وعده بوئینگ برای طرح مشکل مبادلات دلاری ایران و آمریکا

 مقصود اسعدی سامانی با اشاره به حضور نمایندگان کمپانی بوئینگ در ایران در جلسه مشترک ایرلاین‌های داخلی با این کمپانی، بیان کرد: در این دیدار، مسائل و مشکلات شرکت‌های هواپیمایی داخلی در دوران تحریم و در ارتباط با عملیاتی کردن هواپیمای بوئینگ به صورت شفاف و صریح با نمایندگان بوئینگ مطرح شد.

وی گفت: این مذاکرات‌ طی 2 روز بین نمایندگان شرکت بوئینگ با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و سایر شرکت‌های هواپیمایی برای پشتیبانی هواپیماهای موجود فعال در ناوگان هوایی ایران اعم از قطعات، نشریات و سایر خدمات و موارد مرتبط با ایمنی پروازها صورت گرفت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی در دوران تحریم، قطعات و پشتیبانی هواپیماهای بوئینگ را با واسطه تأمین می‌کردند و این موجب می‌شد هزینه ایرلاین‌ها حداقل 30 درصد افزایش یابد.

اسعدی سامانی ادامه داد: در این مذاکرات، مشکلاتی که شرکت بوئینگ در دوران تحریم برای ایرلاین‌های ایرانی ایجاد کرده بود مطرح شد و نمایندگان بوئینگ هم اعلام کردند با توجه به مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا‌، مذاکره با شرکت‌های ایرانی و پشتیبانی ناوگان بوئینگِ ایرلاین‌های ما ‌را در دستور کار قرار دادند و پشتیبانی هواپیماهای ما را عملیاتی می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد هواپیماهای فعال کشور، هواپیماهای بوئینگ است، بیان کرد: لازم بود که به صورت مستقیم از کمپانی سازنده بوئینگ موضوع پشتیبانی هواپیماها و البته خرید هواپیماهای نو دنبال شود.

وی ادامه داد: نمایندگان بوئینگ این اطمینان را به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دادند که با انعقاد قرارداد با ایرلاین‌های ایرانی برای موارد گفته شده پشتیبانی لازم را انجام دهند‌، ضمن اینکه بعد از توافق ژنو مواردی از همکاری‌های موردی بین شرکت بوئینگ و برخی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی صورت گرفته است و در حال حاضر این همکاری‌ها ادامه دارد.

اسعدی سامانی اظهار داشت: در این دیدار، در بخش فروش هواپیما مواردی در خصوص‌ خرید و فروش هواپیماهای نو بوئینگ مطرح شد؛ در بحث تأمین منابع مالی این هواپیماها برای خرید نیز در جلسه عمومی که با شرکت‌های هواپیمایی برگزار شد، موضوع چگونگی فاینانس خرید هواپیما ارائه و بررسی شد و در جلسه خصوصی نیز موضوع تأمین منابع مالی خرید هواپیماهای نو از بوئینگ بررسی‌ و راهکارهایی برای فاینانس این هواپیماها پیشنهاد شد که اجرایی شدن آن منوط به بررسی‌های بسیار بیشتر و سپس انعقاد قرارداد و البته اخذ مجوزهای لازم از اوپَک از سوی طرف مقابل است‌ زیرا آنها هر اقدامی را منوط به آن می‌دانند که از اوپَک مجوز اخذ شود.

وی اضافه کرد: ظاهراً اولویت اول کمپانی بوئینگ برای فروش هواپیما، فاینانس است، در این دیدار هم مسئولان فاینانس این کمپانی سازنده هواپیما حضور داشتند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: البته ‌در بحث «پشتیبانی هواپیماها» به نظر می‌رسد بوئینگ برنامه دارد با هماهنگی انجام شده، پشتیبانی ناوگان بوئینگ ما را انجام دهد.

اسعدی سامانی در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی که مشکل مبادلات دلاری ایران با طرف مقابل و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود دارد، نحوه تأمین مالی در این خریدها چگونه خواهد بود، توضیح داد: در این جلسه موضوع مشکلات مبادلات دلاری با آمریکا هم مطرح شد که شرکت بوئینگ اعلام کرد تلاش می‌کند این مشکل را مطرح کرده و راهکاری برای حل آن پیدا کند.

بنابراین گزارش در حال حاضر 48 فروند هواپیمای بوئینگ MD، بوئینگ 747، بوئینگ 737، بوئینگ 727 و بوئینگ 757 در شرکت‌های هواپیمایی مختلف ایرانی در حال پرواز هستند که 32 درصد از ناوگان فعال هوایی کشور را تشکیل می‌دهد.

بنابراین گزارش ‌اسعدی سامانی‌ همچنین در تشریح دیگر جزئیات این دیدار گفته بود:‌‌ در این مذاکرات‌ چگونگی همکاری‌های آتی شرکت بوئینگ با ایران مورد بحث و گفت‌‌و‌گو قرار گرفت و نمایندگان بوئینگ نیز هواپیماهای قابل ارائه خود برای فروش به شرکت‌های هواپیمایی ایران را عرضه کردند که قطعاً نحوه همکاری بوئینگ با شرکت‌های ایرانی در پشتیبانی از هواپیماهای موجود کشور و پایبندی به تعهدات در تصمیم ایرلاین‌ها برای خرید هواپیما از شرکت بوئینگ تاثیر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شرکت بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای 737، 787 و 777 را برای فروش به ایران پیشنهاد داد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی  پیشنهادات بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران را بررسی و متناسب با منافع شرکت‌ها و مصالح ملی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: طی مذاکرات انجام شده، شرکت بوئینگ پیشنهاداتی در حوزه تأمین فاینانس از منابع خارجی را ارائه داده است که توسط شرکت‌های هواپیمائی ایرانی بررسی و متناسب با منافع و مصالح اقتصادی شرکت‌ها تصمیم لازم گرفته می‌شود.

بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ تیم اعزامی بوئینگ به ایران متشکل از مدیر فروش منطقه‌ای این شرکت، مدیر منطقه‌ای بوئینگ، مسئولان سرویس خدمات و پشتیبانی و فاینانس بودند و در جلسه با مدیران خطوط هوایی ایران روش‌های همکاری دوطرف مورد بحث و بررسی قرارگرفت‌.

اسعدی سامانی درباره زمان نهایی نتیجه مذاکرات برای خرید هواپیما از بوئینگ نیز گفت: چگونگی پشتیبانی از هواپیماهای موجود بوئینگ در ایران توسط این شرکت و اجرای تعهدات آنها ارتباط مستقیم با خرید هواپیما از بوئینگ به ایران خواهد داشت و قطعاً شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با بررسی شرایط و نحوه رفتار بوئینگ بعد از لغو تحریم‌ها و نیاز کشور به ناوگان جدید تصمیم لازم را خواهند گرفت.