تا بیش از 4.5 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. ولی با توجه به بررسی مجدد، الان بیش از 3 میلیون نفر در راستای همان مصوبه بودجه 94 از دریافت یارانه نقدی حذف شدند.

به گفته وی، وزارت کار مستمراً در حال اجرای آن مصوبه مجلس است، اینکه گفته می‌شود دولت در پرداخت یارانه‌های غیرنقدی برای تولید و اشتغال دچار مشکل است، حرف درستی است اما اینکه تصور شود با تصویب پیشنهاد کمیسیون تلفیق 24 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند، اینگونه نیست. این پیشنهاد آن هدف را تأمین نمی‌کند.

نوبخت در پایان خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم بتوانیم یارانه هیچ فرد نیازمندی را حذف نکنیم، در سال 1394 به رغم همه مشکلات، افزون بر یارانه نقدی بیش از 2 هزار و 100 میلیارد هم برای بخش‌های دیگر پرداخت شد.