ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران، درحاشیه نشست خبری روز گذشته، به برخی پرسش‌ها پاسخ داد.

در آخر صحبت‌های خود در نشست خبری که داشتید، به ماجرای خیابان‌فروشی ازسوی برخی افراد اشاره کردید، آماری از این افراد دارید؟

تعداد کسانی که خیابان‌فروشی می‌کنند، عدد قابل توجهی است. ما در بررسی‌های خود، ٢٠ منطقه را به‌عنوان مکان‌های ویژه شناسایی کرده و متوجه شده‌ایم که در هر منطقه حدود ٥ تا ١٥نفر اقدام به خیابان‌فروشی می‌کنند، اینها کسانی بودند که به‌عنوان افراد پشت پرده خیابان‌فروشی فعالیت می‌کردند.

 این افراد بیشتر برای چه نوع کاری، خیابان را می‌فروختند؟

اغلب برای دستفروشی و بساط‌گستری است. بیشتر از همه هم در این بساط‌ها لباس فروخته می‌شود. لباس‌هایی با مارک‌های تقلبی و چینی. اینها به‌ دلیل ارزان بودن، معمولا با استقبال مردم مواجه می‌شوند.

 مشخص شده این افراد هرشب چقدر از این خیابان‌فروشی درآمد دارند؟

بررسی‌های ما از درآمد این افراد در شب عید به‌ویژه در منطقه و محدوده ١٥ خرداد، روزی ٣٠‌میلیون تومان بود. البته درهمین ارتباط ١٥نفر شناسایی و تحویل مراجع قضائی داده شدند. درمیان این افراد کسانی هم که نیازمند بودند، به بازارچه‌هایی که ازسوی شهرداری راه‌اندازی شده، هدایت شدند.

 موضوع دیگری که جزو ماموریت‌های حریم‌بانان است، برخورد با کوه‌خواری است، شما با این موضوع به‌ویژه در ارتفاعات که دسترسی به آن سخت است، چگونه برخورد می‌کنید؟

در ارتفاعات بنچمارک‌هایی وجود دارد، بالاتر از این بنچمارک‌ها هیچ ساخت‌وسازی وجود ندارد، اگر هم ساخت‌وسازی هست، در مرز این بنچمارک‌ها صورت گرفته و به محدوده کوه تعرضی نمی‌کند.

 درکنار این موضوع، اتفاقی که در کارواش سعادت‌آباد رخ داد، عواقب اجتماعی خوبی برای شهرداری نداشت، شما به‌عنوان شرکت شهربان از این اتقاق چه درسی گرفتید؟

درسی که ما گرفتیم، این بود که با متخلف نباید کوتاه بیاییم، ما درچند ‌سال گذشته از آن‌جا که این متخلف، خودش را به مسجد منتسب می‌دانست، با او مماشات کردیم اما درنهایت آنها مدعی شدند.

 درحوادث دیگر چطور؟ به ‌هرحال این اقدامات با بازتاب‌های اجتماعی خوبی برای شهرداری همراه نبوده و نیست؟

به هرحال تجربه ما بیشتر شده و سعی کردیم تا به بحث آموزش شهربان‌ها اهمیت بیشتری بدهیم. ما در این آموزش‌ها، به دنبال آموزش اخلاق حرفه‌ای، آموزش اجتماعی و کنترل خشم ماموران هستیم.

 چقدر انتقاداتی که در زمینه روش برخوردها با دستفروشان را وارد می‌دانید؟ به‌ویژه پس از انتشار ویدیوهایی از برخورد با آن لبوفروش یا خبرهایی که در ارتباط با مترو شادمان و برخورد با دستفروشان جلوی مترو، منتشر شد.

ما در این سه چهار مورد ایرادی در خودمان نمی‌بینیم و انتقادها را قبول نداریم اما می‌دانیم که باید در زمینه آموزش نیروهایمان اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

 درحال حاضر چه تعداد نیرو به‌عنوان شهربان، حریم‌بان و معبربان در سطح شهر، فعالیت می‌کنند؟

- ما حدود ٦٠٠ معبربان داریم که در سطح شهر فعالیت می‌کنند. درکنار این افراد هم یک‌هزارو١٠٠ شهربان و حریم‌بان داریم. این افراد هم بیشتر از همه در مناطق ٥، ١ و ١٨ فعالیت می‌کنند.

 کسانی که از نحوه برخورد با این شهربان‌ها شکایتی داشته باشند، به کجا باید شکایت کنند؟

مردم می‌توانند با همان شماره‌های ١٨٨٨ و ١٣٧ که مربوط به شکایت‌های شهرداری است، تماس بگیرند.

 در راستای همین انتقادها، ایرادی هم به ماموران شهربان گرفته شد به‌طوری که منتقدان اعلام کردند، برخی از این افراد از افراد سابقه‌دار در زمینه شرارت هستند. این موضوع چقدر درست است؟

بله، ما اکنون تعداد افراد سابقه‌دار را به حداقل رسانده و به صفر هم می‌رسانیم، اینها سابقه‌دار بوده یا وجاهت منطبق با کار در شهرداری را نداشتند، ما در‌سال گذشته ٣٠٠نفر از آنها را اخراج کردیم.

 دلیل اخراج این افراد همین سابقه‌داربودن آنها بود؟

خیر، این افراد تعامل ناصوابی با دستفروشان داشته و در انجام ماموریت‌هایشان کوتاهی کرده، بی‌انضباط بودند و سابقه‌های خوبی هم نداشتند.