بازگشت رانت و بنزین چندنرخی به اقتصاد ایران؟

گروه اقتصادی-«بنزین 4 نرخی می‌شود؟» این موضوع به تصمیم مجلس برمی‌گردد. هفته گذشته مجلس یکی از روزهای پر سر و صدا را گذراند و البته مصوبات جنجالی داشت که به نظر می‌رسد کمتر مسایل کارشناسی مورد توجه قرار گرفته بوده است.

 

به گزارش افکارنیوز،یکی از مصوبات مجلس که البته بعد از گذشت سه چهار ساعت بلافاصله برگشت خورد، افزایش قیمت بنزین و 4 نرخی شدن بنزین بود. براساس تصمیمی که مجلس داشت، قیمت بنزین در سال ۹۵ تا مصرف ۱۸۰ لیتر، هزار تومان، از ۱۸۰ تا ۲۲۰ لیتر ۱۵۰۰ تومان، از ۲۲۰ لیتر تا ۲۶۰ لیتر ۱۷۵۰ تومان و ۲۶۰ لیتر به بالا ۲هزار تومان می‌شد.

این تصمیم مجلس برای بالا بردن نرخ بنزین تا 2 برابر نرخ کنونی براساس مصرف پلکانی، در حال حاضر که نرخ نفت به یک‌سوم قیمت سال قبل کاهش پیدا کرده، ابهام‌هایی را به وجود آورده است، زیرا هزینه تولید و نیز خرید بنزین به وسیله واردات به دلیل افت نرخ نفت پایین آمده است.

در این وضعیت، افزایش پلکانی نرخ بنزین با توجیه افزایش هزینه دریافتی از پرمصرف‌ها، نه‌تنها توجیه مناسبی به نظر نمی‌رسد، بلکه این سوال جدی را مطرح خواهد کرد که آیا می‌شود با توجیه جریمه کردن پرمصرف‌ها، هزینه بیشتر و غیرواقعی از مصرف‌کنندگان دریافت کرد؟

این سوال به این دلیل ذهن می‌رسد که نرخ هر لیتر بنزین به قیمت فوب خلیج‌فارس هم‌اکنون بیشتر از یک‌هزار و 300 تومان نیست و گرفتن هر مبلغی بیشتر از این رقم که بابت استفاده بیش از ۱۸۰ لیتر بنزین در ماه در نظر گرفته شده، اجحاف در حق هر یک از شهروندان خواهد بود که بیشتر از این میزان بنزین مصرف می‌کند.

از سوی دیگر، این تصمیم مجلس جدای از تاثیری که روی سطح عمومی قیمت‌ها خواهد داشت، به نظر می‌رسد دوباره نظام چند نرخی شدن بنزین را به اقتصاد ایران باز خواهد گرداند. این در حالی است که در نیمه اول سال گذشته بعد از چندین سال، بنزین تک‌نرخی شده بود. این اقدام به دلیل جلوگیری از فساد و رانت صورت گرفته بود، بنابراین به نظر می‌رسد دور باطل بنزین چندنرخی به اقتصاد ایران باز خواهد گشت.