شرط عربستان برای پیوستن به فریز نفتی

جانشین ولیعهد عربستان گفت، اگر دیگر تولید کنندگان از جمله ایران با فریز تولید خود در نشست روز یکشنبه در دوحه موافقت نکنند، عربستان نیز تولید خود را محدود نخواهد کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان روز پنجشنبه گفت، بزرگترین صادر کننده نفت جهان در صورتی تولید خود را در سطح حدود 10.3 تا 10.4 میلیون بشکه محدود خواهد کرد که دیگر تولید کنندگان با فریز تولید خود موافقت کنند.

«اگر همه تولید کنندگان مهم روی فریز تولید توافق نکنند، ما تولیدمان را فریز نخواهیم کرد... اگر ما فریز نکنیم، آنموقع از هر فرصتی که به دست می آوریم برای فروش نفت استفاده خواهیم کرد.»

حداقل 15 کشور از جمله عربستان و روسیه، 2 تولید کننده بزرگ نفت جهان روز یکشنبه در دوحه گرد هم خواهند آمد تا درباره فریز تولید خود با هدف تثبیت بازار نفت تبادل نظر کنند. شاهزاده محمد گفته، تعهد عربستان به محدود کردن تولید بستگی به مشارکت ایران خواهد داشت. وزیر نفت ایران احتمال پیوستن ایران به این توافق را رد کرده و آن را به یک «جوک» تشبیه کرده است.

یک مقام روس هم گفته، ممکن است توافقی در دوحه بر سر فریز تولید نفت به دست آید. ایران در ماه جاری میلادی صادرات نفت خود را بیش از 600 هزار بشکه در روز افزایش داده است. این افزایش صادرات فشار بر دیگر تولید کنندگان را برای رسیدن به توافقی به منظور حمایت از قیمت ها را افزایش داده است. اقتصاد کشورهای مختلف از ونزوئلا گرفته تا نیجریه که به درآمدهای نفتی متکی است، با فشار شدیدی مواجه شده است.

موسسه اعتبار سنجی مودیز، در ماه مارس رتبه اعتباری بیش از 10 کشور تولید کننده نفت در جهان در حال توسعه را برای کاهش رتبه مورد بررسی قرار داده است، زیرا شوک حاصل از افت قیمت نفت موجب افت اقتصاد این کشورها شده است.